Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJaromír Horáček
1
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
TÉMA: Italské renesanční malířství PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: renesance kompozice kompozice olejomalba olejomalba perspektiva perspektiva světlo světlo JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař
3
Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad vývoje italské renesanční malby na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad vývoje italské renesanční malby na vyšším stupni gymnázia.
4
Pojem renesance Renesance – rinascita = znovuzrození, obnovení Renesance – rinascita = znovuzrození, obnovení PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Z ukázky renesanční stavby na obrázku odvoď, k jakému umění se renesance vracela. Z ukázky renesanční stavby na obrázku odvoď, k jakému umění se renesance vracela. Vše zapiš do pracovního listu. obr. 1 obr. 1
5
Vznik renesance PRÁCE S OBRÁZKEM V jaké zemi bylo nejvíce antických památek, v jaké zemi tedy nejdříve vznikla renesance? V jaké zemi bylo nejvíce antických památek, v jaké zemi tedy nejdříve vznikla renesance? Pomož si obrázkem. obr. 2 obr. 2 Vše zapiš do pracovního listu.
6
Rozdělení renesance Italská renesance časové vymezení: 14.–16. století časové vymezení: 14.–16. století Zaalpská renesance renesance mimo Itálii renesance mimo Itálii časové vymezení: 15.–16. století časové vymezení: 15.–16. století
7
Kořeny renesance I. františkánský řád a s ním proměna víry láska k bohu skrz krásu hmotného světa, bohem stvořeného láska k bohu skrz krásu hmotného světa, bohem stvořeného II. existence antických památek v Itálii umělci je pečlivě studovali, učili se z nich umělci je pečlivě studovali, učili se z nich
8
Kořeny renesance III. Ekonomický a politický vzestup nové společenské elity PRÁCE S OBRÁZKEM S pomocí obrázku urči, jaká společenská vrstva se stala hlavní oporou renesance S pomocí obrázku urči, jaká společenská vrstva se stala hlavní oporou renesance Vše zapiš do pracovního listu. obr. 3 obr. 3
9
Charakteristika renesance I. realismus snaha věrně ztvárnit skutečnost, její krásu snaha věrně ztvárnit skutečnost, její krásu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 4 obr. 4 II. naturalismus příklon k přírodě, hmotnému světu příklon k přírodě, hmotnému světu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 5 obr. 5
10
Charakteristika renesance III. humanismus sebeuvědomění člověka, víra v jeho tvůrčí schopnosti sebeuvědomění člověka, víra v jeho tvůrčí schopnosti (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 6 obr. 6 IV. racionalismus větší role rozumu, ovšem v souladu s vírou větší role rozumu, ovšem v souladu s vírou rozvoj věd, zájem o antickou vědu a literaturu rozvoj věd, zájem o antickou vědu a literaturu (viz obrázek) obr. 7 obr. 7
11
Přínos renesančního malířství Olejomalba počátek u nizozemských malířů 15. stol. (např. van Eyck) počátek u nizozemských malířů 15. stol. (např. van Eyck) olej – nové pojidlo při vytváření barvy olej – nové pojidlo při vytváření barvy vznik jemnějších, zářivějších barev vznik jemnějších, zářivějších barev lepší zachycení detailů lepší zachycení detailů PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na obraze Jana van Eycka místa s drobnými detaily Najdi na obraze Jana van Eycka místa s drobnými detaily Vše zapiš do pracovního listu. obr. 8 obr. 8
12
Přínos renesančního malířství Perspektiva hloubka obrazu, prostorovost hloubka obrazu, prostorovost počátky u Giotta ve 14. století počátky u Giotta ve 14. století obr. 9 obr. 9 skutečně ji zvládli malíři quattrocenta (Masaccio) skutečně ji zvládli malíři quattrocenta (Masaccio) obr. 10 obr. 10
13
Přínos renesančního malířství Nová témata a žánry PRÁCE S OBRÁZKY Na základě obrazových ukázek urči nové malířské žánry. Na základě obrazových ukázek urči nové malířské žánry. obr. 11 obr. 11 Vše zapiš do pracovního listu. obr. 12 obr. 12
14
Přínos renesančního malířství Práce se světlem pomocí světla a stínu tvarování objemů – světlo jako prostorový činitel pomocí světla a stínu tvarování objemů – světlo jako prostorový činitel počátky u Masaccia v quattrocentu počátky u Masaccia v quattrocentu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 13 obr. 13 dokonale toto zvládl Piero della Francesca v quattrocentu (viz obrázek) dokonale toto zvládl Piero della Francesca v quattrocentu (viz obrázek) obr. 14 obr. 14
15
Přínos renesančního malířství Citovost, expresivita postavy na malbách vyjadřují určitou emoci, citové rozpoložení postavy na malbách vyjadřují určitou emoci, citové rozpoložení PRÁCE S OBRÁZKEM Na ukázce Masacciho maleb z kaple Brancacci urči, jakou emoci prožívají Adam s Evou, o jakou situaci se asi jedná? Na ukázce Masacciho maleb z kaple Brancacci urči, jakou emoci prožívají Adam s Evou, o jakou situaci se asi jedná? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 15 obr. 15
16
Přínos renesančního malířství Závěsný obraz – měšťanská kultura Závěsný obraz – měšťanská kultura obr. 16 obr. 16 Autor osobností s originálním stylem (ne anonymní řemeslník jako ve středověku) Autor osobností s originálním stylem (ne anonymní řemeslník jako ve středověku) obr. 17 obr. 17
17
Italská renesance I. Časové rozdělení trecento – 14. století trecento – 14. století quattrocento – 15. století quattrocento – 15. století cinquecento – 1. pol. 16.století cinquecento – 1. pol. 16.století II. Rozhodující role bohatých měst Florencie, Siena, Milán, Benátky, Janov, Mantova, papežský stát s Římem Florencie, Siena, Milán, Benátky, Janov, Mantova, papežský stát s Římem III. Bohaté rody – mecenáši umění Medici, Sforza, Pazzi, Gonzagové, Brancacci… Medici, Sforza, Pazzi, Gonzagové, Brancacci…
18
Italské malířství – trecento velký vliv františkánského řádu velký vliv františkánského řádu 2 centra – Florencie a Siena 2 centra – Florencie a Siena florentská škola – vývojová větev ke klasické renesanci florentská škola – vývojová větev ke klasické renesanci sienská škola – vliv byzantského umění, nepřekročila hranice gotiky sienská škola – vliv byzantského umění, nepřekročila hranice gotiky
19
Italské malířství – trecento Giotto malby v horním kostele v Assisi malby v horním kostele v Assisi obr. 18 obr. 18
20
Italské malířství – trecento Giotto malby v kapli Scrovegniů v Padově malby v kapli Scrovegniů v Padově obr. 19 obr. 19
21
Italské malířství – trecento Simone Martini freska Guido Riccio da Fogliano freska Guido Riccio da Fogliano obr. 20
22
Italské malířství – quattrocento dominantní postavení Florencie dominantní postavení Florencie zadavatelé uměleckých zakázek – rod Medici zadavatelé uměleckých zakázek – rod Medici zvládnutí perspektivy zvládnutí perspektivy počátky práce se světlem počátky práce se světlem promýšlení dokonalejší kompozice obrazu promýšlení dokonalejší kompozice obrazu
23
Italské malířství – quattrocento Masaccio výzdoba kaple Brancacciů ve Florencii výzdoba kaple Brancacciů ve Florencii obr. 21 obr. 21
24
Italské malířství – quattrocento Masaccio freska Sv. Trojice v kostele Santa Maria Novella ve Florencii freska Sv. Trojice v kostele Santa Maria Novella ve Florencii PRÁCE S OBRÁZKEM Co znamená pojem freska? Co znamená pojem freska? Čím docílil umělec prostorovosti zobrazení? Čím docílil umělec prostorovosti zobrazení? Architektura jakého slohu je na dané fresce? Architektura jakého slohu je na dané fresce? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 22 obr. 22
25
Italské malířství – quattrocento Benozzo Gozzoli Průvod tří králů, freska v kapli Medicejského paláce ve Florencii Průvod tří králů, freska v kapli Medicejského paláce ve Florencii PRÁCE S OBRÁZKEM Proč připadala tato freska Florenťanům tak aktuální? Proč připadala tato freska Florenťanům tak aktuální? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 23 obr. 23
26
Italské malířství – quattrocento Paolo Ucello obraz Bitva u San Romana obraz Bitva u San Romana PRÁCE S OBRÁZKEM Čím konkrétním dosáhl malíř hloubky krajiny, výjevu? Čím konkrétním dosáhl malíř hloubky krajiny, výjevu? Zapiš do pracovního listu. obr. 24 obr. 24
27
Italské malířství – quattrocento Fra Angelico Fra Angelico Zvěstování, freska v klášteře San Marco ve Florencii Zvěstování, freska v klášteře San Marco ve Florencii obr. 25 obr. 25
28
Italské malířství – quattrocento Piero della Francesca obraz Kristův křest obraz Kristův křest PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi v kompozici rozvržení malby geometrické obrazce kruhu, čtverce a obdélníků. Najdi v kompozici rozvržení malby geometrické obrazce kruhu, čtverce a obdélníků. obr. 26 obr. 26
29
Italské malířství – quattrocento Piero della Francesca obraz Bičování Krista obraz Bičování Krista obr. 27 obr. 27
30
Italské malířství – quattrocento Andrea Mantegna obraz Mrtvý Kristus obraz Mrtvý Kristus obr. 4 obr. 4
31
Italské malířství – quattrocento Domenico Ghirlandaio freska Klanění pastýřů freska Klanění pastýřů PRÁCE S OBRÁZKEM Kde hledal malíř vzory pro postavy svých náboženských výjevů? Kde hledal malíř vzory pro postavy svých náboženských výjevů? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 28 obr. 28
32
Italské malířství – quattrocento Sandro Botticelli obraz Zrození Venuše obraz Zrození Venuše PRÁCE S OBRÁZKEM Čeho byla patronkou bohyně Venuše? Čeho byla patronkou bohyně Venuše? Zapiš do pracovního listu. obr. 29 obr. 29
33
Italské malířství – quattrocento Sandro Botticelli obraz Primavera obraz Primavera PRÁCE S OBRÁZKEM Za domácí úkol najdi na internetu či v literatuře, co tento námět vyjadřuje. Za domácí úkol najdi na internetu či v literatuře, co tento námět vyjadřuje. obr. 30 obr. 30
34
Italské malířství – cinquecento 2 centra – Řím, Benátky 2 centra – Řím, Benátky Řím – dominantní role papežů (Julius II.) Řím – dominantní role papežů (Julius II.) Benátky – propracování barevnosti, rozvržení barev kompozičním principem obrazu Benátky – propracování barevnosti, rozvržení barev kompozičním principem obrazu období velkých, všestranných osobností (Leonardo, Michelangelo) období velkých, všestranných osobností (Leonardo, Michelangelo)
35
Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci obraz Mona Lisa obraz Mona Lisa PRÁCE S OBRÁZKEM Jaký výraz tváře dodává obrazu měkké, tlumené světlo (tzv. sfumato)? Jaký výraz tváře dodává obrazu měkké, tlumené světlo (tzv. sfumato)? Zapiš do pracovního listu. obr. 31 obr. 31
36
Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci freska Poslední večeře v klášteře Santa Maria delle Grazie v Miláně freska Poslední večeře v klášteře Santa Maria delle Grazie v Miláně PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na fresce kontrast pohybu a klidu. Najdi na fresce kontrast pohybu a klidu. Zapiš do pracovního listu. obr. 32 obr. 32
37
Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci obraz Madona ve skalách obraz Madona ve skalách PRÁCE S OBRÁZKEM Na obraze najdi geometrický obrazec, který určuje kompozici, rozvržení výjevu. Na obraze najdi geometrický obrazec, který určuje kompozici, rozvržení výjevu. obr. 33 obr. 33
38
Italské malířství – cinquecento Michelangelo Buonarroti Poslední soud, freska v Sixtinské kapli v Římě Poslední soud, freska v Sixtinské kapli v Římě obr. 34 obr. 34
39
Italské malířství – cinquecento Michelangelo Buonarroti Stvoření Adama, freska v Sixtinské kapli v Římě Stvoření Adama, freska v Sixtinské kapli v Římě PRÁCE S OBRÁZKEM Jak ztvárnil umělec vdechnutí života Adamovi? Jak ztvárnil umělec vdechnutí života Adamovi? Navrhni svoji představu ztvárnění tohoto momentu. Navrhni svoji představu ztvárnění tohoto momentu. Vše zapiš do pracovního listu. obr. 35 obr. 35
40
Italské malířství – cinquecento Raffael Santi obraz Sixtinská madona obraz Sixtinská madona obr. 36 obr. 36
41
Italské malířství – cinquecento Raffael Santi freska Athénská škola ve Vatikánu freska Athénská škola ve Vatikánu PRÁCE S OBRÁZKEM V centru výjevu kráčí dva největší filozofové antiky, kteří to jsou? V centru výjevu kráčí dva největší filozofové antiky, kteří to jsou? Zapiš do pracovního listu. obr. 37 obr. 37
42
Italské malířství – cinquecento Giorgione obraz Bouře obraz Bouře PRÁCE S OBRÁZKEM Jak malíř na obraze docílil pocitu napětí? Jak malíř na obraze docílil pocitu napětí? Zapiš do pracovního listu. obr. 38 obr. 38
43
Italské malířství – cinquecento Tizian obraz Venuše urbínská obraz Venuše urbínská obr. 39 obr. 39
44
Italské malířství – cinquecento Tizian obraz Jezdecký portrét Karla V. obraz Jezdecký portrét Karla V. obr. 42 obr. 42
45
Italské malířství – cinquecento Paolo Veronese obraz Svatba v Káni obraz Svatba v Káni PRÁCE S OBRÁZKEM Jak je na obraze ztvárněn známý biblický motiv a proč se to církvi nelíbilo? Jak je na obraze ztvárněn známý biblický motiv a proč se to církvi nelíbilo? Zapiš do pracovního listu. obr. 40 obr. 40
46
Italské malířství – cinquecento Tintoretto obraz Poslední večeře obraz Poslední večeře obr. 41 obr. 41
47
ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. TOMAN, Rolf a kolektiv. Umění italské renesance. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Slovart, s.r.o., 1996. ISBN 80-85871-94-7. TOMAN, Rolf a kolektiv. Umění italské renesance. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Slovart, s.r.o., 1996. ISBN 80-85871-94-7. PIJOAN, José. Dějiny umění 5. 2. vyd. Praha: Odeon, 1984. PIJOAN, José. Dějiny umění 5. 2. vyd. Praha: Odeon, 1984. Obr. 1: Marco Bagarella. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 1: Marco Bagarella. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Larotonda2009.JPG Obr. 2: Dudva. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Dudva. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colosseum_01.jpg Obr. 3: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_van_Eyck_Portrait_of_Giovanni_Arnolfini_and_his_ Wife.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_van_Eyck_Portrait_of_Giovanni_Arnolfini_and_his_ Wife.jpg Obr. 4: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mantegna_Andrea_Dead_Christ.jpg
48
Obr. 5: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fiesta_campestre.jpg Obr. 6: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg Obr. 7: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sanzio_01_Euclid.jpg Obr. 8: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eyck_madonna_rolin.jpg Obr. 9: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giotto_-_Scrovegni_-_-22-_- _Christ_among_the_Doctors.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giotto_-_Scrovegni_-_-22-_- _Christ_among_the_Doctors.jpg Obr. 10: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masaccio_trinity.jpg Obr. 11: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_the_Elder_- _Winter_Landscape_with_Skaters_and_Bird_Trap_-_WGA03333.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_the_Elder_- _Winter_Landscape_with_Skaters_and_Bird_Trap_-_WGA03333.jpg
49
Obr. 12: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tizian_090.jpg Obr. 13: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masaccio-crucifixion.jpg Obr. 14: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Piero_-_The_Dream_of_Constantine.jpg Obr. 15: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 15: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masaccio-Banishment.jpg Obr. 16: Michael Möller. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: Michael Möller. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rahmen.jpg Obr. 17: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 17: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leonardo_da_Vinci_-_Self-Portrait_-_WGA12798.jpg Obr. 18: Sailko. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: Sailko. [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chiesa_superiore_di_san_francesco,_maestro_di_isacco _e_storie_di_san_francesco_01.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chiesa_superiore_di_san_francesco,_maestro_di_isacco _e_storie_di_san_francesco_01.JPG Obr. 19: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giotto_-_Scrovegni_-_-36-_- _Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giotto_-_Scrovegni_-_-36-_- _Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpg
50
Obr. 20: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 20: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simone_Martini_-_Guidoriccio_da_Fogliano_- _Google_Art_Project.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simone_Martini_-_Guidoriccio_da_Fogliano_- _Google_Art_Project.jpg Obr. 21: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masaccio7.jpg Obr. 22: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 22: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masaccio_trinity.jpg Obr. 23: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 23: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gozzoli_magi.jpg Obr. 24: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 24: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paolo_Uccello_031.jpg Obr. 25: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Annunciation_by_Fra_Angelico_(San_Marco_Cell_3).jpg Obr. 26: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_Baptism_of_Christ_- _WGA17595.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_Baptism_of_Christ_- _WGA17595.jpg
51
Obr. 27: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 27: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_The_Flagellation_- _WGA17600.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_The_Flagellation_- _WGA17600.jpg Obr. 28: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 28: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anbetung_der_Hirten.jpg Obr. 29: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 29: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:El_Nacimiento_de_Venus2.jpg Obr. 30: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 30: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sandro_Botticelli_La_Primavera,_Allegory_of_Spring.jp ghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sandro_Botticelli_La_Primavera,_Allegory_of_Spring.jp g Obr. 31: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 31: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa.jpeg Obr. 32: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 32: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DaVinci_LastSupper_high_res_2_nowatmrk.jpg Obr. 33: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 33: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_- _Virgen_de_las_Rocas_(Museo_del_Louvre,_c._1480).jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_- _Virgen_de_las_Rocas_(Museo_del_Louvre,_c._1480).jpg
52
Obr. 34: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 34: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Le_jugement_dernier_de_Michel-Ange.jpg Obr. 35: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 35: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Adam_na_restauratie.jpg Obr. 36: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 36: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffael_051.jpg Obr. 37: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 37: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raffael_058.jpg Obr. 38: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 38: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giorgione_019.jpg Obr. 39: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 39: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tizian_102.jpg Obr. 40: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 40: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Veronese,_The_Marriage_at_Cana_(1563).j pg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Veronese,_The_Marriage_at_Cana_(1563).j pg
53
Obr. 41: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 41: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacopo_Tintoretto_-_The_Last_Supper_- _WGA22649.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacopo_Tintoretto_-_The_Last_Supper_- _WGA22649.jpg Obr. 42: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 42: [cit. 2013-28-07]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carlos_V_en_M%C3%BChlberg,_by_Titian,_from_Prad o_in_Google_Earth.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carlos_V_en_M%C3%BChlberg,_by_Titian,_from_Prad o_in_Google_Earth.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.