Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSára Dušková
1
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace Historický vývoj ekonomických teorií sahá do 17. století a zakládá se původně na liberální funkci trhu. Během staletí se teorie dle potřeb společnosti přizpůsobovaly a došlo k potřebě regulace trhu ze strany státu. Prezentace vysvětluje hlavní myšlenky ekonomických teorií v čele s jejími představiteli Klíčová slovaŠkola klasická, rakouská, neoklasická, socialismus, keynesiánství, monetarismus PředmětEkonomika Autor, spoluautorMgr. Jitka Vavřincová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední snímek Historický vývoj ekonomických teorií 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_44_876
2
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje HISTORICKÝ VÝVOJ EKONOMICKÝCH TEORIÍ 1.Klasická škola 2.Utopický socialismus a marxismus 3.Rakouska škola 4.Neoklasická škola 5.Keynesiánství 6.Monetarismus
3
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1.KLASICKÁ ŠKOLA: Od poloviny 17. století do druhé třetiny 19. století v Anglii a Francii, Zabývala se především makroekonomií a prosazovala hospodářský liberalismus a nezasahování ze strany státu, Hlavní představitelé Adam Smith a David Ricardo, Poprvé použit pojem „neviditelná ruka trhu“.
4
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. UTOPICKÝ SOCIALISMUS A MARXISMUS: Utopičtí socialisté očekávali přeměnu společnosti „shora“ díky osvícené vládě mocných a bohatých. Na myšlenky utopických socialistů navázal Karel Marx s teorií nadhodnoty vytvářenou dělnickou třídou, kterou si bez zásluh přivlastňují vykořisťovatelé = vlastníci kapitálu a pozemkoví vlastníci. Z Marxovy teorie vycházela i teorie revolučního dělnického hnutí Lenina.
5
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. RAKOUSKÁ ŠKOLA: Poslední třetina 19. století. Zaměřena především na mikroekonomii, psychologii jednotlivce v hospodářství, teorie mezního užitku. Představitelé Carl Menger a Wilhelm H. Gossen. Navázal F. A. von Hayek.
6
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 4. NEOKLASICKÁ ŠKOLA: Konec 19. století až 30. léta 20. století, I ona se zaměřila na mikro sféru, snažila se o matematizaci ekonomických věd, které byly do té to doby pouze slovně dedukovány. Přinesla teorii mezní produktivity a mezních nákladů, teorii celkové rovnováhy.
7
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 5. KEYNESIÁNSTVÍ: 30. a následující léta 20. století, Zabývá se především úlohou státu v ekonomice a hospodářskou politikou, Jeho dílo Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz z roku 1936 teoreticky zdůvodňuje potřebu aktivního působení státu na straně poptávky.
8
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 6. MONETARISMUS: 50. a následující léta 20. století. Tato teorie je určitým protipólem keynesiánských státních zásahu do ekonomiky. Klade důraz na samoregulační funkce peněz v ekonomice. Jde o soudobou podobu neoklasické ekonomie. M. Fiedman.
9
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OTÁZKY A ÚKOLY NA ZOPAKOVÁNÍ: 1) Seřaďte školy chronologicky za sebou: Rakouská, Klasická, Monetarismus, Neoklasická, Utopický socialismus a marxismus, Keynesiánství 2) Jaká škola zdůvodňovala potřebu aktivního působení státu na straně poptávky? 3) Do jakých škol zařadíte tato jména? C. Menger, M. Friedman, D. Ricardo, V. Pareto, J. M. Keynes.
10
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN 978-80-903433-8-2.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.