Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonín Rohla
1
VY_32_INOVACE_11-32-18-Pa-PR_Celed Bobovite Mgr. Dita Papežová ZŠ Valašské Klobouky Čeleď Bobovité
2
Anotace: určeno pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ, seznámení s charakteristikou a zástupci čeledi bobovitých, aktivita žáků při řešení zadaných úkolů Autor: Mgr. Dita Papežová Datum zhotovení: březen 2013 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: charakterizuje čeleď bobovitých, určí jednotlivé zástupce, chápe význam pro člověka SVP: žádné Klíčová slova: hrách, jetel Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: výklad, aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina: 7. ročník Celková velikost: 2,31 MB
3
Bobovité – vědecká klasifikace Říše: rostliny Oddělení: krytosemenné Třída: vyšší dvouděložné Řád: bobotvaré Čeleď: bobovité
4
Charakteristika -byliny, keře, stromy -plod = lusk -květ souměrný, koruna z pavézy, křídel a člunku -květenství hrozen nebo hlávka - listy : složené s úponky (k opoře)
5
Následující úkol řešte s pomocí učebnice nebo internetu. Co jsou to hlízkové bakterie a jaký mají pro bobovité rostliny význam? Co je to symbióza?
6
Odpověď: Hlízkové bakterieHlízkové bakterie žijí na kořenech bobovitých rostlin, kde váží vzdušný dusík a ten je dále pro rostlinu zdrojem bílkovin SymbiózaSymbióza je vzájemně prospěšné soužití dvou organismů a je to právě příklad hlízkových bakterií
7
Význam: luštěniny – hrách, fazol, čočka, sója olejniny – podzemnice olejná (savany) pícniny – jetel luční, j. plazivý, vikev, tolice vojtěška, bob setý, vlčí bob, … dřeviny – trnovník akát (medonosný) další byliny – hrachor, štírovník, čičorka, jehlice,…
8
Květ hrachoru: 1 pavéza, 2 křídla, 3 člunek
9
Průřez hlízkou sóje: kulovité útvary jsou bakterie Bradyrhizobium japoncum
10
S pomocí atlasu poznávejte vybrané zástupce. Jetel luční
11
Bob obecný
12
Cizrna beraní
13
Čičorka pestrá
14
Fazol obecný
15
Trnovník akát
16
Sója luštinatá
17
Následující úkol řešte samostatně písemně do sešitů. S vypracovaným řešením se dostavte k vyučujícímu, časový limit pro známku je 5 minut.
19
Řešení
20
Metodický list: Prezentace seznamuje žáky s čeledí bobovitých rostlin. Žáci řeší úkoly dle zadání, pracují samostatně nebo s internetem a učebnicí. Učitel popisuje obrázky a doplňuje zajímavé informace.
21
Použité zdroje : Citace obrazových materiálů: Kliparty MS office RASBAK. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lathyrus_flower_numbers.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lathyrus_flower_numbers.jpg HOWARD, Loisa. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Root-nodule01.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Root-nodule01.jpg ARTMECHANIC. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Vicia_faba1.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Vicia_faba1.jpg BOTBLN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 3.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cicer_arietinum_HabitusFruits_BotGardB ln0906a.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cicer_arietinum_HabitusFruits_BotGardB ln0906a.jpg STROBILOMYCES. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 4.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Securigera_varia_20070630w.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Securigera_varia_20070630w.JPG MANSKE, Magnus. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 4.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Robinia-hispida1.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Robinia-hispida1.jpg BAUER, Scott. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 4.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soja.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soja.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.