Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJán Musil
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_03 Název materiáluVlastní limity funkce v bodě AutorMgr. Ivana Stefanová Tematická oblastMatematika Tematický okruhDiferenciální počet Ročník4 Datum tvorbyříjen 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
2
Limita funkce v bodě Při vyšetřování průběhu funkce je nutné zkoumat chování funkce v „blízkém okolí“ některých bodů. nepatří do definičního oboru funkce Např. těch, které nepatří do definičního oboru funkce. Zajímá nás, zda se v „blízkém okolí“ bodu x funkční hodnoty dané funkce „blíží“ k nějakému konkrétnímu číslu nebo zda neomezeně rostou, popř. klesají. Tento proces „blížení se“ popíšeme pomocí pojmu limita.
3
Zkoumejme chování funkce v okolí bodu x = 1. Funkce f není v bodě x = 1 definována. Blíží-li se však proměnná x k číslu 1, blíží se hodnota y k číslu 2. 0 2 1 y x 22 Číslo 2 nazýváme limitou funkce f v bodě x = 1. Zapisujeme:
4
limita Intuitivně limita představuje hodnotu, k níž se nějaká proměnná veličina neomezeně blíží. xa Jestliže se při neomezeném přibližování x k a y = f(x) L y = f(x)aL (v našem příkladě a =1) hodnota funkce y = f(x) neomezeně blíží k L (v našem příkladě L= 2), pak říkáme, že funkce y = f(x) má v bodě a limitu L a matematicky zapisujeme:
5
Funkce f má v bodě a limitu L, jestliže Poznámka: Funkce může mít limitu i v bodě, kde není definována. f a – L – a + a L + x y 0 L
6
a x y 0 f(a) a x0 L = f(a) Určete, zda funkce na obrázku má v bodě a limitu.
7
hodnota f(a) může být jakákoliv a limita se nezmění a x y 0 L f(a) Určete, zda funkce na obrázku má v bodě a limitu. a x y 0 f(a)
8
funkce směřuje v bodě a z obou stran k jiné hodnotě – nemá limitu a x y 0 f(a) Určete, zda funkce na obrázku má v bodě a limitu.
9
a x y 0 f(a) Určete, zda funkce na obrázku má v bodě a limitu.
10
y a x0 L y a x0
11
f(a) y a x0 Určete, zda funkce na obrázku má v bodě a limitu.
12
Použité zdroje: Hrubý D., Kubát J. Matematika pro gymnázia – Diferenciální a integrální počet. Vydání 1., Praha, Prometheus, s.r.o., 1997. 195 s. ISBN 80-7196-063-2. Použité obrázky: Vytvořeno autorem v programu Microsoft Word.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.