Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVratislav Havel
1
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_20_ Vážná hudba 20.století TÉMA SADY : Hudební nauka ROČNÍK : tercie DATUM VZNIKU : duben 2014 AUTOR : Mgr. Jarmila Brejchová
2
anotace Materiál seznamuje žáky s vývojem vážné (artificiální) hudby ve 20. století Uvádí, kudy se hudba ubírala, nejvýznamnější skladatele a odkazuje na možný poslech ukázek z jejich tvorby dostupných na YouTube Je určen pro interaktivní tabuli. Mezi snímky se lze pohybovat pomocí hyperaktivních odkazů a tlačítek akcí Lze jej využít pro výklad i opakování, poslouží i pro zápisky žáků Materiál byl vytvořen pro tercii víceletého studia, ale s výhledem na využití v sextě a ve 2. ročníku čtyřletého studia Součástí jsou úkoly pro žáky
3
Dokážeme se zorientovat? Vážná (artificiální ) hudba 20. století
4
Jak se vážná hudba 20. stol. vyvíjela? Chybí nám časový odstup, ale pomůže nám rozdělit si hudbu 20. století na dvě období a sledovat umělecké směry a nejvýraznější skladatele: A) počátek 20. století až konec 2. světové války B) od 50. let do konce století Poslechněte si ukázku. Je to hudba artificiální nebo nonartificiální? Gershwin plays Gershwin: Rhapsody in Blue - YouTube
5
A) počátek 20. století až konec 2. světové války Pozdní romantismus Impresionismus Expresionismus Nová hudba ve Francii Novoklasicismus Další skladatelé
6
Pozdní romantismus Richard Strauss (1864-1949) německý skladatel opery, symfonické básně Gustav Mahler (1860-1911) rakouský skladatel a dirigent symfonie a písně
7
Impresionismus Claude Debussy (1862-1918) hudba je jako obraz, melodika vychází z celotónové řadyobraz La Fille aux cheveux de lin – YouTube Maurice Ravel 1876-1939) mistr instrumentace Bolero
8
Autor? Claude Monet
9
Expresionismus Arnold Schönberg (1874-1951) Rakušan, společně se svými žáky (Bergem, Webernem) zdůrazňoval citově zabarvené výrazové stránky (exprese) skládal atonální hudbu (nemá tonální centrum) vytvořil kompoziční systém založený na dvanáctitónové chromatické stupnici – dodekafoniidodekafonii Alban Berg (1885-1935) Anton Webern (1883-1945)
10
TJAKO VAN SCHIE – ukázka notového zápisu dodekafonie publikovaná na internetu
11
Nová hudba ve Francii Igor Stravinskij (1882-1971) svým baletem Svěcení jara inspiroval další skladatele, kteří vytvořili tzv. Pařížskou šestku: „Pryč s romantismem, zpět k pevné hudební formě a harmonii“ Stravinskij-Rite of Spring (I) – YouTube Pařížská šestka: Darius Milhaud, Arthur Honneger, Francis Poulenc,… "Pacific 231" 1949 movie: Jean Mitry-music: Arthur Honegger original ! - YouTube "Pacific 231" 1949 movie: Jean Mitry-music: Arthur Honegger original ! - YouTube
12
Novoklasicismus Neoklasicismus se vrací k osvědčeným barokním a klasicistním hudebním formám, ale naplňuje je moderním melodickým, rytmickým a harmonickým jazykem Průkopníky byli: Igor Stravinskij a Pařížská šestka Vyrostli z něj: Sergej Prokofjev, Bohuslav Martinů, Paul Hindemith,Paul Hindemith Benjamin Britten
13
Sergej Prokofjev (1891-1953) sovětský skladatel, balet Romeo a Julie Bohuslav Martinů (1890-1959) český skladatel, opera Řecké pašije Benjamin Britten (1913-1976) anglický skladatel, vynikající melodik, Simple Symphony Britten: Simple Symphony - Movements 1-2 (Boisterous Bourrée, Playful Pizzicato) - YouTube Britten: Simple Symphony - Movements 1-2 (Boisterous Bourrée, Playful Pizzicato) - YouTube
14
Hindemith: Ludus tonalis - 4. Fuga secunda in G: Allegro - Sergei Okrusko (piano) – YouTube Hindemith: Ludus tonalis - 4. Fuga secunda in G: Allegro - Sergei Okrusko (piano) – YouTube Kdo byl označován za mistra fugy a ve kterém slohovém období tvořil? Johann Sebastian Bach V baroku Německý skladatel Paul Hindemith (1895-1963) potvrzuje ve svém klavírním cyklu Ludus tonalis, že si zaslouží svou přezdívku „Bach 20. století“
15
Další význační skladatelé Bela Bartók (1881-1945) maďarský skladatel Aram Chačaturjan (1903-1978) arménský skladatel balet Gajané Sabre Dance - Aram Chačaturjan – YouTube George Gershwin (1898-1937) americký skladatel
16
B) od 50. let do konce století Umělci hledali nové cesty, mladí skladatelé se setkávali, poznávali skladby svých kolegů, nalézali nové možnosti (moderní technika…) pro komponování Dodekafonie Seriální hudba Elektronická hudba Aleatorní hudba Grafická hudba Postmodernismus a syntézy
17
Seriální hudba Olivier Messiaen (1908-1992) Pierre Boulez (nar. 1925) Autoři vytvářeli „matematicky“ série stupnic, délek tónů, nástrojových barev, dynamiky…takováto hudba je pro běžného posluchače těžko srozumitelná Messiaen - Oiseaux Exotiques - Aimard, Boulez Part 1 - YouTube Messiaen - Oiseaux Exotiques - Aimard, Boulez Part 1 - YouTube
18
Elektronická hudba Elektronické pokusy se zvuky jsou doloženy již ve 20. a 30. letech 20. století V Kolíně nad Rýnem vzniklo studio elektronické hudby. Vůdčí osobností se stal Karlheinz Stockhausen (1928-2007) Stockhausen: "Kontakte" electronic version (complete) - YouTube Stockhausen: "Kontakte" electronic version (complete) - YouTube
19
Aleatorní hudba z latinského alea = hrací kostka Autor k sobě náhodně skládá různé hudební prvky Skladatel napíše několik hudebních motivků, zaznamená, jak dlouho se mají hrát a na jaké nástroje Interpret skladbu dotváří na pódiu, dílo se stává neopakovatelným originálem Duchovním otcem této hudby je Američan John Cage (1912-1992) Witold Lutoslawski (1913-194) Lutoslawski: "Venetian Games" - YouTube
20
Grafická hudba Skladba je zachycena pouze v grafické podobě Je odnoží hudby aleatorní Interpret převádí do hudební řeči dojmy, které v něm vyvolává pohled na grafický záznam (improvizace) John Cage: Solo for Sliding Trombone - YouTube
21
Postmodernismus a syntézy Od konce 60.let do 90. let Postmodernisté odmítali experimenty, poukazovali na neposlouchatelnost, dovolávali se návratu k jasné hudební formě a melodii Často docházelo k spojení různých hudebních stylů a žánrů - syntézám, k vzájemnému prolínání hudby artificiální a nonartificiální S příchodem počítačů se objevily nové možnosti spojení počítače s klasickým hudebním nástrojem
22
Použitá literatura a zdroje: CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, ISBN 80-7235- 041-2. CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003, ISBN 80-7235-219-9. Citace obrázků: 1.MONET, Claude. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ASoleil_levant_Claude_Monet.jpg 2.TJAKO VAN SCHIE (VLASTNÍ DÍLO) [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 6.4.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADodekafonie.jpg Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření této prezentace: https://www.youtube.com/watch?v=1U40xBSz6Dc https://www.youtube.com/watch?v=jGSZPRk6aXA https://www.youtube.com/watch?v=Vf0e_n49dcQ https://www.youtube.com/watch?v=rKRCJhLU7rs https://www.youtube.com/watch?v=kfTvbRzR50E https://www.youtube.com/watch?v=ht5qqE_e1UE https://www.youtube.com/watch?v=-vjofqA2SNY https://www.youtube.com/watch?v=Qgwlzo4oUsU https://www.youtube.com/watch?v=2diY6wC1Xs4 Klipart obrázky jsou součástí galerie Microsoft Office volně dostupné na adrese www.office.microsoft.comwww.office.microsoft.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.