Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Bláhová
1
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze 1.0. 26. 9. 2016 Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
2
Vstupní data pro SWOT analýzy 1 Dotazníková šetření Vlastní realizované dotazníkové šetření spojené se sběrem záměrů Realizované MŠMT – definující oblasti pro zlepšení a také jako podklad pro žádosti o dotace v rámci OP VVV. Statistické údaje Meziobecní spolupráce v oblasti předškolní výchovy a základního školství Český statistický úřad Údaje ze evidence města Kladno Výstupy z pracovních skupin
3
Vstupní data pro SWOT analýzy 2 Analýza dostupných strategických dokumentů: Integrovaný plán rozvoje města Kladna (2013) Strategie udržitelného rozvoje SO ORP Kladno 2014-2020 Akční plán rozvoje území správního obvodu ORP Kladno(2015-2024) Program rozvoje území obvodu Středočeského kraje 2014-2020 Strategie místních akčních skupin Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 a další
4
Základní oblasti rozvoje 1 Analýza rizik vzdělávání v řešeném území Předškolní Základní Vymezení problémových oblastí Nedostatečné a nesystematické vzdělávání pedagogů v oblasti polytechnického vzdělávání. Nedostatek kvalifikovaného personálu. Nedostatečné zapojení rodičů nejen v oblasti čtenářské pregramotnosti. Nedostatečné vybavení pro aktivní zapojení dětí do výuky, nedostatečné vybavení logopedickými pomůckami. Chybějící školní psycholog a logoped tzv. „v terénu“. Velký počet žáků ve třídách bránící individuálnímu přístupu ke znevýhodněným i ostatním žákům a chybějící vzdělání pedagogů v této oblasti. Nedostatek kvalitních asistentů. Nedostatečné vybavení výukovými pomůckami a schopnosti pedagogů s těmito pomůckami pracovat. Nevyhovující vybavenost odborných učeben IT, jazyků atp.
5
Základní oblasti rozvoje 2 Vymezení prioritních oblastí rozvoje v řešeném území Vytvoření podmínek pro začleňování znevýhodněných osob do vzdělávacího procesu. Podpora čtenářské a matematické gramotnosti. Rozvoj klíčových kompetencí dětí, žáků a pedagogů. Modernizace infrastruktury pro předškolní a základní vzdělávání - dostupnost a kvalita.
6
SWOT 3 analýza prioritních oblastí rozvoje 1 SWOT-3 analýza: Vytvoření podmínek pro začleňování znevýhodněných osob do vzdělávacího procesu Silné stránkySlabé stránky Aktivní školy na území ORP ochotné zapojovat se do spolupráce mezi ZŠ a MŠ. Na řadě škol již existuje koncepce rozvoje školy včetně definovaných osvědčených postupů. Sdílení zkušeností mezi pedagogy MŠ a ZŠ a potřeb v přípravě. Velké počty dětí ve třídách. Nedostatek kvalitních asistentů. Nedostatek odborníků a problémy s porozuměním diagnostice ze strany rodičů. PříležitostiHrozby Modernizace učeben. Zajištění finančních prostředků na kvalitní asistenty. Nastavení pravidelného diagnostikování dětí a následnou úpravu výukových metod a zvýšení zapojení rodičů při řešení dané problematiky. Nedostatek personálu z pohledu změn v přijímání dětí do MŠ dle věku (nedostatečné vzdělávání pedagogů). Neodpovídající vybavení a zázemí MŠ. Nespolupracující rodiče při diagnóze SVP u dětí.
7
SWOT 3 analýza prioritních oblastí rozvoje 2 SWOT-3 analýza: Podpora čtenářské a matematické gramotnosti Silné stránkySlabé stránky Využívání projektových metod ve výuce. Dostupné metody v rámci ČR, které se dají využívat dle možností jednotlivých škol. Existující příklady dobré praxe mezi školami v řešeném území. Slabé porozumění textu a práce s informacemi ze strany žáků. Chybějící domácí příprava. Nedostačující knižní fond a nízká hodinová dotace. PříležitostiHrozby Modernizace učeben. Sdílení zkušeností mezi školami i mezi pedagogy a společné vzdělávání. Propojení čtenářské a matematické gramotnosti (porozumění řešeným úlohám a práce s informacemi). Nedostatečná spolupráce mezi školami a pedagogy. Velký počet dětí ve třídách bránící individuálnímu přístupu. Nedostatečná motivace dětí a neúčast rodičů na domácích přípravách dětí.
8
SWOT 3 analýza prioritních oblastí rozvoje 3 SWOT-3 analýza: Rozvoj klíčových kompetencí dětí, žáků a pedagogů Silné stránkySlabé stránky Osvědčené přístupy pro modernizaci výuky a rozvoj klíčových kompetencí dětí a žáků (projektová výuka, exkurze, besedy). Existující spolupráce mezi MŠ a ZŠ (motivační programy pro lepší přechod na vyšší stupeň). Aktivní školy na území ORP Kladno ochotné rozšiřovat spolupráci s dalšími subjekty Problémy se zapojením do stávající výuky (nedostatečné znalosti pedagogů). Nedostatečně vybavené odborné učebny od odborných předmětů, IT, cizí jazyk až po dílenské předměty. Vysoký počet dětí ve třídách. PříležitostiHrozby Zvýšení podílu praktických ukázek ve výuce – laboratorní cvičení, realizace projektů podporujících manuální zručnost žáků. Podpora nabídky mimoškolních kroužků s možností využití zázemí odborných učeben. Zvyšování IT dovedností a znalostí pedagogů. Rychlé zastarávání pomůcek. Chybějící IT vybavení zejména v MŠ. Nezapojení rodičů do přípravy a aktivní podpoře v rámci vzdělávání.
9
SWOT 3 analýza prioritních oblastí rozvoje 4 SWOT-3 analýza: Modernizace infrastruktury pro předškolní a základní vzdělávání – dostupnost - kvalita Silné stránkySlabé stránky Relativně široká síť vzdělávacích zařízení v řešeném území – dostatečná kapacita škol. Kvalita škol. Mimoškolní aktivity. Často chybí dlouhodobá koncepce rozvoje školy definující nezbytné kroky zajišťující modernizaci školy. Nadměrná legislativa a administrativní zátěž zahlcující pedagogy a snižující čas na přípravu výuky. Nedostatečné zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání. PříležitostiHrozby Vytvářený koncept podpory vzdělávání za celé řešené území (MAP). Možnost získat prostředky na modernizaci odborných učeben ze strukturálních fondů. Ochota zaměstnavatelů podporovat již základní vzdělávání formou prezentací, exkurzí či vybavením odborných učeben. Neprovázání pořízení moderního vybavení a zařízení s odpovídajícím zvyšováním znalostí a dovedností pedagogů. Zejména u IT vybavení dochází k rychlému zastarávání počítačových učeben. Nedostatek finančních prostředků na rekonstrukce objektů (zateplení, havarijní stavy budov, výstavbu a modernizace učeben).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.