Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ."— Transkript prezentace:

1 PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/1.1.00/08.0018 E-BEZPEČÍ JAKO PROSTOR PRO REALIZACI MEDIÁLNÍ VÝCHOVY Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Vedoucí projektu E-Bezpečí a Centra PRVoK PdF UP

2 Percepce informací u dětí/žáků - velká část informací pochází z internetu - internet je pro žáky základním zdrojem pro získávání informací - žáci informace z internetu přijímají a zároveň produkují nové - kromě pasivní percepce informací dochází k aktivní a pasivní komunikaci (asynchronní a synchronní) - informace na internetu nejsou v současnosti regulovány (kromě dětské pornografie) - některé informace na internetu představují pro dítě riziko Internet je prostorem pro kyberšikanu, sexting, kybergrooming, kyberstalking, stalking a další rizikové komunikační jevy. Děti jsou běžně v kontaktu s nepravdivým obsahem (spam/hoax, komunikační situace).

3 Rizika jsou způsobena řadou faktorů: 1. Anonymitou uživatelů internetu 2. Změnou společenských rolí 3. Nezávislostí na čase a prostoru 4. Otevřeností uživatelů internetu 5. Absencí kritické percepce informací 6. Snadný přístup k informacím bez nutnosti investovat zvýšené úsilí 7. Podceňováním osobních údajů na internetu 8. Virtuálními sociálními vztahy (Facebook) 9. Nízkou úrovní osvěty 10. Častou absencí kritické produkce informací

4 Několik čísel pro ilustraci Oběti kyberšikany: 46,8 % českých dětí (vyhrožování, zastrašování, nadávání, ponižování, prolomení účtu, publikování ponižující fotografie atd.) Uživatelé sociálních sítí: 89,3 % českých dětí (15,2 % nezletilých na Facebooku) Na osobní schůzku s neznámým člověkem z internetu je ochotno jít: 6 - 10 let25,0 % (chlapci)28,6 % (dívky) 11 - 14 let33,9 % (chlapci)33,4 % (dívky) 15- 17 let54,1 % (chlapci)51,8 % (dívky) 18 a více65,1 % (chlapci)47,2 % (dívky) N=1935 Centrum PRVoK, 2009

5 Řešení na bázi projektů 1. Projekt E-Bezpečí (přímé vzdělávání žáků) 2. Projekt E-Nebezpečí (přímé vzdělávání učitelů) 3. Projekt Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích (tvorba materiálů pro školy) 4. Projekt Kurzy ICT ve výuce pro pedagogické pracovníky (vzdělávání učitelů nejen v oblasti nebezpečných jevů)

6 Příklad první: Kybergrooming V rámci lekce je žákům předvedena manipulace, vedoucí k získání osobních údajů žáka, které jsou dále využity k vydírání. Manipulace může skončit osobní schůzkou s tragickými důsledky: od fyzického napadení k sexuálnímu zneužití oběti a její smrti. 1. Vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť 3. Vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi 2. Podplácení oběti, budování důvěrného vztahu 4. Osobní setkání, sexuální obtěžování, znásilnění…

7 Příklad druhý: Pavouci z Iráku Lekce je zaměřena na rozpoznání pravdivých a nepravdivých zpráv (hoax) publikovaných na internetu. „Tohle jsou pavouci, které nacházejí denně vojáci v Iráku. Běhají rychlostí 16km/h, doskočí 92 cm. Jsou to noční pavouci, takže vycházejí ven jen v noci nebo pokud jsou ve stínu. Když vás kousnou, dostáváte dávku novocainu, takže okamžitě ztuhnete. Ani nevíte, když vás kousne ve spaní, pak se jen probudíte s chybějící částí nohy nebo ruky, protože vám ji ohlodával celou noc. Když při chůzi narazíte na něco ve stínu a slunce vám najednou ukáže, s čím jste se potkali, je lepší utíkat. Okamžitě totiž vyrazí za vaším stínem.“

8 Příklad třetí: Pravda nebo lež? Lekce je zaměřena na rozpoznání pravdivých a nepravdivých informací publikovaných na internetu.

9 Příklad čtvrtý: Pozor na osobní údaje Lekce je zaměřena na nebezpečné zprávy, jejichž účelem je získat osobní informace o oběti. „Ahoj, vyhrál jsi v soutěži „Dítě chatu VIP“ hlavní cenu! Tou je skvělá večeře v centru Prahy v luxusním prostředí firmy Max. Akce pouze pro děti do 15 let! Odpověz na tento e-mail a získej bližší podrobnosti!” „Milí žáci, máte jedinečnou možnost získat ZDARMA nový luxusní počítač - ideální pro hraní počítačových her a surfování. Stačí nám napsat na e- mailovou adresu vaše jméno, příjmení, věk a adresu, kam máme počítač doručit. Posledních 30 kusů! Akce pouze pro žáky základních škol!” „Ahoj, tvoje e-mailová adresa byla náhodně vybrána s dalším 20 adresami ze 4 milionů dětí v České republice. Vyhráváš nový mobilní telefon Apple iPhone 4G. Odpověz na tento e-mail, připoj své jméno, příjmení, věk a adresu, kam máme telefon poslat. Nezapomeň připojit barvu iPhone, o který máš zájem (černá nebo bílá). Vše zdarma! Odpověz do 5 dnů!“

10 Příklad čtvrtý: Osobní údaje Lekce je zaměřena na určení citlivosti osobních údajů. Urči pro dítě nejcitlivější osobní údaj: Jméno, příjmení, adresa, věk, rodné číslo, telefonní číslo, číslo účtu, PIN k účtu, e-mail, fotografie obličeje, barva očí, barva vlasů, výška, váha… Našli jste řešení? PROČ je právě tento údaj nejcitlivější? Jak jej lze zneužít? Kdo z Vás má *** na Internetu?

11 Příklad pátý: Kyberšikana Lekce je zaměřena na problém kyberšikany v rámci sociálních sítí. Důsledky: Holly spáchala sebevraždu skokem z mostu. Holly Grogan (15 let, VB, září 2009) Holly šikanovaly spolužačky ze základní školy. Byla osamělá a netoužila po ničem jiném než si najít přátele. Měla ale velmi nízké sebevědomí, proto si založila profil na internetové sociální síti Facebook. Místo nových kamarádů se Holly dočkala na svých stránkách pouze nadávek a kyberšikany. Mnoho spolužaček ji totiž na síti očernilo. Nechávaly tam hanlivé komentáře, které si mohl o Holly každý přečíst.

12 Kritická práce s informacemi jako součást Mediální výchovy - nejedná se pouze o pasivní percepci, ale i o kritickou produkci informací, percepce/produkce může vyvolat patřičný ohlas u respondenta – např. dítěte - nelze naučit pouze na základě práce s internetovými materiály – musí vycházet z reálných komunikačních situací (chat, diskuse, ICQ, Skype, sociální sítě) - musí být úzce propojena s Etickou výchovou

13 Několik otázek na závěr: 1.Jak řešit sporná témata (například nebezpečné rady)? Zařazovat či nezařazovat do výuky? Viz. Coca-Cola light a Mentos 2. Umí učitelé kriticky pracovat s informacemi z internetu? Přeposíláte vy sami výzvy o pomoc, dárcovství kostní dřeně…? Co když je na nich něco pravdy, tak proč neposlat dále?

14 DĚKUJI ZA POZORNOST! Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP Projekt E-Bezpečí Projekt E-Nebezpečí pro učitele www.prvok.upol.cz www.e-bezpeci.cz www.e-nebezpeci.cz


Stáhnout ppt "PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍ VÝCHOVY RVP ZV VE VÝUCE ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY NA ZŠ A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍCH REGISTRAČNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google