Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLudvík Dušek
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Víka, kryty Tematická oblast:Motory – pevné části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:březen 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pevné části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Víka, kryty.
3
Účel Víka a kryty uzavírají nebo utěsňují jednotlivé části a mechanismy motoru. Vyrábějí se jako výlisek z ocelového plechu, odlitek z hliníkové slitiny nebo plastový výlisek.
4
Spodní víko motoru Slouží k utěsnění klikové skříně, současně musí být spodní víko odvětráno. U automobilů s tlakovým mazáním z klikové skříně vytváří olejový zásobník – olejovou vanu. Ve spodní části je vypouštěcí šroub, vnitřní část je opatřena přepážkami. Vyrábí se jako výlisek z ocelového plechu nebo jako odlitek z hliníkové slitiny opatřený žebry.
5
Obrázek 1: Spodní víko
6
Obrázek 2: Spodní víko z hliníkové slitiny
7
Přední, boční a zadní víka Uzavírají a utěsňují například pohon rozvodů, utěsnění klikového hřídele, zdvihátka (rozvody OHV). Jsou vyrobeny z ocelového plechu, hliníkové slitiny nebo z plastu.
8
Horní víko Víko hlavy válců uzavírá a utěsňuje část rozvodů – ventily s vahadly, u rozvodů OHC i vačkový hřídel. Vyrábí se opět nejčastěji z ocelového plechu, hliníkové slitiny nebo jako plastový výlisek.
9
Obrázek 3: Horní víko
10
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN 80-900-7598-3. [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6.
11
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. http://www.skoda-dily.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.skoda- dily.cz/data/items/56/50a26c07609c1_t.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. http://www.autodilycz.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.autodilycz.cz/zbozifoto/is_248161_olejova-vana-1-8-1-8t- 1-8-20vt-40-14-478.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. http://jfperformance.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://jfperformance.cz/crx_motor/viko.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.