Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLudmila Svobodová
1
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach
2
Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO62033026 Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.28 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - žahavci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola ŽAHAVCI Klíčová slovažahavci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenozáří 2013 Celková velikostVelikost souboru 4527 kB
3
1.) Roztřiď druhy žahavců do jednotlivých skupin: POLYPOVCI MEDÚZOVCI KORÁLNATCI
4
1.) Roztřiď druhy žahavců do jednotlivých skupin: POLYPOVCI MEDÚZOVCI KORÁLNATCI
5
2.) Popiš základní části těla nezmara: Označ místo, kterému říkáme LÁČKA žahavé rameno pupen s novým jedincem nožní terč ústní a vyvrhovací otvor trávicí dutina
6
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: a) Žahavci – odborným názvem _________, patří do dvoulistých – odborně __________, s vytvořeným vnějším zárodečným listem: ____________ a vnitřním zárodečným listem: _____________. Mezi nimi vzniká rosolovitá hmota jménem __________. Cnidaria Diblastica ektodermem entodermem mezoglea
7
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: b) Zatímco přisedlý (neboli ________) způsob života je typický pro skupiny žahavců ___________ a __________, medúzy žijí _________. c) Koloniálním typem žahavce je _______________________. bentický polypovci korálnatcipelagicky trubýš - mechýřovka
8
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: d) Řasy vytváří symbiózu s _________ a ________, díky čemuž nemohou žít tito žahavci ve větších hloubkách. nezmarykorály
9
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: e) Nezmarovu nervovou soustavu nazýváme __________________, kdežto medúza už jeví typ soustavy ______________________, ve které poprvé spatřujeme jednoznačný směr šíření nervového impulzu. rozptýlená - difúzní provazcovitě-uzlinovitá
10
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: f) U medúz se nachází na okrajích zvonu místa zvaná _______, ve kterých jsou buňky citlivé na světlo a na rovnováhu (polohu) těla, které nazýváme __________. ropália statocysty
11
3.) Doplň do vět správné chybějící výrazy: g) Nezmar nemá určené jedno pohlaví, ale tvoří oba typy pohlavních buněk, což v biologie označujeme za ________________. h) Mezi nejnebezpečnější druhy medúz patří rod ___________. hermafroditizmus čtyřhranka
12
4.) Platí věty? a) V našich vodách žije medúzka sladkovodní, která patří mezi polypovce. b) Kromě anorganické hmoty (vápence) tvoří některé druhy korálů své tělo z organického koralinu. c) Většina žahavců má jedno pohlaví. d) Pro žahavce je typická binární souměrnost těla. ANO NE
13
5.) Vyber 1 správnou odpověď: A) Žahavci jako první jednodušší skupina živočichů vynikají dobře vyvinutou soustavou: a) trávicí, nervovou a vylučovací b) pohybovou a nervovou c) smyslovou, nervovou a pohybovou d) trávicí, pohybovou a vylučovací
14
5.) Vyber 1 správnou odpověď: B) Žahavci vývojově navazují na: a) houbovce b) nálevníky c) bičíkovce d) obrvenky
15
5.) Vyber 1 správnou odpověď: C) Tělo žahavců ustrnulo v ontogenetickém stádiu: a) zygoty b) blastuly c) moruly d) gastruly
16
6.) Uveď alespoň 4 rozdíly mezi nezmarem a medúzou: - bentický X pelagický způsob života - polyp X medúza a polyp - difúzní X provazcovitě-uzlinovitá NS - absence smyslů X ropália (zrak, rovnováha)
17
7.) Co je na obrázku? korálový ostrov - atol
18
7.) Co je na obrázku? Vznik reakce žahavé buňky na podráždění.
19
8.) Uveď alespoň 4 ekologické významy žahavců: - potravní řetězce ekosystému - udržování ekologické rovnováhy - zvyšování druhové rozmanitosti - pionýrské organizmy (nové osídlování prostředí)
20
9.) Vysvětli, co je to strobilace medúzy:
21
Snímek č. 3,4 (nezmar): autor: Lifetrance, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0LifetranceCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (trubýš): autor: Garzouin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0GarzouinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (medúza): autor: Hans Hillewaert, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Hans HillewaertCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (korál): autor: Peter Southwood, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Peter SouthwoodCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 3,4 (sasanka): autor: Mutsu-sango, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 5: autor: Lifetrance, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0LifetranceCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 7: autor: autor: Garzouin, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0GarzouinCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 8: autor: Frank Fox, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 9: autor: JK podle Langa et al., 1971, ze stránky http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200203%20lackovci/l%C3%A1%C4%8Dkovci.html Snímek č. 10: autor: (JK podle Millera a Harleye, 2005), ze stránky http://www.zoologie.frasma.cz/mmp%200203%20lackovci/l%C3%A1%C4%8Dkovci.html Snímek č. 11: autor: Guido Gautsch, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Guido GautschCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 14: autor: Chippolito, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0ChippolitoCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17: autor: Susan Mayfield and Sara Boore, modified by Eurico Zimbres, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 17 (foto): Image courtesy of Earth Sciences and Image Analysis Laboratory, NASA Johnson Space Center, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 18: autor: Original uploader was Spaully at en.wikipedia, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Spaullyen.wikipediaCreative Commons licence 3.0 Snímek č. 20: autor: Matthias Jacob Schleiden, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Matthias Jacob SchleidenCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.