Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Dušková
1
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_220118 3. října 2013
2
Co je to dyskalkulie specifická porucha schopnosti počítat spíše základní úkony než abstraktní dovednosti nesouvisí s mírou inteligence (u IQ < 85 se nediagnostikuje)
3
Typy dyskalkulie verbální lexická grafická operacionální ideognostická
4
Verbální dyskalkulie neschopnost slovně označovat počty, operace problémy s vyjmenováním číselných řad nejtěžší formy – schopnost zapsat počet, ale neschopnost ho říct např.: dyskalkulik napíše číslici 5, ale neumí vyslovit „pět“ – k zapsané číslici si nepřiřadí slovní označení
5
Lexická dyskalkulie snížená schopnost číst matematické symboly potíže se čtením vícemístných čísel (hlavně s nulami uprostřed) inverze čísel nechápání poziční hodnoty číslic v čísle např.: dyskalkulik nechápe rozdíl mezi čísly 101 a 1001 dyskalkulik nechápe, že 10 je víc než 2 (nerozumí významu desítek a jednotek)
6
Grafická dyskalkulie snížená schopnost psát číslice, operace, tvary psaní neúhledných číslic nepřehledné zápisy početních operací např.: dyskalkulik píše číslice, které od sebe nelze rozeznat – např. 6,8
7
Operacionální dyskalkulie narušená schopnost provádět početní operace nahrazování operací jednoduššími potřeba zapisovat i jednoduché operace zvýšená chybovost i v základních + - do 20 např. dyskalkulik při počítání příkladu 3-(-3) vynechá jedno – dyskalkulik musí sčítat pod sebou i jednoduché příklady jako 13+11
8
Ideognostická dyskalkulie snížená schopnost chápat matematické vztahy narušena schopnost převést slovní vztahy do číselné podoby nechápání slovních úloh např. dyskalkulik ví, že „jedna plus dva se rovná tři“, ale neumí to zapsat „měla babka čtyři jabka a dědoušek dvě“ – dyskalkulik nerozumí, co tato informace znamená a nedovede ji převést do písemné podoby
9
Výuka dyskalkuliků potřeba vypracovat individuální plán chválit za úspěchy, nechat vyniknout hledat příčiny chyb, vysvětlovat je využití názorných pomůcek nehodnotit úpravu sešitů
10
Slavní lidé s dyskalkulií T.A. Edison (vlevo) N.N. Luzin, David Hilbert (uprostřed) – matematici Benjamin Franklin (vpravo)
11
PRAMENY Dyskalkulie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dyskalkulie Typy dyskalkulie. In: Dyskalkulie [online]. 2008 [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://dyskalkulie.webgarden.cz/rubriky/specificke-poruchy-uceni/typy-dyskalkulie Významní lidé se specifickými poruchami učení. In: Dyskalkulie [online]. 2008 [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://dyskalkulie.webgarden.cz/rubriky/specificke-poruchy-uceni/vyznamni-lide-se-specifickymii Výuka studentů s dyskalkulií. In: Dyskalkulie [online]. 2008 [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://dyskalkulie.webgarden.cz/rubriky/specificke-poruchy-uceni/vyuka-studentu-s-dyskalkulii Dyskalkulie a inteligence. In: Dyskalkulie [online]. 2008 [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://dyskalkulie.webgarden.cz/rubriky/specificke-poruchy-uceni/dyskalkulie-a-inteligence KŘENKOVÁ, Jitka. Dyskalkulie a její reedukace. In: Dyskalkulie [online]. 2009 [cit. 2013-10-3]. Dostupné z: http://www.volny.cz/dyskalkulie/index1.htm Obrázky Dostupné z : [2013-10-3]
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.