Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DSO Tolštejn – Odpadové hospodářství Ing. Jan Slavík, Ph.D.
2
Legislativní změny v roce 2014 Novela zákona o odpadech (č. 229/2014 Sb.) Zákaz skládkování SKO a recyklovatelné a využitelné odpady od roku 2024 Povinnost třídit BRKO a kovy v obcích od roku 2015 Max. množství odpadů jako TZS na skládkách činí 20 % hmotnostních odpadů uložených na skládky Odebrání souhlasu s provozem zařízení ke sběru a výkupu odpadu při porušení zákazu výkupu odpadů Nařízení vlády č. 352/2014 Sb., o Plánu odpadového hospodářství ČR pro období 2015 - 2024 Vyhláška č. 321/2014 Sb., kterou se stanoví rozsah a způsob zajištění odděleného soustřeďování složek KO
3
POH ČR 2015 - 2024 Bod 1.8.1 písm. b) „Obce budou průběžně vyhodnocovat obecní systém pro nakládání s KO vč. obalové složky, nakládání s SKO, systém tříděného sběru odpadů, systém nakládání s BRKO, systém nakládání se stavebními odpady a výrobky s ukončenou životností, pocházejícími od občanů obce a zapojených subjektů. V rámci tohoto vyhodnocování budou posouzeny kapacitní možnosti systému nakládání s odpady a s VUŽ a navrhnuta opatření k jeho zlepšení. Obce rovněž vyhodnocují naplňování opatření Programu předcházení vzniku odpadů, které je součástí POH obce (nebo svazku obcí)“.
4
Legislativní změny v roce 2015 Účinnost vyhlášky MŽP č. 321/2014 Sb. Vyhláška č. 27/2015 Sb. (novela vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady) Zákaz výkupu určených kovových odpadů od FO za hotové Úplný zákaz výkupu vybraných odpadů od FO (umělecká díla, pietní předměty, obecně prospěšné zařízení apod.) Vyhláška k vymezení odpadů použitelných na TZS a vyhláška na TAP Vyhláška k vymezení odpadů, které nebude možné od roku 2024 ukládat na skládky Úpravy prováděcích předpisů v souvislosti s novelou zákona o odpadech
5
Nové právní předpisy Zákon o odpadech Zákon o výrobcích s ukončenou životností (elektrozařízení, baterie a akumulátory, pneumatiky a vozidla s ukončenou životností) Věcné záměry zákonů Pokračují práce na paragrafovém znění Platnost od roku 2016 s účinností od roku 2017
6
Dopady na města a obce 201620172018201920202024 Kompenzační400 350 300100 Základní100 250 300600 Riziková2.000 Účelová100 250 400800 Nárůst odpovědnosti za odpady, jež vznikají na území obce Vyšší tlak na strategické plánování (odklon od řešení operativních problémů) Vyšší tlak na dosažení kvalitativních „standardů“ odpadových služeb Nárůst nákladů obecních systémů vs. tlak na hospodárné nakládání s veřejnými prostředky
7
Výchozí situace SKOPapírPlastySkloNK ORP Varnsdorf192,0520,698,796,470,13 ORP Rumburk182,7419,359,219,740,12 Ústecký kraj206,0117,637,667,850,13 ČR215,9518,089,7210,970,32 Výtěžnost tříděného sběru a produkce SKO v roce 2012 (kg/obyv.*rok) Zdroj: EKO-KOM, a.s. (2013)
8
Náklady systému? Náklady – sběr, svoz a odstranění SKO v roce 2012 (kg/obyv.*rok) Náklady – odstranění SKO v roce 2012 v obcích bez skládky (kg/obyv.*rok) Zdroj: IURMO (2013)
9
Náklady tříděného sběru Náklady - papír v roce 2012 (kg/obyv.*rok) Náklady - plasty v roce 2012 (kg/obyv.*rok) Zdroj: IURMO (2013)
10
Náklady tříděného sběru Náklady - sklo v roce 2012 (kg/obyv.*rok) Zdroj: IURMO (2013)
11
Hustota sběrné sítě Obyv./průměrné hnízdo ORP Rumburk266 ORP Varnsdorf338 Ústecký kraj121 Jihočeský kraj116 Vysočina107 ČR148 Zdroj: EKO-KOM, a.s. (2013)
12
Co s tím dělat? Optimalizace individualizovaných systémů nakládání s odpady v obcích (vč. spolupráce se svozovou firmou) Benchmarking cen a kvality služeb Příklady dobré praxe Optimalizace jednotlivých prvků systému vč. aktivizace veřejnosti Zvyšování rozpočtových příjmů (domácnosti, živnostníci, prodej druhotných surovin) Vyšší angažovanost zástupců měst a obcí Spolupráce obcí Spolupráce obcí se soukromými subjekty (PPP projekty – infrastruktura, svozové firmy s podílem veřejných zdrojů apod.)
13
Meziobecní spolupráce + snížení nákladů sdílená odpovědnost vliv na podobu („kvalitu“) poskytovaných služeb realizace kapitálově náročných akcí (např. výstavba zařízení) respektování lokálních podmínek a zvyklostí vyšší obchodní potenciál (druhotné suroviny) - pravidla rozhodování (koordinace zájmů jednotlivých obcí) Nutnost koncensu omezuje rychlost rozhodování míra vlivu zejména nejmenších obcí na podobu systému management výkonu jednotlivých služeb (veřejné vs. soukromé)
14
Úkoly JS Zprostředkování komunikace se zástupci okolních ORP (kapacity k odstraňování/využívání odpadu po roce 2024) Komunikace se zástupci KÚ Ústeckého kraje (POHk a jeho realizace obcemi ve Šluknovském výběžku) Komunikace se zástupci MŽP o možnostech přeshraničního pohybu odpadu za účelem odstranění Analýza způsobů nakládání s odpady obcemi v Sasku (využití kapacit TA Lauta) + potenciální exkurze Organizace exkurze (příklady dobré praxe v OH) Organizace kulatého stolu o OH v ORP Děčín, ORP Ústí nad Labem, ORP Nový Bor, ORP Česká Lípa vč. zástupců ÚK a MŽP
15
Děkuji za pozornost! jan.slavik@ujep.cz slavik@ieep.cz 724 939 781
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.