Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRobert Havlíček
1
genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 25. 12. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Pohlavní rozmnožování rostlin Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat rodozměnu semenných rostlin, osvojit si nové pojmy, popřípadě si je zopakovat. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
2
Obr. 1: http://da.wikipedia.org/wiki/Humlebi
3
Obr. 2: http://cs.wikipedia.org/wiki/Semenn%C3%A9_rostliny
4
1. Výtrus neboli spora je na rozdíl od semene jednobuněčný útvar. 2. Výtrus je haploidní buňka (obsahuje pouze jednu sadu chromozómů). Semeno je oproti tomu diploidní (triploidní) útvar, viz semenné rostliny. 3. Výtrus vzniká meiotickým dělením, kdežto semeno splynutím pohlavních buněk. 4. Výtrus je součástí gametofytu, semeno je sporofytem. 5. Výtrus neobsahuje mnoho zásobních látek.
5
Haploidní – mající jednu sadu chromozómů (n): výtrusy, pohlavní buňky Diploidní – mající 2 sady chromozómů (2n): semeno, tělní buňky člověka Gametofyt – haploidní generace při rodozměně Květ – útvar obsahující pohlavní orgány Pestík (gyneceum) – tvořen plodolisty - samičí pohlavní orgány semenných rostlin Tyčinka (andreceum) – samčí pohlavní orgán semenných rostlin Spermatická buňka (mikrospora) – samčí pohlavní buňka Vajíčko (megaspora) – pohlavní buňka samičí Zygota – diploidní buňka vzniklá splynutím pohlavních buněk
6
Obr. 3: http://shared.mpc-edu.sk/web/OPSOSO%20I.%20kolo%20vyzvy%20na%20poziciu%20Odborny%20poradca%20vo%20vzdelavani/Rastlinne%20organy.pdf
7
Obr. 6: http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/GBSummer13/GB101Summer13Lect/GB101Summer_Lect6.htm Obr. 4: http://www.studyblue.com/notes/note/n/botany-final-lab-study- guide-labs-6-11/deck/6231628 Obr. 5: http://bio1151.nicerweb.com/Locked/media/ch30/megaspore.html otvor klový
8
1. Nahosemenné rostliny jsou většinou jednodomé – na jedné rostlině nacházíme pohlavní orgány samčí i samičí (obr. 3 a 6). 2. Pohlavní orgány jsou nejčastěji ve tvaru šišticových nepravých květů tvořených šupinovitými přeměněnými mikrosporofyly (samčí šištice) a megasporofyly (samičí šištice) – viz obr. 4. 3. V paždí plodných šupin samičí šištice dochází k tvorbě megaspory (vajíčka) – při meióze tvorba vaječných buněk (samičích gamet – 1n) a buněk zárodečného vaku – obr. 9. 4. V samčích šišticích se tvoří podobnou cestou mikrospory (pylová zrna – 1n). 5. Opylení probíhá nejčastěji pomocí větru (anemogamie), popřípadě entomogamicky (za pomoci hmyzu), v prvním případě jsou nutné vzdušné vaky, které pyl nadnášejí. 6. Při dopadu pylového zrna na samičí šištici v oblasti otvoru klového (mikropyle) – místa, kde není vytvořen vaječný obal (obr. 5), začíná klíčit pylové zrno v pylovou láčku. 7. V pylové láčce jsou dvě buňky – generativní a vegetativní (vyživovací fce), které prorůstají přes otvor klový do zárodečného vaku vajíčka. 8. Spermatická buňka splývá s buňkou vaječnou a tvoří tak zygotu (zárodek – 2n), druhá buňka většinou zaniká. 9. Zygotou začíná sporofytická fáze – vývoj semene, které ale není kryto plodem, nýbrž se vyvíjí buďto v nepravé peckovici (jinany) nebo ve zdřevnatělé šištici, která se po dozrání semene otevírá či rozpadá.
9
Obr. 7: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/js13/genetika/web/pages/04-rozmnozovani-apomixis.html
10
Obr. 9: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/js13/genetika/web/pages/04-rozmnozovani-apomixis.htmlObr. 8: http://www.vyukovematerialy.cz/biol/rocnik6/vice/rozmn.htm
11
Obr. 10: http://en.wikipedia.org/wiki/Flowering_plant Obr. 11: http://vitae-scientia.tumblr.com/ Obr. 12: http://biomach.wz.cz/botanika_vyssirostliny.htm
12
1. Krytosemenné rostliny tvoří klasické květy – květní obaly, plodolisty a tyčinky (mohou být ve formě jedno nebo obou pohlavných). 2. Pohlavní orgány samičí jsou nejčastěji ve tvaru lahvicovitých pestíků vzniklých do různé úrovně srůstem plodolistů (obr. 8). Tyčinky s nitkou a prašníkem. 3. V semeníku dochází k tvorbě megaspory (vajíčka) – při meióze tvorba vaječných buněk (samičích gamet – 1n) a buněk zárodečného vaku – obr. 9. 4. V prašnících tyčinek nacházíme prašné vaky, uvnitř kterých jsou nejčastěji dva prašné vaky obsahují dvě prašná pouzdra - zde se tvoří meiózou mikrospory (pylová zrna – 1n) – obr. 9. 5. Opylení probíhá buď pomocí větru (anemogamie), vody (hydrogamie), hmyzu (entomogamie) nebo jiných živočichů (zoogamie). Je také možné samooplylení – není však výhodné. 6. Po dosednutí pylového zrna na bliznu pestíku začíná samotné oplození. Na blizně je vylučován lepivý sekret, jehož funkcí je také aktivovat klíčení pylového zrna v pylovou láčku. Pylová láčka prorůstá přes čnělku k semeníku. 7. V pylové láčce jsou tři buňky – 2 generativní (vzniklé dělením původně jedné buňky spermatické) a jedna vegetativní (vyživovací fce), které prorůstají přes otvor klový do zárodečného vaku vajíčka. 8. Jedna spermatická buňka splývá s buňkou vaječnou a tvoří tak zygotu (zárodek – 2n), druhá spermatická buňka pak se středovým jádrem, které splynulo z původně dvou buněk a je tedy diploidní. Splynutím se spermatickou buňkou vzniká triploidní (3n) endosperm – vyživovací (živné) pletivo vzniknuvšího semene. Tento děj označujeme jako dvojí oplození – obr. 11. 9. Zygotou začíná sporofytická fáze – vývoj semene, které je kryto plodem, ten má charakter ochrany, výživy a umožňuje distribuci semene do prostoru.
13
Obr. 1: http://da.wikipedia.org/wiki/Humlebi Obr. 2: http://cs.wikipedia.org/wiki/Semenn%C3%A9_rostliny Obr. 3: http://shared.mpc- edu.sk/web/OPSOSO%20I.%20kolo%20vyzvy%20na%20poziciu%20Odborny%20poradca%20vo%20vzdelavani/Rastlinne%20orga ny.pdf Obr. 4: http://www.studyblue.com/notes/note/n/botany-final-lab-study-guide-labs-6-11/deck/6231628 Obr. 5: http://bio1151.nicerweb.com/Locked/media/ch30/megaspore.html Obr. 6: http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/GBSummer13/GB101Summer13Lect/GB101Summer_Lect6.htmhttp://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/GBSummer13/GB101Summer13Lect/GB101Summer_Lect6.htm Obr. 7: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/js13/genetika/web/pages/04-rozmnozovani-apomixis.html Obr. 8: http://www.vyukovematerialy.cz/biol/rocnik6/vice/rozmn.htm Obr. 9: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/js13/genetika/web/pages/04-rozmnozovani-apo Obr. 10: http://en.wikipedia.org/wiki/Flowering_plant Obr. 11: http://vitae-scientia.tumblr.com/ Obr. 12: http://biomach.wz.cz/botanika_vyssirostliny.htm
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.