Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠimon Konečný
1
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada08 AnotaceDruhy kódů a vysvětlení jejich principů Klíčová slovaPřímý, inverzní, dvojkový, BCD, 1 z 10, Grayův PředmětElektronika Autor, spoluautorIng. Karel Filas JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina4. ročník, žáci 18 – 19 let, maturitní obor Mechanik seřizovač Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední snímek Kódy a kódování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_08_149 1
2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kódy a kódování Kódy slouží k předávání informací mezi různými místy. K tomu se převádí desítková čísla na dvojková a opačně. Zařízení, která to uskutečňují, se nazývají kodéry a dekodéry (zpětný převod) nebo obecně převodníky. Předávání informací může být např. písemné. Písmena pak vystupují jako symboly použité pro předání zprávy. Tím je stanoven tzv. přiřazovací systém, neboli kód. Jeden z nejjednodušších kódů je prostá záměna písmen. Morseova abeceda (Samuel Morse, malíř a sochař, 1844) je skupina symbolů, která je používána v telegrafii. Kóduje znaky latinské abecedy, číslice a speciální znaky do kombinací krátkých a dlouhých signálů. Ty je možné přenášet na dálku jednodušším způsobem, než všechny znaky abecedy. K přenosu morseovky je možné použít signál zvukový, elektrický (telegraf), optický (signalizace vlajkami, záznam na papír pomocí teček a čárek). 2
3
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Druhy kódů Inverzní (jedničkový doplněk), použití pro převod odečítání na sčítání. Doplňkový (dvojkový doplněk), použití pro převod odečítání na sčítání. Dvojkový kód, přímý převod do dvojkové soustavy. Kód ASCII (American Standard Code fof Information Interchange), informatika. BCD (Binary Code Decimal) kód. Kód 1 z 10 Grayův kód 3
4
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Inverzní kód (jedničkový doplněk) Do znaménkového bitu napíšeme 1 a v čísle zaměníme 0 a 1. Inverzní kód se také nazývá jedničkový doplněk. Příklad: vyjádřete číslo -21 10 ve dvojkové soustavě pomocí inverzního kódu. V minulém příkladu: 21 10 = 10101 2, se znaménkovým bitem:0|10101 2 Do znaménkového bitu napíšeme 1 a v čísle zaměníme 0 a 1:1|01010 2 Jedničkový doplněk je 01010 2 4
5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převod odečítání na sčítání pomocí inverzního kódu Pomocí inverzního kódu lze změnit odečítání na sčítání podle a + b = a + (-b). Přičítáme záporné číslo vyjádřené jedničkovým doplňkem. Nastane-li přenos do znaménkového bitu, přičteme 1 k nejnižšímu řádu čísla. Vzniklý přenos se nazývá kruhový. Příklad: vypočtěte 26 – 21 v N 2 pomocí inverzního kódu Čísla 26 10 a 21 10 vyjádříme ve dvojkové soustavě: 26 10 = 0|11010 2 21 10 = 0|10101 2 Doplněk (z minulého příkladu) je 01010, přičteme ho k prvnímu sčítanci. 1 1 1přenosy do vyšších řádů a do znaménkového bitu 0|11010 0|01010 00100 1přenos do znaménkového bitu se přičte výsledek 000101v desítkové soustavě 26 10 – 21 10 = 5 10 5
6
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Doplňkový kód (dvojkový doplněk) Do znaménkového bitu napíšeme 1 a v čísle zaměníme 0 a 1. Přičteme 1. Číslo v doplňkovém kód se nazývá dvojkový doplněk. Příklad: vyjádřete číslo -21 10 ve dvojkové soustavě pomocí doplňkového kódu. V minulém příkladu: 21 10 = 10101 2, se znaménkovým bitem:0|10101 2 Do znaménkového bitu napíšeme 1 a v čísle zaměníme 0 a 1:1|01010 2 Přičteme 1:1|01010 +1 1|01011 6
7
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převod odečítání na sčítání pomocí doplňkového kódu Pomocí doplňkového kódu lze změnit odečítání na sčítání podle a + b = a + (-b). Přičítáme záporné číslo vyjádřené dvojkovým doplňkem. Nastane-li přenos do znaménkového bitu, počítáme s ním jako s dvojkovým číslem. Případný přenos do dalšího řádu ve znaménkovém bitu již neuvažujeme (ztrácí se). Příklad: vypočtěte 26 – 21 v N 2 pomocí doplňkového kódu Čísla 26 10 a 21 10 vyjádříme ve dvojkové soustavě: 26 10 = 0|11010 2 21 10 = 0|10101 2 Doplněk (z minulého příkladu) je 1|01011, přičteme ho k prvnímu sčítanci. 1 1 1 1přenosy do vyšších řádů a do znaménkového bitu 0|11010 1|01011 výsledek 0|00101v desítkové soustavě 26 10 – 21 10 = 5 10 Přenos do dalšího řádu ve znaménkovém bitu se ztrácí. 7
8
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kód ASCII American Standard Code for Information Interchange Mezinárodní americký standardní kód pro výměnu informací. Použití ve výpočetní technice. Obsahuje 256 znaků. Přiřazovací systém je přesně stanoven. Ukázka ASCII kódu. 8 KódVýznam 0 – 31řídící znaky 32mezera 36znak $ 48 – 59číslice 0 až 9 64znak @ 65 – 90písmena A – Z (velká abeceda) 97 – 122písmena a – z (malá abeceda) 123 – 255prostor pro národní a grafické znaky
9
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přirozený dvojkový kód Odpovídá systému přiřazení dvojkových čísel (dvojková soustava). Snadno lze provádět aritmetické operace. Nákladný pro realizaci. Přiřazovací systém je dán řádem a váhou řádu dvojkové soustavy. Ukázka přirozeného dvojkového kódu pro čísla 0 – 15. 9 Desítkové číslo Řád 8421 00000 10001 20010 30011 40100 50101 60110 70111 Desítkové číslo Řád 8421 81000 91001 101010 111011 121100 131101 141110 151111
10
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BCD kód Elektronická zařízení (kalkulačky, digitální měřící přístroje, počítače apod.) pracují navenek v desítkové soustavě V jejich elektronických obvodech, „uvnitř“, jsou jednotlivé číslice desítkového čísla (dekády) zobrazeny skupinou dvojkových číslic. Desítková číslice se zobrazí jako čtyřmístné dvojkové číslo. Výsledný kód se nazývá BCD kód. Příklad BCD kódu čísla 13 10 = 0001 0011 BCD (viz následující tabulka). 10
11
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BCD kód čísel 0 - 15 11 Desítkové číslo Řád 804020108421 000000000 100000001 200000010 300000011 400000100 500000101 600000110 700000111 800001000 900001001 00010000 1100010001 1200010010 1300010011 1400010100 1500010101
12
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kód 1 z 10 12 Používaný např. v telefonním provozu, na různých vývěskách (příjezdy, odjezdy). Každá desítková číslice je vyjádřena uspořádanou skupinou znaků 0 a 1. Zde se 1 vyskytuje v každém čísle právě jednou. Desítkové číslo Pořadové číslo řádu 10987654321 00000000001 10000000010 20000000100 30000001000 40000010000 50000100000 60001000000 70010000000 80100000000 91000000000
13
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Grayův kód 13 Použití při převodu analogových (spojitých v čase) měřených fyzikálních veličin na číslicové (nespojité, digitální) signály. Princip kódu je takový, aby při přechodu od jedné desítkové číslice ke druhé nastala změna pouze v jednom bitu. Toto není splněno např. v přirozeném dvojkovém kódu. Např. při změně z čísla 3 na číslo 4 se mění 3 bity. Grayův kód má význam při kontrole správnosti, detekci a opravě chyb při přenosu.
14
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Převod čísla do Grayova kódu 14 Převod do Grayova kódu provedeme ve dvou krocích: Převáděné číslo převedeme do dvojkové soustavy (N z => N 2 ). převod z dvojkové soustavy do Grayova kódu (N 2 => N G ) provedeme tak, že od nejnižšího řádu porovnáme sousední bity. Jsou-li stejné, píšeme 0, jinak 1. Pro zachování počtu bitů (řádů) doplníme pro převod nevýznamnou nulu u převáděného čísla. Příklad: číslo 14 10 převeďte do Grayova kódu 14 10 = 1 1 1 0 2 0 1 1 1 0 doplnění nevýznamné nuly porovnání sousedních bitů 1 0 0 1 Výsledek: 14 10 = 1001 G
15
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Grayův kód pro čísla 0 - 15 15 Desítkové číslo Pořadové číslo řádu 4321 00000 10001 20011 30010 40110 50111 60101 70100 81100 91101 101111 111110 121010 131011 141001 151000
16
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Co je přiřazovací systém neboli kód? Jaké znáte kódy? K čemu se používá inverzní kód? K čemu se používá doplňkový kód? Jaký přiřazovací systém používá Morseova abeceda? Popište přirozený dvojkový kód. Popište BCD kód. Vyjádřete v BCD kódu číslo 2910. Jaký je princip kódu 1 z 10 a kde se používá? Jaký je princip Grayova kódu? Jaká je výhoda Grayova kódu? Souhrn učiva, otázky k procvičení 16
17
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje 17 Vlastní materiály SŠST Ústí nad Labem KESL, Jan. Elektronika III, číslicová technika. Praha: BEN - technická literatura, 2006, ISBN 80-7300-182-9. ANTOŠOVÁ, Marcela; DAVÍDEK, Vratislav. Číslicová technika. České Budějovice: KOPP, 2008, ISBN 978-80-7232-333-3. ARENDÁŠ, Viliam. Číslicová technika. Bohumín: SOU, 2002, ISBN NEMÁ.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.