Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEliška Krausová
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Pohon ventilových rozvodů Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:duben 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Pohon ventilových rozvod ů.
3
Úvod Druh pohonu vačkového hřídele je závislý na konstrukčním uspořádání rozvodů - umístění vačkového hřídele vzhledem ke klikovému hřídeli a dalších požadavcích výrobce motoru.
4
Pohon ozubenými koly Pohon ozubenými koly se používal u velkých motorů s vačkovým hřídelem v bloku motoru (vyjímečně se používal i u motorů s rozvodem OHC). Výhody – spolehlivost, životnost. Nevýhody – hlučnost, setrvačné hmoty, konstrukční složitost.
5
Obrázek 1: Pohon ozubenými koly
6
Pohon královskou hřídelí Pohon královskou hřídelí se používal u rozvodů OHC. Pohon tvoří hřídel a dva páry ozubených kol s kuželovým ozubením. Výhody – spolehlivost, životnost. Nevýhody – konstrukční složitost, hlučnost.
7
Obrázek 2: Pohon královskou hřídelí
8
Pohon řetězem Používá se u rozvodů s vačkovým hřídelem umístěným v bloku motoru i na hlavě. Skládá se ze dvou řetězových kol a nejčastěji válečkového řetězu. Výhody – dobrá spolehlivost, životnost. Nevýhody – hlučnost, setrvačné síly, změna délky vlivem opotřebení.
9
Obrázek 3: Pohon řetězem
10
Pohon ozubeným řemenem Používá se u rozvodů s vačkovým hřídelem na hlavě nebo v hlavě válců. Skládá se ze dvou ozubených kol, vodící a napínací kladky, ozubeného řemene. Výhody – dobrá spolehlivost, životnost, malé setrvačné síly, nízká hlučnost, bezúdržbový provoz. Nevýhody – tepelná roztažnost, vliv prostředí.
11
Obrázek 4: Pohon ozubeným řemenem
12
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X.
13
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. motomuseum.cz [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.motomuseum.cz/img2_crc_wp.php?id_im_big=2816&im_t ype=jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. jawagallery.net [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.jawagallery.net/images/pulitr_ohc/Jawa_500_ohc_02_100.j pg [3] AUTOR NEUVEDEN. 1.bp.blogspot.com [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://1.bp.blogspot.com/- Ph620OrJ3pw/TqgWvnD3huI/AAAAAAAAAvI/c5T_hDZBzP0/s1600 /renault-v6-dci-1.jpg
14
[4] AUTOR NEUVEDEN. subaruclub.cz [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.subaruclub.cz/graphics/msgboard/69237/full/rozvody_2.5_2 008.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.