Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilViktor Esterka
1
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov
2
Modul 10 Automobily a motorová vozidla Palivová soustava vznětového motoru Autor: Jiří Peška
3
ROTAČNÍ VSTŘIKOVACÍ ČERPADLA S RADIÁLNÍMI PÍSTY
4
Úvod V počátcích svého používání měla mechanickou regulaci, v současnosti jsou řízena elektronicky, samostatnou řídicí jednotkou spolupracující s řídicí jednotkou motoru. Konstrukce umožňuje vysoký vstřikovací tlak (až 170 MPa, tj. 1 700 barů) a až 4 500 ot.miň 1 motoru. V tělese čerpadla jsou soustředěny všechny obvyklé funkce, podobné jako u axiálního čerpadla.
5
Úvod Tato čerpadla byla vyvinuta pro rychloběžné vznětové motory s přímým vstřikem paliva.
6
Vyznačují se vysokou rychlostí při regulaci množství vstřikovaného paliva a počátku vstřiku. Jsou schopna vyvinout špičkový vstřikovací tlak až 185 MPa (1850 bar), běžné hodnoty se pohybují okolo 150 MPa (1500 bar, měřeno na vstřikovacích tryskách). Úvod
7
Konstrukce čerpadla
8
Nízkotlaký okruh
9
Vysokotlaký okruh
10
Tvorba vysokého tlaku paliva
11
Různá provedení vysokotlakého čerpadla s radiálními písty
12
Čerpadlo – konstrukce vysokotlaké části 1 = Radiální pístek 2 = Rozdělovací hřídel 3 = Řídící objímka 4 = Jehla ventilu 5 = Zpětné vedení paliva 6 = Mg. Ventil nastavování dávky 7 = Membrána zásobníku 8 = Obvodový kanálek 1.V jakém stavu je ventil nastavování dávky během fáze plnění? Není elektricky napájen a proto je otevřen.
13
Čerpadlo – fáze plnění
14
Čerpadlo – fáze dodávky
15
Neuzavřený vysokotlaký elektromagnetický ventil zcela přeruší výtlak paliva, tzn. že způsobí zastavení motoru. Proto není u rotačních vstřikovacích čerpadel již použit elektromagnetický zastavovací ventil (ELAB) jako u vstřikovacích čerpadel rotačních s axiálním pohybem pístu. Vytlačované množství paliva (dávka paliva) je určeno dobou uzavření vysokotlakého elektromagnetického ventilu a označuje se jako „trvání dodávky". Otevřením vysokotlakého elektromagnetického ventilu je ukončen výtlak paliva.
16
Regulace počátku vstřiku - Nastavovač předvstřiku 1 = Vačkový kroužek 2 = Pístek přesuvníku 3 = Regulační šoupátko 4 = Křídlové podávací čerpadlo 5 = Podávací tlak paliva 6 = Přívodní strana čerpadla 7 = Přívod od filtru 8 = Řídící píst 9 = Řídící prostor (prstencový prostor) 10=Magnetický ventil přesuvníku
17
Přesuvník vstřiku Pozice: Normální jízdní režim (později)
18
Přesuvník vstřiku Pozice: Fáze posunu/prodleva
19
Přesuvník vstřiku Pozice: zrychlení/ požadavek vyššího výkonu (dříve)
20
Čidlo úhlu natočení a otáček 1 = Čidlo otáček a úhlu 2 = Vodivá folie 3 = Unašeč 4 = Kolo snímače
21
Vstřikovací tryska se snímačem zdvihu jehly Slouží pro zjištění skutečného okamžiku otevření tryska. Dle této informace Ř.J. kontroluje skutečnou hodnotu počátku vstřiku. Ř.J. motoru porovná došlý signál s datovým polem počátku vstřiku a vyhodnotí rozdíl.
22
Motory s rotačním vstřikovacím čerpadlem s přímým vstřikem mají jednoduchý a kompaktní spalovací prostor. U přímého vstřikování je palivo vstřikováno přímo do spalovacího prostoru. Motory s přímým vstřikem se proti komůrkovým vyznačují nižší měrnou spotřebou paliva (210 - 245 g/kWh). Další výhodou je jednodušší konstrukce hlavy válců. Ke vstřikování paliva se u přímého vstřiku používá otvorových trysek. Otvírací tlak otvorových trysek bývá mezi 15 až 30 MPa. Mezi varianty závislé na otáčkách motoru palivová soustava motoru s rotačním vstřikovacím čerpadlem s radiálními písty patří mezi varianty závislé na otáčkách motoru. Shrnutí – co je důležité znát
23
Zdroje Použitá literatura a zdroje 1. Ing. Zdeněk JAN a Jindřich KUBÁT, Elektrotechnika motorových vozidel 1, 1. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2001. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 2. Ing. Zdeněk Jan a Ing. Bronislav Ždánský, AUTOMOBILY 4: Příslušenství, 2. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2003. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 3. časopis Autoexpert, Vogel Publishing, ročník 2000 – 2007 4. časopis Svět motorů, vydavatelství Automedia, Praha, ročník 2004 – 2011 5. Škoda- Bosch- Scania školící materiály 6. www.HW.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.