Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDušan Bárta
1
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Brzdy pneumatické Klíčová slovaBrzdy, brzdový válec, ovládací písty, tlak vzduchu, regulátor, rozvod vzduchu PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Brzdy pneumatické 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_280
2
Brzdy pneumatické 2 Jedná se o strojní brzdy, ve kterých působí jiné zdroje energie, než svalová síla řidiče. Přetlaková (pneumatická) brzda je druh strojní brzdy, která působí účinkem přetlaku vzduchu ze zásobníků (vzduchojemů). Účinek brzdy není závislý na svalové síle řidiče, při sešlápnutí pedálu brzdy, ale na hloubce sešlápnutí pedálu. Čím více je pedál sešlápnut, tím je větší brzdový tlak a větší brzdový účinek. Použití brzd: nákladní vozidla kategorie N₃ a některých nákladních vozidel N₂, včetně přípojných vozidel lokomotivy a vlakové soupravy některé stavební, zemědělské a lesnické stroje
3
Brzdy pneumatické 3 Schéma tříokruhových pneumatických brzd
4
Brzdy pneumatické 4 Hlavní části brzdové soustavy : 1.Tlaková část okruhu brzd 2.Regulační část okruhu brzd 3.Ovládací část okruhu brzd 4.Pneumatické brzdiče 5.Bezpečnostní část okruhu brzd 6.Elektronické systémy okruhu brzd
5
Brzdy pneumatické 5 Tlaková část okruhu brzd : 1.Kompresor je umístěn přímo na motoru a je jím poháněn může být jednoválcový nebo dvouválcový je mazán tlakem oleje motoru nebo vlastní olejovou náplní chlazení může být vzduchem nebo chladící kapalinou motoru 2.Odlučovač oleje a vysoušeč vzduchu při stlačování vzduchu kompresorem dochází ke kondenzaci vody, vlivem tepla a k částečnému prostupu oleje do systému 3.Plnič pneumatik je umístěn hned za kompresorem a odlučovačem z toho důvodu, že tlak vzduchu není regulován. Pneumatiky mohou mít větší tlak než, je tlak systémový
6
Brzdy pneumatické 6 Tlaková část okruhu brzd: KompresorOdlučovač oleje a vysoušeč vzduchu Plnič pneumatik
7
Brzdy pneumatické 7 4.Vzduchojemy tlakové nádoby - slouží jako zásobníky množství stlačeného vzduchu dle konstrukce brzd, mohou být v brzdovém systému automobilu až 4 a další v přípojném vozidle min. 2 jsou vybaveny odkalovacím ventilem 5.Rozvod stlačeného vzduchu ocelové potrubí – vozidla staršího data výroby plastové potrubí – současná vozidla 6.Protimrazový vstřikovač používal se v rozvodech s ocelovým potrubím
8
Brzdy pneumatické 8 Vzduchojem Rozvod stlačeného vzduchu - plast Protimrazový vstřikovač
9
Brzdy pneumatické 9 Regulační část okruhu brzd: 1.Regulátor systémového tlaku vzduchu při dosažení hranice systémového tlaku vzduchu, odpouští vzduch a při poklesu systémového tlaku vpouští vzduch do systému obvyklý systémový tlak je cca. 0,8MPa (8bar) 2.Přepouštěcí ventil pomocí tohoto ventilu se zabrání plnění zásobního vzduchojemu, pokud v pohotovostním vzduchojemu není potřebný tlak vzduchu zároveň musí umožnit zpětné proudění vzduchu ze zásobního do pohotovostního vzduchojemu, když se v pohotovostním vzduchojemu tlak sníží a je menší než v zásobním vzduchojemu
10
Brzdy pneumatické 10 Regulační část okruhu brzd: Redukční ventil Přepouštěcí ventil
11
Brzdy pneumatické 11 3.Zpětný ventil jeho úkolem je zamezit ztrátě zásoby vzduchu v prvním okruhu při poruše druhého okruhu umožňuje proudění vzduchu pouze jedním směrem 4.Automatický zátěžový regulátor slouží k regulaci brzdového tlaku v brzdových válcích v závislosti na zatížení vozila je umístěn na rámu na pevno a druhý konec je pohyblivě upevněn na zadní nápravě, pomocí pákového mechanismu s pružinou čím je zatížení vozidla větší, tím větší je brzdový tlak vzduchu v brzdičích zadní nápravy – více brzdí čím je zatížení vozidla menší, tím menší je brzdový tlak vzduchu v brzdičích zadní nápravy – méně brzdí
12
Brzdy pneumatické 12 Automatický zátěžový regulátor Zpětný ventil DAF
13
Brzdy pneumatické 13 Ovládací část okruhu brzd: 1.Dvouokruhový brzdový pedál rozvádí vzduch do brzdových okruhů 1 okruh – přední brzdy 2 okruh – zadní brzdy 2.Brzdič přívěsu je vždy v brzdové soustavě, pokud je vozidlo vybaveno spojovacím zařízením jako první vždy brzdí přívěs nebo návěs 3.Ovladač ruční brzdy ovládá činnost ručního přepouštění tlakového vzduchu při parkování
14
Brzdy pneumatické 14 Ovládací část okruhu brzd: Ovladač ruční brzdy Brzdič přívěsu Dvouokruhový brzdový pedál
15
Brzdy pneumatické 15 Pneumatické brzdiče kol 1.Brzdové válce přední náprava – membránové, pístové s vratnou pružinou zadní náprava – tandemový, membránový a pístový. Slouží pro provozní brzdění a zároveň funguje jako nouzová nebo parkovací brzda. Membránový Tandemový Pružinový
16
Brzdy pneumatické 16 Bezpečnostní část okruhu brzd 1.Čtyřokruhový pojistný ventil - slouží u dvouokruhové soustavy pro zásobení vzduchem/ochraně před velkým tlakem/poklesem tlaku: obou brzdových okruhů okruhu parkovací brzdy okruhu brzd přívěsu okruhu přídavných vzduchových zařízení Princip činnosti: neporušené okruhy - vzduchojemy mohou být plněny současně nebo postupně podle otvíracích tlaků přepouštěcích ventilů I a II okruhu, pomocí zpětných ventilů, které jistí příslušné okruhy, proudí vzduch do systému. porušené okruhy - jakmile v brzdovém okruhu vznikne velká netěsnost, že množství vzduchu dodávané kompresorem nevyrovná ztrátu vzniklou únikem, uzavře pojistný ventil porušený okruh. Tlak, při kterém přepouštěcí ventil uzavře porušený okruh, závisí na množství unikajícího vzduchu.
17
Brzdy pneumatické 17 Čtyř okruhový pojistný ventil Ukazatele tlaku vzduchu: mechanické – automobily staršího data výroby elektronické – současná vozidla Kontrolka a hlásič úniku vzduchu: informuje řidiče o náhlé ztrátě vzduchu kontrolním světlem na palubní desce a zvukovým tónem nebo při tlakování systému vzduchem Vozidlo se při náhlé ztrátě tlaku vzduchu pod určitou hranici, určenou tlakovým ventilem, zabrzdí.
18
Brzdy pneumatické 18 Elektronické systémy Současné moderní nákladní automobily jsou vybaveny elektronickými systémy nejen automobilů, ale i přívěsů a návěsů podobně jako osobní automobily. (ABS) - Antiblokovací brzdový systém (ASR) - Regulace prokluzu (ESP) - Program elektronické stability (EBS) - Elektronický brzdový systém Informace o opotřebení brzd Komplexní regulační technika – rychloodpouštěče vzduchu apod.
19
19 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s pneumatickými brzdami, které se používaly a používají v automobilech. Pneumatické brzdy jsou nedílnou součástí konstrukcí brzd nákladních vozidel N₂,₃, a jsou tudíž, velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1.Popište důvod použití pneumatických brzd u nákladních vozidel. 2.Popište hlavní části brzdového okruhu? 3.Jaký je důvod použití tandemového brzdového válce? Děkuji za pozornost
20
20 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace, fotografie a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů : http://popelka.eu/obr/vzdch.jpg http://www.renovarychlik.cz/files/sortiment/rychlik008.jpg http://www.prochazka-hk.cz/product/384.jpg http://www.prochazka-hk.cz/product/378.jpg http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/Image/TRP_F1317570.jpg http://www.garance-slavicin.cz/fotky11666/fotos/_vyrn_680d__vyrn_679P6130301.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image135.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image58.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image54.jpg http://www.jussinmaki.fi/kuva-data/1-474-BR4370.jpg http://www.daf.com/daftrpcatalogus/trp/Image/TRP_F1402864.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image37.jpg http://www.liaznavzdy.cz/nedtrans/images/det/5.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image108.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image28.jpg
21
21 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje http://www.podhoran.cz/shop/img/Image85.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image63.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image102.jpg http://www.podhoran.cz/shop/img/Image17.jpg http://www.turbosol.cz/images/products/wabco/jisticiventil/9347147400.jpg http://www.tuning-centrum.cz/images-prod-detail/viair-ukazatel-tlaku-jednoruckovy-bily.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.