Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:"— Transkript prezentace:

1 S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice: Obrazy z novějších Českých dějin.

2 S TOLETÍ PÁRY 19. století nazýváme také stoletím páry mnoho vynálezů znamenalo rychlý hospodářský růst tím nastaly prudké změny ve společnosti

3 ZÁPIS DO SEŠITU Století páry 19. století rychlý hospodářský růst prudké změny ve společnosti

4 V YNÁLEZY po zrušení nevolnictví – práce v manufakturách zde rozdělení práce (každý dělník se specializoval) – hlavně textilní výroba pohon strojů vodními koly, parním strojem – zrychlení výroby obr. 1

5 V YNÁLEZY železnice (parní lokomotiva )parní lokomotiva parníkparník, automobil (Josef Božek)Josef Božek lodní šroublodní šroub (Josef Ressel)Josef Ressel bleskosvodbleskosvod (Prokop Diviš)Prokop Diviš ruchadloruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík)František Křižík

6 ZÁPIS DO SEŠITU Vynálezy práce v manufakturách rozdělení práce pohon strojů vodními koly, parním strojem železnice (parní lokomotiva) parník, automobil (Josef Božek) lodní šroub (Josef Ressel) bleskosvod (Prokop Diviš) ruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík)

7 HOSPODÁŘSKÝ RŮST ČESKÝCH ZEMÍ vznik nových továren, výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu textilní výroba, cukrovary, pivovary, lihovary zakládání železářských a strojírenských závodů – doly na uhlí, energie

8 ZÁPIS DO SEŠITU Hospodářský růst českých zemí výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu nové továrny: textilky, cukrovary, pivovary, lihovary železářské a strojírenské závody – doly na uhlí

9 HOSPODÁŘSKÝ RŮST ČESKÝCH ZEMÍ peněžní ústavy – banky a spořitelny u továren vznikají dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, umělá hnojiva, nové plodiny (cukrovka, chmel), rozšíření chovu ovcí a dobytka následkem špatného odbytu výrobků vzniká krize, vede k nezaměstnanosti → odchod Čechů do Ameriky

10 ZÁPIS DO SEŠITU peněžní ústavy (banky, spořitelny) dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, hnojiva, plodiny (cukrovka, chmel) špatný odbyt výrobků – krize, nezaměstnanost, odchod Čechů do Ameriky

11 N ÁROD SOBĚ druhá polovina 19. století začal velký kulturní rozvoj českého národa vznikaly vlastenecké kroužky a spolky – plesy, při nich i vzdělání tělocvičný spolek Sokol (slety) – zdravý životní styl, pohyb vystavěno Národní divadlo

12 ZÁPIS DO SEŠITU Kultura 19. století tělocvičný spolek Sokol (slety) Národní divadlo

13 N ÁROD SOBĚ objevila se nová generace spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek), básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj), malířů (Mikoláš Aleš), sochařů (Josef Václav Myslbek) a hudebních skladatelů (Bedřich Smetana)Božena NěmcováAlois JirásekJan Neruda Jaroslav VrchlickýKarel Hynek Mácha Mikoláš AlešJosef Václav MyslbekBedřich Smetana roku 1882 – česká univerzita ( působil zde i Tomáš Garrique Masaryk)Tomáš Garrique Masaryk

14 ZÁPIS DO SEŠITU nová generace: spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek) básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj) malířů (Mikoláš Aleš) sochařů (Josef Václav Myslbek) hudebních skladatelů (Bedřich Smetana) česká univerzita (Tomáš Garrique Masaryk)

15 R OMANTISMUS 1. polovina 19. století odtud pak název romantický návrat k minulosti (rytířské a hrdinské motivy) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) ovlivnil literaturu a hudbu (lidové motivy) obr. 3

16 ZÁPIS DO SEŠITU Romantismus návrat k minulosti (rytíři) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) literatura a hudba (lidové motivy)

17 S ECESE druhá polovina 19. století až začátek 20. století odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace (žádný předmět nemá zůstat bez ozdobení) užívají se rostlinné motivy, zvířata i ženské postavy oblíbené jsou pastelové barvy (sladce růžová) obr. 4

18 ZÁPIS DO SEŠITU Secese odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace rostlinné motivy pastelové barvy

19 O PAKOVÁNÍ Století páry 19. století rychlý hospodářský růst prudké změny ve společnosti Vynálezy práce v manufakturách rozdělení práce pohon strojů vodními koly, parním strojem železnice (parní lokomotiva) parník, automobil (Josef Božek) lodní šroub (Josef Ressel) bleskosvod (Prokop Diviš) ruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík) Hospodářský růst českých zemí výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu nové továrny: textilky, cukrovary, pivovary, lihovary železářské a strojírenské závody – doly na uhlí peněžní ústavy (banky, spořitelny) dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, hnojiva, plodiny (cukrovka, chmel) špatný odbyt výrobků – krize, nezaměstnanost, odchod Čechů do Ameriky

20 O PAKOVÁNÍ Nové uspořádání společnosti další vynálezy – elektřina, automobily, motocykly, letadla tovární velkovýroba, svoboda podnikání velký kapitál → kapitalisté dělníci – dělnické spolky snaha o změny (volební právo, zkrácení pracovní doby, pojištění, podpora v nezaměstnanosti) Národ sobě 2. polovina 19. století kulturní rozvoj českého národa vlastenecké kroužky a spolky – plesy, vzdělání tělocvičný spolek Sokol (slety) Národní divadlo nová generace spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek), básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj), malířů (Mikoláš Aleš), sochařů (Josef Václav Myslbek) a hudebních skladatelů (Bedřich Smetana) česká univerzita (Tomáš Garrique Masaryk) Romantismus návrat k minulosti (rytíři) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) literatura a hudba (lidové motivy) Secese odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace rostlinné motivy pastelové barvy

21 O TÁZKY A ÚKOLY Zkus odhadnout, který vynález měl největší dopad na změny ve společnosti 19. století. Vzpomeneš si na některé další vynálezy a jejich vynálezce? Uměleckému směru této doby říkáme romantismus. Zkus vysvětlit, proč dostal zrovna tento název. Národní divadlo v Praze nese nápis „Národ sobě.“ Dokážeš vysvětlit, co tento nápis vyjadřuje? Znáš některého slavného spisovatele z doby romantismu? Četl/a jsi nějaké jeho dílo? Umíš vyjmenovat ještě některé další romantické umělce (básníky, skladatele, malíře, sochaře…)? Jak bys popsal/a secesi?

22 Z DROJE obr. 1 – parní stroj http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu mb/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg/640px- SwanningtonEngine_01.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu mb/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg/640px- SwanningtonEngine_01.jpg obr. 2 – dělnická kolonie http://www.hornicky- klub.info/edice/hlubin.jpghttp://www.hornicky- klub.info/edice/hlubin.jpg obr. 3 – Hluboká nad Vltavou http://www.vyletnicionline.cz/upload/galerie/386- 1329474795-atr137i3b.jpg http://www.vyletnicionline.cz/upload/galerie/386- 1329474795-atr137i3b.jpg


Stáhnout ppt "S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:"

Podobné prezentace


Reklamy Google