Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJiřina Müllerová
1
Kultura starověkého Řecka Klíčová slova řecké společnosti: Řecký humanismus, ideál lidské krásy, mimésis, svobodný člověk, demokratismus, antropomorfismus (i ve vztahu k božskému)
3
Řecké vázové malířství
4
Významná centra jejich výroby: Korint, Argos, Athény
5
Amfora
6
alabastronHruškovitý aryballos Kulovitý aryballos askoskylixskyfos pithos
7
hydria kantharos Zvoncový kráter peliké pyxis Lékythos psyktér
8
rhyton oinochoéolpé
9
Architektura starověkého Řecka
10
Dórský (7.stol.př.n.l.) Iónský (6.stol.př.n.l.) Korintský (kolem r.400 př.n.l.) Řecké architektonické řády
11
Mykénské sloupy a hlavice ve tvaru bochníku chleba, Kréta
12
Sloupy a hlavice dórské iónskékorintské
15
Dórská hlavice z Olympie
16
Ionské hlavice
17
Iónský sloup
18
Korintské hlavice
19
Karyatidy
20
Řecký chrám Typy chrámů: in antis – mezi sloupy, in antis postikum + zadní předsíň pro stylos + řada sloupů vpředu, amfiprostylos + řada sloupů i vzadu, peripteros – sloupy kolem dokola, dipteros – dvě řady sloupů kolem dokola
21
STAVEBNÍ PRVKY ŘECKÉHO CHRÁMU Klíčová slova: Tympanon Metopa Kládí – římsa, vlys, architráv Hlavice dřík, patka, kanelování, akroterie, karyatida
23
uvnitř ohniště, cela boha (přístupná jen kněžím), votivní dary střed – řada sloupů vně – na východní straně oltář, kde se shromažďovali věřící, slavení svátků: např. oblékání nového šatu Athéně chrámy původně dřevěné, proto např. (triglyfy – tři zářezy) a hlavice (původně – přepásání vršku kmene – zpevnění; později ozdobný prvek hlavice) - v řecké architektuře – plastická výzdoba na místech, která nebyla tektonicky nosná Popis řeckého chrámu
24
Nejtypičtějšími a nejdůležitějšími budovami řecké architektury byly chrámy, které byly střediskem náboženského cítění a místní pýchy. Vzor pro jejich základní typ vycházel z královských síní mykénských paláců. Rané chrámy se stávaly z jedné místnosti, tzv. cely, se sochou boha nebo bohyně. Ohniště z mykénských paláců je nahrazeno posvátným ohněm hořícím na oltáři před chrámem. V archaickém období se stavěly první chrámy ze dřeva a vepřovic. Od 7. stol. př.n.l. se stavěly mnohem složitější chrámy, jejichž konstrukce byla kamenná. Největší a nejzdobnější se budovaly v klasické době. Ne všechny chrámy byly budovány ve městech. Některé se stavěly na odlehlých místech. Věřící se shromažďovaly před vchodem do svatyně a otevřenými dveřmi uctívaly sochu boha, kterému byl chrám zasvěcen. Věřícím nebylo povoleno do chrámu vstoupit. - 7. stol. – už typická podoba řeckého chrámu – dvoulodní chrámy – cella + předsíň, oběť se konala před chrámem - před očima celé obce, božstvo mohlo vstupovat skrze ochozy do okolní krajiny
25
Dórský sloh (7. stol. př.n.l.) Attika, Peloponés – evropská část
28
Dórský sloh
30
Aigina, model chrámu
31
Aigina
32
AKROPOLE (Athény) ■ Stavba zahájena r.447 př.n.l. výstavbou Parthenónu (architekti Iktínos a Kallikrates) ■ Uvnitř bývala 10m vysoká socha Athény, po obvodu chrámu umístěn vlys s nízkým reliéfem (obojí sochař Feidias) ■ Erechtheion (v iónském stylu) proslavený karyatidami -sochami žen nesoucích kládí
33
Akropole
34
Parthenon Erechteion Propylaje Chrám Athény Niké AKROPOLE (Athény)
35
Akropole
36
Propylaje
37
Parthenon
40
Erechteion
42
Olympie
43
Rekonstrukce Olympie
44
Chrám bohyně Héry v Paestu
45
Paestum
46
Poseidonův chrám
47
Hefaiston, Atheny
49
Delfy
52
Divadlo v Epidauru
54
Antické stadium
55
Antické stadium Perge
56
Údajná podoba bájné Atlantidy
57
Brandenburská brána
58
SOCHAŘSTVÍ starověkého Řecka
59
Počátky monumentálního sochařství ve starověkém Řecku Do 5.stol. př.n.l. východiskem řeckého sochařství : Kúros (nahá figura muže) Koré (oblečená figura ženy) - Přímý frontální pohled, levá noha vykročena, paže sevřené v pěsti strnule podél těla, velké mandlovité oči, ozdobně vypracované účesy, ryté schematické anatomické detaily - Inspirace Egyptem, sochy často polychromované (barvené), majestátně nehybné
60
Kúros Koré
61
Vozataj delfský
62
Polychromované sochy (vliv Egypta)
63
Přísný styl (poč.5.stol.př.n.l.) V soch. 5.st. př.n.l. se uvolňovala archaická forma strnulé frontální postavy a jako reakce na pozdně archaickou manýru se konstituoval přísný styl (střídmější drapérie bez ornamentálních prvků, výrazná vážnost nahrazující stereotypní úsměv) Raný klasicismus (pol.5.stol.př.n.l.) - Myrón, Polykleitos, Feidias - snaha o dokonalý realismus, vyjádření ideálu člověka, tvary zaoblenější, nové pózy a vícepohledové kompozice
64
Myrón Diskobolos Pokus o zachycení několika po sobě následujících pohybů
65
Myrón
66
Sousoší Athény a Siléna Marsya (římská kopie)
67
Polykleitos z Argu ● Studuje atletovo tělo při odpočinku ● kánon podle kterého je velikost hlavy obsažena v délce těla 7x; užití kontrapostu ● vzor celému sochařství klasické doby (dochovány pouze kopie) Diadumenos
68
Doryforos Kyniskos vítěz z Mantineie
69
Feidiás ● Periklův přítel ● nejslavnější dílo - vlys na Parthenónu: 92 metop (náměty symbolizující vítězství řecké civilizace) ● Athéna Parthenos na Akropoli ● tvůrce Dia v Olympii ● rozmanitost pohybu, uvolněnost, hra drapérií
70
Východní štít Parthenonu Západní štít Parthenonu
71
Socha Dia
72
Kentauromachie
73
Medúza
74
4.stol.př.n.l. Sochařství opouští od chladné přísnosti raného klasicismu, prosazuje se cit, přednost má zvlněná a graciézní forma V pol.4.st.př.n.l. - Novátor Praxitelés – věnuje pozornost ženské postavě, vrací se k mramoru pro jeho hebkost (Afrodíta z Knídu) Objevuje se umění sochařského portrétu, kterému vládne Lysippos (na Alexandrově dvoře, nové proporce hlava 8x v lidské postavě), sochy vyšší a štíhlejší, lehkost a pevnost tvarů, je možné dívat se na ně ze všech stran
75
Praxitelés Hermes s malým Dionýsem Apollón
76
Afrodita Knidská Praxitelés
77
Marathonský chlapec Praxitelés
78
Skópas
79
Výzdoba mauzolea v Halikarnassu Boj Řeků s Amazonkami
80
Lysippos ze Sikyonu Erós
81
Hermés z Atlantu Lysippos
82
Alexandr Veliký Sokrates Euripidés Lysippos Aristotelés
83
Helénistická skulptura Tvorba sousoší Skupiny vznešených nebo „barokně“ dramatických scén (pergamské skupiny s Galy) až po hravá sousoší satyrů
84
Jezdec na koni
85
Laokoon se dvěma syny
86
Niké Samothrácká
87
PERGAMON – Diův oltář
88
Detail Diova oltáře v Pergamonu
89
Umírající Gal
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.