Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTomáš Malý
2
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život. www.kliceprozivot.cz Realizátor: Národní institut dětí a mládeže, 2011 www.nidm.cz Kombinovaný výzkum: kvantitativní část – dotazníkové šetření F2F, kvótní výběr, reprezentativní vzorek 2238 respondentů ve věku 6 – 15 let na území celé ČR kvalitativní část – skupinové rozhovory (FG), 103 respondentů ve třech lokalitách Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let
3
Výzkum zaměřen na hlavní socializační činitele (tzv. klíčové hráče) v životě dětí: Rodinu Školu Způsoby trávení volného času (instituce poskytující VČ aktivity) Média Hodnoty, životní postoje a aspirace
4
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Hodnoty člověka Jedna z nejsložitějších oblastí v sociologickém výzkumu. Děti dynamicky se vyvíjí podléhají vnějším tlakům a vlivům působí na ně vnitřní biologické zákonitosti
5
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Vlastnosti klíčových hráčů Otázka: „Má tvoje maminka/ tatínek/třídní učitel-ka/ nejlepší kamarád-ka následující vlastnosti?“
6
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Životní priority Otázka: Řekni mi prosím, zdali následující věci považuješ za důležité… V grafu – odpovědi „Rozhodně ano“
7
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Trávení volného času v organizacích
8
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Nejvíce dětí navštěvuje volnočasové aktivity ve věku 10 – 12 let Nejčastěji jsou navštěvovány sportovní aktivity (chlapci) hudebně dramatické, výtvarně rukodělné a vzdělávací (dívky) Důvody k návštěvě volnočasových aktivit: Děti to baví, je tam zábava (81 %) Jsou tam dobří kamarádi (63 %) Naučí se zajímavé věci (53 %) Důvody k NEnávštěvě volnočasových aktivit: Nezájem (především děti 13 – 15 let ) Nedostatek financí (hůře situovaní, nižší vzdělání rodičů) Nedostupnost (v menších obcích)
9
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let MEDIA Hlavní úloha: přenos informací, jejich interpretace funkce socializační poskytují zábavu nástroj manipulace, prosazování určitých myšlenek a sdělení Ve svých příjemcích masmédia ovlivňují samotnou konstrukci sociální reality i jejich osobní představy – nebezpečné u dětí.
10
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Televize a internet v souvislosti s věkem dětí:
11
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Čas strávený u internetu v souvislosti s časem stráveným u televize:
12
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Zákazy a doporučení vybraných TV pořadů:
13
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let Zákazy a doporučení vybraných webových stránek:
14
Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let DŮLEŽITÉ ODKAZY: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a školské zařízení pro zájmové vzdělávání (NIDM) www.nidm.cz Projekt „Klíče pro život – rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání“ www.kliceprozivot.cz Národní registr výzkumů o dětech a mládeži www.vyzkum–mladez.cz Mgr. Miroslav Bocan, garant výzkumů, NIDM miroslav.bocan@nidm.cz
15
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.