Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, 460 14 Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _446 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření 11. 8. 2013

2 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Platon Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Platonovi. Klíčová slova Řecká filosofie, Platon Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

3 „Pozemské vědění je pouhým stínem“ Platon  Žák Sokrata  Jeho filozofie se nazývá idealismus  Nejslavnější dílo „Ústava“

4 Svět idejí Svět jevů, podstat, smyslový svět Duše, která poznává = svět, kde se nacházejí dokonalé ideály všech věcí. = náš svět, který vnímáme, kde se nacházejí pouze nedokonalé kopie ze světa idejí = my jakožto jedinci, kteří vnímají jsoucna kolem a rozpomínají se na obecné pojmy (ideje), které znají ze světa idejí, ve kterém byli jako nesmrtelné duše

5 Vědění o idejích je nám vrozeno Skutečným světem je svět idejí, který v sobě obsahuje ideální formy všeho jsoucího Věci ve světě poznáváme jako nedokonalé kopie vrozených idejí Svět smyslů, svět zdání, v němž žijeme, obsahuje pouze nedokonalé kopie ideálních forem Vše v tomto světě je „stínem své ideální formy v říši idejí

6  V mysli máme vrozenou jakousi ideální formu věcí, která existuje kdesi ve světě idejí  Jde o fyzické objekty i morální pojmy  Rozdílné věci stejného druhu jako např. různé rasy psů sdílejí všichni rys „psovitosti“, který my rozpoznáváme, protože máme ve své mysli stejnou obecnou ideu psa  Říše idejí je realitou a svět kolem nás je zformován podle ní

7

8 Úkol: přečtěte si Platónovo podobenství o jeskyni, odpovězte na otázky: 1. Shrňte děj. 2. Jaký je vztah mezi poutníkem a osobami v řetězech? Mezi společností a jednotlivcem? 3. Co jsou stíny na stěně? 4. Proč se poutníkovi-filozofovi nedaří ostatní lidi přesvědčit? 5. Co z toho plyne pro politické zřízení? Je demokracie „dobrá“?

9

10 2. Poutník je filosof a ostatní ne. Protože mají svá pravidla, nechtějí je kvůli filosofovi měnit, a protože mu nerozumějí, myslí si, že je blázen. 3. Pravda je reprezentování světem vně jeskyně. Stíny jsou vlastně objekty v té podobě, jak je vidí člověk běžně kolem sebe. Ale jejich vzory, ideje, jsou jinde. 4. Protože oni mají svůj systém soužití a posouzení pravdy, který nemají potřebu měnit jen proto, že jim to někdo navrhuje, když on sám podle jejich měřítek pravdu nevidí. Proto je pro ně snazší prohlásit jej za buřiče a zbavit se ho dříve, než znejistí jejich zaběhnutou tradici chápání reality. 5. Demokracie je slepá. Aby mohl vládnout jeden, který má pravdu, musela by to být diktatura nebo monarchie.

11  Spravedlnost je u Platóna spojena s totalitou  Takto má vypadat ideální obec podle Platóna:  Moudří mají vládnout  Stateční bojovat  Řemeslníci mají chápat, že jejich úkolem je platit daně na ty ostatní  Každý dělá to, k čemu se hodí  Nemůžeme si svobodně vybrat!

12 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané 2011. BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN 978-80-242-3912-5 Obrázek z internetu: Platonova busta: NGUYEN, Marie-Lan. wikipedia.cz [online]. [cit. 21.9.2013]. Dostupný na WWW: hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Plato_Silanion_Musei_Capi tolini_MC137 Mýtus op jeskyni nákres: AUTOR NEUVEDEN. http://platophilosopher.pbworks.com [online]. [cit. 21.9.2013]. Dostupný na WWW: http://platophilosopher.pbworks.com/w/page/17201867/Analysis%20of%20the%20 Allegory%20of%20the%20Cave Microsoft PowerPoint 2010 Koně: 00325600.wmf, 00448371.jpg, 00262561.jpg


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0876 Střední odborné učiliště nábytkářské a."

Podobné prezentace


Reklamy Google