Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Akční plánování a možnosti škol.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Akční plánování a možnosti škol."— Transkript prezentace:

1 Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Akční plánování a možnosti škol

2 Jaké jsou hlavní dokumenty a aktéři a k čemu se směřuje? IROPOP VVV Strategické oblasti (oblasti intervencí) ŠAP, PA ČR Kraj Škola RAP Strategie VP 2020Strategie RR Potřeby škol KAP Projekty škol Další aktivity škol Projekty krajů Další aktivity krajů Posílení  strategického plánování  efektivity systému řízení  zaměření na cíle a výsledky

3 Jaké jsou podporované strategické oblasti (tzv. oblasti intervencí)? Je stanoveno 6 oblastí povinných pro ŠAP (pro PA možno vybrat jen některé):  Rozvoj kariérového poradenství  Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě  Podpora polytechnického vzdělávání  Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů  Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání  Podpora inkluze Dotazníkové šetření na SŠ zaměřené na stav a cíle v těchto oblastech ukázalo, že české SŠ jsou většinou velmi progresivní, že tyto oblasti v různé míře rozvíjejí a plánují rozvíjet, přestože objektivní podmínky k tomu nejsou vždy příznivé. Začínající programové období ESF by však mělo přispět k zlepšení těchto podmínek. Tvorba ŠAP by měla být klíčovým východiskem v tomto procesu.

4 Jaký je rozdíl mezi ŠAP a PA? Pro tvorbu PA platí stejná pravidla a postupy jako pro tvorbu ŠAP. Rozdíl mezi ŠAP a PA:  ŠAP bude pro všechny povinné oblasti (+ příp. další nepovinné).  PA bude jen pro vybranou oblast nebo oblasti (povinné, nepovinné). ŠAPŠAP PA Plán aktivit lze chápat jako podmnožinu ŠAP pro vybranou oblast nebo oblasti.

5 Jaké jsou možnosti škol zapojit se do projektů? „Šablony“ - projekty se zjednodušeným vykazováním Budou probíhat v návaznosti na výzvy OP VVV a podmínky v těchto výzvách.  Výzva podzim 2016 témata zaměřená na podporu pracovníků školy (zaplacení úvazku nebo DVPP) zatím nebude třeba PA ani ŠAP  Výzva 2017 nebo 2018 témata zaměřená na podporu vzdělávání v oblastech povinných intervencí už bude třeba mít zpracovaný PA, který v sobě bude zahrnovat cíle a úkoly řešené jak šablonami 2016, tak šablonami 2017, resp. 2018  Další výzva pravděpodobně 2019 nebo 2020 podmínkou opět zpracovaný PA, který bude navazovat na předchozí PA

6 Která témata „šablon“ budou ve výzvě 2016?  Školní asistent – personální podpora SŠ  Školní speciální pedagog – personální podpora SŠ  Školní psycholog – personální podpora ZSŠ  Sociální pedagog – personální podpora SŠ  ICT technik  Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele  Kariérový poradce  DVPP (různé počty hodin, různá zaměření)  Tandemová výuka na SŠ – pedagog + pedagog/odborník z praxe/rodilý mluvčí  CLIL ve výuce na SŠ (odborný předmět v cizím jazyce)  Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu  Stáže pedagogů u zaměstnavatelů Konkretizace podmínek a možností bude obsažena ve výzvě. úvazky

7 Jaké jsou další možnosti škol zapojit se do projektů? IPo - individuální projekty ostatní  Výzva pravděpodobně 2. pololetí 2017 nebo 2018.  Výrazně vyšší finanční podpora než u šablon.  Podmínkou bude zpracování ŠAP, který bude detailně stanovovat cíle a úkoly v jednotlivých strategických oblastech (oblastech intervencí), k nimž se školy vyjadřovaly v dotazníkovém šetření (vyplněný dotazník bude podklad, nikoliv diktát).  Projekty získá jen omezený počet škol, v návaznosti na hodnocení hodnotitelů OP VVV. Mají být preferovány školy s obory strategického nadregionálního významu.  Příjemci projektů možná nebudou přímo školy, ale kraje, které projekty zastřeší. Bude se ale jednat o projekty pro konkrétní školy, které budou mít ŠAP.

8 Jakou roli budou mít projekty krajů? IPo - individuální projekty ostatní  Výzva pro kraje pravděpodobně v 1. pololetí 2017.  Obsahově zaměřeno na vytváření a podporu tematických sítí a partnerství: v návaznosti na priority stanovené pro příslušný kraj v jeho KAP možná s některými povinnými tématy společnými pro všechny kraje  Zapojení škol v partnerstvích/sítích nastane v návaznosti na jejich ŠAP, příp. PA.

9 Jaký je dlouhodobý cíl tvorby ŠAP/PA?  Projekty – přímý hmotný efekt navazující na ŠAP/PA PA/ŠAP je třeba začít tvořit už souběžně s šablonami 2016 a provázat je.  Dlouhodobý efekt: posílení strategického plánování a řízení školy, zatraktivnění image školy směrem k veřejnosti ("škola ví, co chce, systematicky nastavuje a realizuje"). Je nesporné, že kvalitní vzdělávání žáků, které se v českých školách uskutečňuje, je nesmírně náročná činnost, a že každá další aktivita přináší škole enormní zátěž. Tvorba ŠAP/PA se však školám určitě zúročí.

10 Jaké jsou hlavní kroky při tvorbě ŠAP/PA ?  Charakterizovat školu, její profil, záměry, vize  Provést analýzu stavu v jednotlivých oblastech (využít dotazník)  Stanovit priority v jednotlivých oblastech  Stanovit cíle jednotlivých priorit a kritéria jejich hodnocení  Stanovit a konkretizovat úkoly (činnosti) vedoucí ke splnění cílů Tyto kroky jsou stejné pro ŠAP i PA.  PA se však může omezit jen na vybranou oblast nebo oblasti.  ŠAP zahrnuje všechny povinné strategické oblasti. Následující doporučení tedy platí pro ŠAP i PA, specifika PA budou uvedena v závěru.

11 Zpracování základní charakteristiky (profilu) školy Základní charakteristika (profil) školy zejména odpovídá na otázky:  KDO JSME?  CO DĚLÁME?  JAKÉ JE NAŠE POSLÁNÍ?  KAM SMĚŘUJEME?  JAKÁ JE NAŠE STRATEGIE? (máme-li ji nastavenou)

12 Analýza Zhodnocení stavu v jednotlivých strategických oblastech Ujasnit si, co znamená příslušná oblast z hlediska poslání školy („profil“ školy). Snažit se odpovědět zejména na následující otázky:  Jaké je dosažená úroveň školy v rámci dané oblasti?  Na kterých činnostech se škola v dané oblasti podílí a za jak důležité je považuje?  Na jaké překážky při tom škola naráží? Škola může vycházet z odpovědí, které vyplnila v dotazníku Dotazník Ale nemělo by zůstat jen u opsání odpovědí z dotazníku!! Dotazník je podkladem pro diskusi.

13 Priority pro jednotlivé strategické oblasti Pro každou povinnou strategickou oblast + pro případné další nepovinné oblasti škola vydefinuje:  na základě specifik školy (zejména v návaznosti na „profil“),  na základě provedené analýzy, do jakého stavu chce příslušnou oblast rozvinout. Tím škola stanoví svou prioritu v příslušné oblasti. Příklady Strategická oblast: Podpora odborného vzdělávání vč. spolupráce škol a zaměstnavatelů Priorita: Využití spolupráce se zaměstnavateli ke zkvalitnění výuky ve škole Strategická oblast: Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Priorita: Systematická realizace výchovy k podnikavosti

14 Tím jsou hotové vstupní základy pro školní plánování. Priority Úroveň v oblastech Činnosti v oblastech Překážky v oblastech Základní charakteristika (profil) ŠAP PA Analýza

15 Jak pokračovat? Otázka: Jsou dohodnuty hlavní priority pro jednotlivé oblasti. Jaký další krok by pro každou prioritu měl následovat? Správná odpověď: Dohoda o formulaci obecného (hlavního) cíle zvolené priority Formulování obecného cíle je nutné k tomu, aby si všichni pod příslušnou prioritou představovali totéž, aby všichni byli zajedno v tom, kam chtějí směřovat. Někdy mohou být obecné cíle i dva, výjimečně i víc.

16 Co už máme? Priorita AObecný cíl Příklad priority: Rozvoj kariérového poradenství Příklad obecného cíle: Vytvořit ve škole funkční systém kariérového poradenství

17 Jak pokračovat? Otázka: Jsou dohodnuty obecné cíle každé priority. Jaký další krok by pro každou prioritu měl následovat? Správná odpověď: Rozpracování obecného cíle (obecných cílů) do konkrétních (dílčích) cílů Pro obecný cíl většinou nelze hned stanovovat činnosti (úkoly), které povedou k jeho naplnění, právě proto, že je ještě příliš obecný a je třeba ho rozdělit do konkrétnějších cílů, jejichž splnění lze jednoznačně hodnotit, stejně jako stanovit k němu potřebné úkoly (činnosti).

18 Co už máme? Priorita AObecný cíl Konkrétní cíl A1 Konkrétní cíl A2 Konkrétní cíl A3 Příklad konkrétního cíle: Poskytovat individuální KP žákům ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání

19 Jak pokračovat Otázka: Každý obecný cíl je rozpracován do konkrétních cílů. Jaký další krok by pro každý konkrétní cíl měl následovat? Správná odpověď: Stanovení kritérií hodnocení pro posouzení, zda cíl byl splněný S pomocí kritérií hodnocení se posoudí, zda cíl byl nebo nebyl splněn, případně do jaké míry. Kritéria musí být jednoznačná a mohou být kvantitativní i kvalitativní. Někdy mohou vést k upřesnění už formulovaného konkrétního cíle.

20 Co už máme? Priorita AObecný cíl Konkrétní cíl A1 Konkrétní cíl A2 Konkrétní cíl A3 Kritéria hodnocení Příklad kritéria: Žákům nejvíce ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání bylo poskytnuto individuální KP a byly jim navrženy varianty dalšího postupu

21 Jak se dobrat k detailnímu plánu? Otázka: Každý konkrétní cíl má nastavena kritéria hodnocení. Jaký další krok by měl následovat? Správná odpověď: Stanovení jednotlivých úkolů (činností) nutných pro splnění konkrétních cílů Cíle a kritéria už jsou dostatečně konkretizované a konečně je možné stanovit, jakými činnostmi je lze naplnit, tedy jaké úkoly je třeba naplánovat.

22 Co už máme? Priorita AObecný cíl Konkrétní cíl A1 Konkrétní cíl A2 Konkrétní cíl A3 Kritéria hodnocení Úkol A 1.2 Úkol A 1.1 Úkol A 1.3 Úkol A 1.4 Úkol A 2.2 Úkol A 2.1 Úkol A 3.2 Úkol A 3.1 Úkol A 3.4 Příklad úkolu: Monitorovat žáky se špatnými studijními výsledky a identifikovat rizikové žáky z hlediska předčasného odchodu ze vzdělávání

23 Jak se dobrat k detailnímu plánu? Závěrečná fáze: Pro každý úkol stanovit:  Předpoklady (podmínky) nezbytné pro realizaci úkolu  Finanční zdroje (projekty, kraj, škola, sponzoři atd.)  Termíny (harmonogram), včetně provázanosti termínů mezi úkoly a cíli  Zodpovědnost (kdo za úkol zodpovídá) Příklady rozpracovaných částí ŠAP

24 Uplatnění strategických oblastí v plánech aktivit a šablonách ŠAPŠAP Projekty „ŠABLON “ Plán aktivit lze chápat jako podmnožinu ŠAP pro vybrané oblasti. PA

25 Uplatnění strategických oblastí v plánech aktivit a šablonách Pro tvorbu PA platí stejná pravidla a postupy jako pro tvorbu ŠAP. Nastavení priority, jejího obecného cíle i konkrétních cílů pro příslušnou oblast se provede stejně jako bylo popsáno pro ŠAP. Rozdíl mezi ŠAP a PA:  ŠAP musí být zpracován pro všechny povinné oblasti.  PA může být zpracován jen pro vybranou oblast nebo oblasti (povinné, nepovinné i vlastní). Pokud škola zpracuje pro PA více oblastí, zahrne všechny oblasti do jednoho PA. Příklady rozpracovaných částí ŠAP Jsou stejně tak použitelné i pro PA.

26 Uplatnění strategických oblastí v plánech aktivit a šablonách V plánu aktivit mají být vybrané oblasti pojaté komplexněji než témata „šablon“ (podle toho, jak se pro danou oblast stanoví priorita a obecný cíl). Část z plánu aktivit se využije pro „šablony“. Do plánu aktivit je proto třeba včlenit témata vybraných „šablon“. Plán aktivit “Šablona“ 1 “Šablona“ 2 “Šablona“ n

27 Uplatnění strategických oblastí v plánech aktivit a šablonách Upřesnění: Pro šablony 2016 ještě PA není třeba. Pro šablony 2017, resp. 2018, už PA bude třeba. Tento PA bude muset zpětně zahrnovat i témata šablon 2016. Proto je vhodné začít tvořit PA nebo přímo ŠAP souběžně s přípravou šablon 2016.

28 Která témata „šablon“ jsou plánována pro jednotlivé oblasti? Rozvoj kariérového poradenství  Kariérový poradce (úvazek)  DVPP Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě  DVPP (např. projektová výuka)  Tandemová výuka pedagog + odborník z praxe  Stáže pedagogů u zaměstnavatelů  Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu Podpora polytechnického vzdělávání  Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele (společně s oblastí Podpora OV vč. spolupráce škol a zaměstnavatelů)  DVPP  Tandemová výuka pedagog + odborník z praxe, příp. pedagog + VŠ pedagog  Stáže pedagogů u zaměstnavatelů  Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu

29 Která témata „šablon“ jsou plánována pro jednotlivé oblasti? Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů  Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele  DVPP (např. získání znalostí jak vyškolit instruktory praktického vyučování)  Tandemová výuka pedagog + odborník z praxe Podpora inkluze  Školní asistent  Školní speciální pedagog  Školní psycholog  Sociální pedagog  DVPP

30 Která témata „šablon“ jsou plánována pro jednotlivé oblasti? Rozvoj výuky cizích jazyků  DVPP  Tandemová výuka pedagog SŠ + rodilý mluvčí  CLIL ve výuce na SŠ (odborný předmět v cizím jazyce) ICT kompetence  ICT technik  DVPP  Tandemová výuka pedagog SŠ + ICT technik  Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu Čtenářská a matematická gramotnost  DVPP  Vzdělávání a sdílení ve školním cloudu

31 Jakou podporu školám nabízí projekt P-KAP? Projekt Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) nabízí školám:  Možnost návštěvy odborného garanta ve škole, která tvoří ŠAP  Metodiku tvorby ŠAP, včetně příkladů pro jednotlivé tematické oblasti  Videoprezentaci pro tvůrce ŠAP/PA  Semináře pro tvůrce ŠAP/PA  Semináře k tématům jednotlivých strategických oblastí v rámci přípravy nebo naplňování ŠAP/PA  Semináře k výměně zkušeností s tvorbou nebo naplňováním ŠAP/PA

32 Děkuji Vám za pozornost Gabriela Černá Gabriela.cerna@nuv.cz


Stáhnout ppt "Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Akční plánování a možnosti škol."

Podobné prezentace


Reklamy Google