Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ÚZEMÍ ORP SUŠICE 1.setkání Řídícího výboru 19. října 2016 Zasedací místnost Městského úřadu Sušice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ÚZEMÍ ORP SUŠICE 1.setkání Řídícího výboru 19. října 2016 Zasedací místnost Městského úřadu Sušice."— Transkript prezentace:

1 MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ÚZEMÍ ORP SUŠICE 1.setkání Řídícího výboru 19. října 2016 Zasedací místnost Městského úřadu Sušice

2 Program: Prezence a představení účastníků, představení projektového týmu Schválení programu zasedání a ověřovatele zápisu Co je MAP a k čemu slouží Ustavení řídícího výboru Nominace členů Řídícího výboru MAP ORP Sušice Projednání a schválení složení Řídícího výboru MAP ORP Sušice Projednání a schválení Statutu Řídícího výboru MAP ORP Sušice Projednání a schválení Jednacího řádu Řídícího výboru MAP ORP Sušice Volba předsedy a místopředsedy Řídícího výboru MAP ORP Sušice Aktivity a harmonogram projektu MAP ORP Sušice Plán činností na nejbližší období, termín příštího jednání Řídícího výboru Diskuze Závěr

3 PROČ MAP?? MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A ŽÁKŮ (tj. do 15 let) V ÚZEMÍ Obce s Rozšířenou Působností SUŠICE DO ROKU 2023 Cíl výzvy: Podporovat společné plánování nebo sdílení aktivit v území, které přispějí k naplnění Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR a dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávacích soustav jednotlivých krajů a zlepší kvalitu vzdělávání ve školách, s důrazem na podporu škol se slabšími výsledky, zlepší spolupráci formálního a neformálního vzdělávání a ostatních služeb v místě pro rozvoj potenciálu každého žáka.Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávacích soustav jednotlivých krajů

4 PROČ MAP??  důvod k zamyšlení nad stavem vzdělávání v celém území ORP chybí vize rozvoje škol, chybí dlouhodobé plánování chybí koncepce vzdělávací politiky ve vztahu k začleňování znevýhodněných dětí po decentralizaci regionálního školství není ujasněn vztah mezi školou, zřizovatelem a dalšími vzdělávacími zařízeními na území obce existují nejasnosti ohledně metodického vedení – přenos informací z MŠMT na školy (střední úroveň řízení) současný způsob financování vede k „boji o žáka“ na úkor spolupráce

5 Proč MAP?? Evropská unie klade důraz na koncentraci vynakládaných prostředků a podložení jejich potřebnosti analýzou či strategií, spolu s nutností zohlednit intervence z předchozího období.  využití zkušeností z projektů z předchozího období – OP VK (Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost): Využití Databáze výstupů OP VK - https://databaze.op-vk.cz/https://databaze.op-vk.cz/ Využít nových znalostí škol, které se zúčastnili různých projektů, pro přenos zkušeností Výzva 44 – technické vybavení SŠ a povinná spolupráce se školami Výzvy 51 – vybavení učitelů tablety a jejich využití ve výuce Péče o zdraví, podnikatelské kompetence, environmentální vzdělávání atd.

6 Přístupná všem bez rozdílu, využívat ji mohou žáci, učitelé, rodiče, občané Výstupy nesmí být využívány pro rozvoj podnikatelské činnosti Výběrové hledání projektů i produktů – omezit oblastí podpory: 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání 1.2 – Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1.3 – Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách (EU peníze školám – šablony) 1.5 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách

7 Pilotní projekty z OP VK ( Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost) 17 obcí – tvorba lokální strategie rozvoje základního vzdělávání v území – výstup projektu ORP OTROKOVICE „Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem“ - spojení sil obec, škola, rodič, sociální pomoc (Prioritní osa 1 - Počáteční vzdělávání, oblast podpory 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání, výzva 46.) 16 obcí – lokální koncepce předškolního vzdělávání výzva č. 47 OP VK zaměřená na podporu obcí, které v posledních letech realizovaly desegregaci v oblasti základního školství - slučování škol vyučujících podle RVP LMP či s vyšším než 25% zastoupením žáků se SVP Člověk v tísni – „Role zřizovatele při zajišťování rovnosti ve vzdělávání“ –PASIVITA, BŘEMENO NEBO VÝZVA? odkaz na webodkaz na web ………………………………………………………………………………………………………………. Svazkové školy - http://www.svazkoveskoly.cz/index.html - AISIS + MŠMThttp://www.svazkoveskoly.cz/index.html Města vzdělávání - http://mestavzdelavani.eduin.cz/ - EDUINhttp://mestavzdelavani.eduin.cz/

8 Význam akčních plánů rozvoje vzdělávání MAP/KAP – významný podklad pro vyhlašování výzev OP VVV o pro plánovanou spolupráci v území (místní sítě a partnerství) o pro plošnou podporu vzdělávání v potřebných tématech (témata stanovena – záměr soustředit se na hl. priority vycházející z národních či mezinárodních výzkumů) o významný podklad pro zpracování šablon pro školy „šitých na míru“ MAP/KAP – významný podklad pro vyhlašování výzev IROP/OP Praha – pól růstu o koordinace investičních akcí a podpora koncentrace a řízení efektivního využití investic v území. V OP PPR (Operační program Praha pól růstu) i IROP (Integrovaný regionální operační program) je v oblasti základního školství soulad s akčními plány rozvoje vzdělávání specifickým kritériem přijatelnosti (Ve Studii přijatelnosti, která je součástí projektu podávaného do IROP je odkaz na název projektu MAP – místní akční plán – zpracovává se na území ORP pro děti a žáky do 15 let (MŠ, ZŠ) KAP – krajský akční plán - zpracovává se pro střední školy na území kraje

9 Principy pro tvorbu místních akčních plánů rozvoje vzdělávání  koordinace akcí a dlouhodobá podpora rozvoje spolupráce v oblasti vzdělávání  respektování již vzniklých partnerství a dohody v území  zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů – podmínky výzvy: zapojeno musí být minimálně 70% škol v území – 4. st. spolupráce: 4 stupně spolupráce dle zásad komunitního plánování  Zajištění přístupu k informacím  Aktivní informování občan  Konzultace s občany (sběr připomínek, zjištění postojů)  Spoluúčast veřejnosti na plánování  Dohody - dohodnou se na prioritách (tj. záměrech ale i na způsobu a postupu realizace) přinejmenším 3 strany na základě svobodné rozpravy

10 Principy pro tvorbu místních akčních plánů rozvoje vzdělávání  PRINCIP OTEVŘENOSTI – pro všechny zájmové skupiny o celoživotní vzdělávací proces (ani školy nezapojené do MAP nejsou vyloučeny)  Princip SMART – vše co se naplánuje musí být:  S - specifické – tzn. Konkrétní opatření a kroky k dosažení účelu  M – měřitelné – indikátory  A – akceptované tzn. Projednané v partnerství, odsouhlasená s jasně vymezenými kompetencemi a povinnostmi – kdo,co  R – realistická – proveditelné včetně možností dostupných zdrojů  T – termínovaná  PRINCIP UDRŽITELNOSTI – nastavit dlouhodobé procesy spolupráce v území  PRINCIP PARTNERSTVÍ – 2 nebo více subjektů s různým podílem odpovědnosti zajišťují aktivity, které nemohou zajistit sami vlastními silami

11 Cílové skupiny projektu – AKTÉŘI, ÚČASTNÍCI Příprava a realizace MAP rozvoje vzdělávání UMOŽŇUJE zapojit: ředitele učitele zřizovatele školská zařízení – (družiny, domy dětí, pedagogicko-psychologické poradny…) NNO (nestátní neziskové organizace zabývající se vzděláváním či výchovou) další partnery (např. rodiče, veřejnost, zaměstnance veřejné správy, dobrovolné pracovníky organizací působících ve vzdělávání nebo asistenčních službách a v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže, pracovníky popularizující vědu a kurikulární reformu) do diskuse o hodnotách akce KLIMA.

12 KLIMA Akce KLIMA = soustava aktivit napříč všemi specifickými cíli Prioritní osy 3 OP VVV = akronym shrnující podstatné složky kvality škol: Kultura učení (učitelé jsou nositeli kultury učení ve třídě a možnými nositeli změny; rozšířit možnosti k učení se prostřednictvím neformálního a zájmového vzdělávání) Leadership (vedení; manažerský styl, který klade důraz na schopnost vedoucího pracovníka stimulovat svůj tým k splnění úkolů prostřednictvím určování směru, vytváření vizí, motivování a ponechání poměrně značné volnosti rozhodování jednotlivcům) Inkluze Metodická podpora učitele (Mentoring) Aktivizující formy učení

13 METODIKA Základní dokument - POSTUPY ZPRACOVÁNÍ MÍSTNÍCH AKČNÍCH PLÁNŮ viz. - Priloha č. 2 výzvy - Postupy_MAPPriloha č. 2 výzvy - Postupy_MAP Vzorový Strategický rámec Vzorový MAP Ostatní metodika: Obecná pravidla pro žadatele a příjemce projektů OP VVV Specifická pravidla pro výzvu MAP Metodika evaluace projektů aj.

14 Struktura MAP: 1)Analytická část - metaanalýzy stávajících dokumentů (Obce sobě, SCLLD – strategie komunitně vedeného místního rozvoje, jiné strategie vyššího významu) - data z dotazníkového šetření MŠMT, - SWOT-3 analýza pro každou z povinných a vybraných oblastí 2) Strategická část – „Strategický rámec MAP do roku 2023“ – struktura: Vize, Popis zapojení aktérů, Popis priorit a cílů, prioritizace témat  Investiční priority – příloha strategického rámce Strategický rámec vytvořit cca do půl roku od začátku projektu, nejpozději do konce výzvy pro podávání žádostí do IROP musí být zveřejněn na webu Územní dimenzeÚzemní dimenze

15 Struktura MAP: 3) AKČNÍ PLÁN - Neinvestiční opatření Opatření bude zpracováno v následující struktuře:  Odůvodnění výběru opatření na základě místní analýzy  Cíl opatření: čeho chceme dosáhnout v tomto opatření  Popis kroků k naplnění cíle – aktivity Aktivity jednotlivých škol – jaké aktivity poběží ve školách Aktivity spolupráce – jaké aktivity je nutné dělat ve spolupráci Infrastruktura – jaká infrastruktura je potřebná k realizaci aktivit

16 Povinná opatření místních akčních plánů rozvoje vzdělávání o Předškolní vzdělávání a péče: dostupnost – inkluze – kvalita o Čtenářská a matematická gramotnost v základním vzdělávání o Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem  Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků  Rozvoj kompetencí dětí a žáků o oblasti vědy a technologií – polytechnické vzdělávání  Kariérové poradenství v základních školách Doporučená opatření MAP:

17 Průřezová a volitelná opatření MAP: o Rozvoj digitálních kompetencí dětí a žáků o Rozvoj kompetencí dětí a žáků pro aktivní používání cizího jazyka o Rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků o Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření dětí a žáků o Investice do rozvoje kapacit základních škol o Aktivity související se vzděláváním mimo OP VVV a IROP

18 Povinné aktivity projektu: Budování znalostních kapacit:  realizace vzdělávacích aktivit v průběhu tvorby MAP  vzdělávání nesmí mít individuální charakter – nesmí být pro jednu instituci/osobu Výstupy  Prezenční listina z akce  Hodnocení přínosu vzdělávání – zpráva zpracována za každou vzdělávací akci Nepodporované vzdělávání: jazykové, IT a prezentační dovednosti, účetnictví

19 Financování opatření v Místním akčním plánu: Naplňování opatření v Místním akčním plánu Infrastruktura - IROP Aktivity spolupráce – Tematická partnerství a sítě Aktivity škol – „Šablony“

20 Plánovaná podpora školám z IROP – Integrovaný regionální operační program Výzva č. 46 na podporu infrastruktury ZŠ Výzva č. 46 na podporu infrastruktury ZŠ – žadatel musí prokázat soulad se Strategickým rámcem MAP ( ve studii proveditelnosti uvádí název projektu, který je uveden v investičních prioritách strategického rámce) Vyhlášena 17.8. 2016 – konec příjmu žádostí 14. 2. 2017, způsobilé výdaje od 1.1. 2014, Minimální výše způsobilých výdajů: 1 000 000 Kč ;Maximální výše způsobilých výdajů: 99 000 000 Kč. Stavby, stavební úpravy a pořízení vybavení odborných učeben za účelem zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce v klíčových kompetencích (komunikace v cizích jazycích, práce s digitálními technologiemi, přírodní vědy, technické a řemeslné obory). Rekonstrukce a stavební úpravy stávající infrastruktury ve vazbě na budování bezbariérovosti škol. Podpora sociální inkluze prostřednictvím stavebních úprav budov a učeben, školních poradenských pracovišť, pořízení vybavení a kompenzačních pomůcek a kompenzačního vybavení pro děti se SVP, nezbytných pro zajištění rovného přístupu ke vzdělávání sociálně vyloučeným osobám. Zajištění vnitřní konektivity škol a připojení k internetu – rozvoj vnitřní konektivity v prostorách škol a školských zařízení a připojení k internetu. Zvýšení kapacit škol - není podporováno. Infrastruktura pro předškolní vzdělávání II. - vyhlášení : Únor až červen 2017

21 Plánovaná podpora školám z IROP – Integrovaný regionální operační program Výzva č. 56 Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání Výzva č. 56 Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání Datum zpřístupnění žádosti o podporu: 13. 10. 2016 Zahájení příjmu žádostí o podporu: 18. 11. 2016 Ukončení příjmu žádostí o podporu: 14. 4. 2017 Seminář: Praha 19. 10. 2016 Stavební úpravy a pořízení vybavení odborných učeben za účelem zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě budoucí uplatnění na trhu práce v klíčových kompetencích (komunikace v cizích jazycích, práce s digitálními technologiemi, přírodní vědy, technické a řemeslné obory). Časová způsobilost výdajů 1. 1. 2014 - 28. 6. 2019 Alokace pro výzvu č. 56 připraveno 151,2 mil. Kč

22 Výzva č. 56 Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání Minimální výše způsobilých výdajů: 1 000 000 Kč Maximální výše způsobilých výdajů: 20 000 000 Kč PODPOROVANÉ AKTIVITY: rozvoj infrastruktury škol a školských zařízení, středisek volného času, domů dětí a mládeže, školních družiny a školních klubů, vzdělávacích a školících centra a dalších subjektů podílejících se na realizaci zájmového, neformálního a celoživotního (dalšího) vzdělávání. Podpora může být poskytnuta pouze ve vazbě na klíčové kompetence (komunikace v cizích jazycích, práce s digitálními technologiemi, přírodní vědy, technické a řemeslné obory). Projektové záměry musí být v souladu s Místním akčním plánem vzdělávání nebo s Krajským akčním plánem vzdělávání. Podporovány budou přístavby, nástavby a stavební práce spojené s vybudováním infrastruktury pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání; rekonstrukce a stavební úpravy stávající infrastruktury (včetně zabezpečení bezbariérovosti dle vyhlášky č. 398/2009 Sb.); nákup pozemků a staveb; pořízení vybavení budov a učeben; pořízení kompenzačních pomůcek..

23 Projekty IROP administrované MAS Budou vyhlašovány až po schválení SCLLD – předpoklad jaro 2017 Podmínky podobné podmínkám „velkého“ IROPu Popis zaměření výzev viz. Zpravodaj MAS Pošumaví č. 17 – strategický cíl 4 SCLLD je věnován též předškolnímu, základnímu a zájmovému vzdělávání– str. 12-13 po vyhlášení výzev IROP pro MAS může být zaměření a podmínky výzvy upraveny

24 Dohody o investicích v místě, které musí být v Strategickém rámci MAP a schvaluje je ŘV Viz strana 36 a 37 Postupy MAP: Dle typů investic Nadstandartní nebo excelentní vzdělávací prostor – dohoda minimálně 70 % zřizovatelů – SR MAP schvaluje ŘV + Souhlas s návrhem ze strany pracovní skupiny Vzdělávání Krajského akčního plánu Výstavba nového nebo navýšení kapacity stávajícího vzdělávacího zařízení – dohoda o efektivní využitelnosti zřizovatelů sousedních škol (ZŠ, školské zařízení, NNO) v přirozené spádové oblasti Výstavba, přestavba a vybavení vzděl. prostor pro ZŠ (dílny, pozemky, laboratoře, vzděl. Centra) – souhlas zřizovatele + ostatních zájm. org. o využívání

25 Investiční aktivity, které nemusí být v MAP zařazeny: Výstavba mateřských škol – dokládá se demografický vývoj Výstavba dětských klubů, neformálních zařízení pro předškolní vzdělávání dětí do 5 let, zařízení pro děti od 0 do 3 let, mateřských center, lesních školek - Výstavba, přestavba a vybavení pro inkluzívní vzdělávání – bezbariérovost, místnost pro školní poradenské pracoviště, apod.

26 RT x ŘV (REALIZAČNÍ TÝM X ŘÍDÍCÍ VÝBOR) REALIZAČNÍ TÝM - Odpovědnost za realizaci projektu: --- zajišťovat potřebné podkladové materiály a tyto pak předkládat Řídícímu výboru MAP pro jeho návrhy a diskuzi s partnery v území, -­‐ monitorovat průběh realizace MAP, -­‐ spolupracovat při relevantních aktivitách procesu MAP s odborným garantem MAP (Centrum podpory – krajská pobočka NIDV), -­‐ zajišťovat organizaci společných vzdělávacích a informačních aktivit v rámci MAP, -­‐ ve spolupráci s odborným garantem rozvíjet u zástupců zřizovatelů a v zapojených školách odbornou znalost k odborným tématům MAP, -­‐ účastnit se (na doporučení odborného garanta) aktivit souvisejících s přímou podporou škol a dalších vzdělávacích zařízení v oblasti řízení kvality vzdělávání, -­‐ zajišťovat v oblastech MAP přenos výstupů mezi dílčími týmy, které mohou být v rámci organizační struktury MAP zřízeny, -­‐ pravidelně vyhodnocovat realizované aktivity a dosahování cílů MAP.

27 Řídící výbor je hlavním pracovním orgánem partnerství MAP. Je tvořen zástupci klíčových aktérů ovlivňujících oblast vzdělávání na území MAP. Při sestavování výboru je potřeba zajistit reprezentativnost z pohledu vzdělávání v daném území. Povinní zástupci: -­‐ zástupce realizátora projektu MAP, -­‐ zástupce kraje, -­‐ zástupci zřizovatelů škol – školy bez rozdílu zřizovatele, tj. včetně soukromých a církevních -­‐ vedení škol, výborní učitelé (učitelé – leadry tak, jak je chápe kariérní systém), zástupci ze školních družin (platí pro ZŠ) – školy mateřské a základní bez rozdílu zřizovatele, tj. včetně soukromých a církevních, -­‐ zástupci organizací neformálního a zájmového vzdělávání (mimo družin), -­‐ zástupci základních uměleckých škol, -­‐ zástupce KAP, -­‐ zástupce rodičů, kteří jsou doporučeni školskými radami nebo organizacemi (NNO) sdružujícími rodiče, -­‐ lokální konzultant ASZ – povinny partner pro územní obvody obcí ORP, na kterých se nachází sociálně vyloučená lokalita zařazená do Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám, -­‐ zástupce MAS působících na území MAP (výjimkou je stav, kdy MAS v území není, anebo pokud je MAS žadatelem a realizátorem projektu). Doporučení zástupci: -­‐ zástupce mikroregionů na území MAP, -­‐ další zástupci dle návrhu dalších členů Řídícího výboru.

28 Řídící výbor: Řídící výbor je především platformou:  -­ ‐ kde se odehrává spolupráce všech relevantních aktérů ve vzdělávání v daném území (na základě reprezentativního zastoupení),  -­ ‐ která je hlavním představitelem MAP – projednává podklady a návrhy k přípravě, realizaci a evaluaci MAP,  -­ ‐ která zprostředkovává přenos informací v území,  -­ ‐ která schvaluje Strategický rámec MAP do roku 2023.

29 Diskuse

30 Ing. Marie Kaufnerová kaufnerova@masposumavi.cz Metodik projektu Sušice 19. 10. 2016


Stáhnout ppt "MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ÚZEMÍ ORP SUŠICE 1.setkání Řídícího výboru 19. října 2016 Zasedací místnost Městského úřadu Sušice."

Podobné prezentace


Reklamy Google