Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnežka Čechová
1
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Slovní úlohy řešené rovnicemi Autor: Hánová Marie, Ing. VY_32_INOVACE_11_2_10
2
Slovní úlohy řešené rovnicemi VY_32_INOVACE_11_2_10 Ing. Marie Hánová
3
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
4
Postup řešení: Určení hodnoty, kterou je třeba vypočítat. Určení hodnot, které známe nebo ze kterých vycházíme. Stanovení vztahů mezi hodnotami. Sestavení rovnice nebo soustavy rovnic. Řešení rovnice nebos soustavy rovnic. Zkouška a úvaha o výsledku. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
5
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x
6
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x
7
Postup řešení: Určení hodnoty, kterou je třeba vypočítat. Určení hodnot, které známe nebo ze kterých vycházíme. Stanovení vztahů mezi hodnotami. Sestavení rovnice nebo soustavy rovnic. Řešení rovnice nebos soustavy rovnic. Zkouška a úvaha o výsledku. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
8
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata
9
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata
10
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
11
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
12
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
13
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
14
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
15
Pastýř pásl stádo krav, ovcí a prasat. Kolemjdoucí se zeptal, kolik zvířat pase. Pastýř odpověděl: „Krávy tvoří polovinu stáda, ovce třetinu, prasat je o 25 méně než ovcí. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 - 25
16
Postup řešení: Určení hodnoty, kterou je třeba vypočítat. Určení hodnot, které známe nebo ze kterých vycházíme. Stanovení vztahů mezi hodnotami. Sestavení rovnice nebo soustavy rovnic. Řešení rovnice nebo soustavy rovnic. Zkouška a úvaha o výsledku. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
17
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy počet zvířat … x x = krávy + ovce + prasata krávy = x/2 ovce = x/3 prasata = ovce – 25 = x/3 – 25 x = krávy + ovce + prasata x = x/2 + x/3 + x/3 – 25
18
Postup řešení: Určení hodnoty, kterou je třeba vypočítat. Určení hodnot, které známe nebo ze kterých vycházíme. Stanovení vztahů mezi hodnotami. Sestavení rovnice nebo soustavy rovnic. Řešení rovnice nebo soustavy rovnic. Zkouška a úvaha o výsledku. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
19
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy x = x/2 + x/3 + x/3 – 25 /*6 6x = 3x + 2x + 2x – 150 -x = -150 x = 150
20
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy x = x/2 + x/3 + x/3 – 25 /*6 6x = 3x + 2x + 2x – 150 -x = -150 x = 150
21
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy x = x/2 + x/3 + x/3 – 25 /*6 6x = 3x + 2x + 2x – 150 -x = -150 x = 150
22
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy x = x/2 + x/3 + x/3 – 25 /*6 6x = 3x + 2x + 2x – 150 -x = -150 x = 150
23
VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy x = x/2 + x/3 + x/3 – 25 /*6 6x = 3x + 2x + 2x – 150 -x = -150 x = 150 Ve stádě bylo 150 kusů zvířat.
24
Postup řešení: Určení hodnoty, kterou je třeba vypočítat. Určení hodnot, které známe nebo ze kterých vycházíme. Stanovení vztahů mezi hodnotami. Sestavení rovnice nebo soustavy rovnic. Řešení rovnice nebo soustavy rovnic. Zkouška a úvaha o výsledku. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
25
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
26
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. t … tužkyp … pastelky VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
27
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. t … tužkyp … pastelky t + p = 80 VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
28
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Nevíme kolik je v krabičkách kusů (x), ale víme že tužek je 12x a pastelek 8x. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
29
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Nevíme kolik je v krabičkách kusů (x), ale víme že tužek je 12x a pastelek 8x. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
30
Kolik máme tužek a kolik pastelek? Pokud rozdělíme tužky do dvanácti krabiček a pastelky do osmi krabiček, bude v každé krabičce stejný počet kusů. Dohromady máme osmdesát kusů. t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Nevíme kolik je v krabičkách kusů (x), ale víme že tužek je 12x a pastelek 8x. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
31
t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Víme že tužek je 12x a pastelek 8x. t + p = 80… t = 12x, p =8x 12x + 8x = 80 x = 4 Nyní víme, že v každé krabičce jsou čtyři kusy. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
32
t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Víme že tužek je 12x a pastelek 8x. t + p = 80… t = 12x, p =8x 12x + 8x = 80 x = 4 Nyní víme, že v každé krabičce jsou čtyři kusy. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
33
t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Víme že tužek je 12x a pastelek 8x. t + p = 80… t = 12x, p =8x 12x + 8x = 80 x = 4 Nyní víme, že v každé krabičce jsou čtyři kusy. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
34
t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Víme že tužek je 12x a pastelek 8x. t + p = 80… t = 12x, p =8x 12x + 8x = 80 x = 4 Nyní víme, že v každé krabičce jsou čtyři kusy. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
35
t … tužkyp … pastelky t + p = 80 Víme že tužek je 12x a pastelek 8x. t + p = 80… t = 12x, p =8x 12x + 8x = 80 x = 4 Nyní víme, že v každé krabičce jsou čtyři kusy. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
36
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
37
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
38
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
39
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
40
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
41
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
42
V každé krabičce jsou čtyři kusy. Tužky jsou ve dvanácti krabičkách … t = 12 * 4 = 48 Pastelky jsou v osmi krabičkách … p = 8 * 4 = 32 t + p = 80 … 48 + 32 = 80 Tužek je tedy 48 kusů a pastelek 32 kusů. VY_32_INOVACE_11_2_10Ing. Marie Hánová Slovní úlohy
43
Metodický pokyn Téma sady: Rovnice Vzdělávací oblast:Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika Tematický okruh: Slovních úlohy Anotace: Jedná se o prezentaci podporující výklad učitele při práci se slovními úlohami. Hlavním zdrojem informací jsou: GÁL, Tomáš. Opakování středoškolské matematiky. 1. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1965, 378 s. ISBN 07-030-65. NOVOVESKÝ, Štefan. 777 matematických zábav a her. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971. 14-382-71. MALÁČ, Jaromír. Zajímavé úlohy z učiva matematiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 14-513-81. VY_32_INOVACE_9_2_10Ing. Marie Hánová
44
Metodický pokyn Autorka: Marie Hánová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_2_10 Řešení slovních úloh Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák řeší slovní úlohy, které jsou řešitelné pomocí lineárních rovnic. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: lineární, rovnice, slovní úloha VY_32_INOVACE_9_2_10Ing. Marie Hánová
45
Metodický pokyn Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: středoškolské vzdělávání Typická věková skupina: 16 -19 let VY_32_INOVACE_9_2_10Ing. Marie Hánová Pokyny pro práci s materiálem: U žáka se předpokládá znalost práce aritmetickými operacemi, řešení lineárních rovnic a práce s kalkulačkou. Student může využít pracovní list VY_32_INOVACE_12_2_10 Slovní úlohy pro záznam z výkladu a následující samostatnou práci na dalších příkladech.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.