Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtakar Kašpar
1
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – závady, zkoušení Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:listopad 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
2
Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na závady, opravy a zkoušení alternátoru.
3
rozdělení závad je stejné jako u dynam (bylo vysvětleno v DUM č. 13 této sady) uvedeme jen odlišnosti závad alternátorů: nemá komutátor, alternátor nepotřebuje pravidelnou údržbu sběrné kroužky rotoru – vydřené, nerovné – oprava srovnáním na soustruhu, nebo výměna vinutí rotoru – na sběrných kroužcích kontrola na přerušení, zkrat na kostru, zkrat ve vinutí uhlíky – obroušené, zkrácené, zlomené – výměna
4
diodový usměrňovač – každá dioda může být: přerušená – nepropouští proražená – propouští v obou směrech Proměření usměrňovače musí být odpojen od statoru pomocí žárovkové zkoušečky se proměřuje propouštění každé diody v obou směrech Při závadě některé diody se mění celý usměrňovač.
5
Správná funkce alternátoru a dobíjení se kontroluje měřením napětí za chodu motoru. Napětí měříme mezi kostrou a svorkou +. Můžeme měřit na B+ alternátoru, nebo + pólu akumulátoru. Napětí má být 13,8 až 14,5 V, v závislosti na otáčkách, odběru a stavu akumulátoru. Při měření osciloskopem lze posoudit i správnou funkci diod. Méně časté je měření proudu z alternátoru do akumulátoru. Měří se velké proudy, proto lze měřit pouze klešťovým ampérmetrem, nebo zapojením ampérmetru s bočníkem.
6
Měření mimo auto musí se simulovat stejné podmínky jako v autě stejné zapojení mechanicky roztočit speciální zkušební stolice provizorně svěrák a vrtačka pozor na bezpečnost! Obr. 1 Zkušební stolice
7
1. Zopakujte rozdělení možných závad. 2. Srovnejte poruchovost dynam a alternátorů. 3. Jaká mechanická závada se může vyskytnout na rotoru? jak se opravuje? 4. Jaká závada se může vyskytnout na usměrňovači? 5. Jak lze proměřit usměrňovač? 6. Jak se opravuje usměrňovač? 7. Jak se nejčastěji měří dobíjení? 8. Kde a jak lze změřit dobíjení alternátoru?
8
GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN 978-80- 86706-17-7. Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel I. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-87143-13-1. Seznam obrázků 1. NENÍ UVEDEN. Testovacia stolica [online]. [cit. 27.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.vybaveniedielni.sk/data/produkty/large/595.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.