Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1

2 Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Z oologie Téma: Kroužkovci Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu, obrázky stavby těla kroužkovců, video k pijavicím a doplňující otázky (červený text). Text (psaný černě) slouží i jako zápis do sešitu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

3 KROUŽKOVCI

4 Název podle stavby těla – složené z článků – kroužků Výskyt: Souš – vlhké prostředí Vodní Dělí se na mnohoštětinatce a opaskovce

5 Třída: Mnohoštětinatci Vodní afroditka plstnatá nereidka hnědá rournatec vějířovitý

6 Třída: Opaskovci Podle čeho získala tato třída svůj název? Žlázy v přední části těla vytváří opasek – přenos pohlavních buněk a obal kolem vajíček 1. máloštětinatci Zástupce - žížala

7 Stavba těla TS – ústní otvor, střevo, řitní otvor DS – dýchají celým tělem Oběhová soustava – uzavřená, břišní a hřbetní céva VS – v každém článku vylučovací „nádržka“ NS – žebříčkovitá Potrava – rozkládající se zbytky rostlin a živočichů

8 Rozmnožování obojetník (hermafrodit) výměna spermií pomocí opasku mezi 2 jedinci snášení vajíček – uzavřena do obalu – kokon vylíhne se většinou jen jedna žížala K čemu slouží opasek?

9 Zástupci žížala obecná nitěnka akvaristé – krmení rybiček

10 Význam Jaký význam mají pro zemědělství? Provzdušňují a zúrodňují půdu – humus.

11 Jak dlouho žijí? Proč jim říkáme dešťovky? Čím se živí? Jak říkáme nervové soustavě žížal? Čím dýchají? Mají dýchací soustavu? Proč za deště vylézají na povrch? Má žížala vylučovací soustavu? Čím přijímají potravu? Cévní soustava je tvořena břišní a hřbetní______ a říkáme jí uzavřená – otevřená.

12 2. pijavice  živí se dravě, parazité  2 přísavky – jednou na přichycení, druhá na sání  vylučují hirudin – látka, která brání srážení krve

13 Zástupci Pijavice koňská – dravá, 15 cm Pijavice lékařská vzácně J.Morava, čistá voda http://www.youtube.com/watch?v=6x2R7Td1_SM Chobotnatka rybí

14 Zdroje Přírodopis I – L.J. Dobroruka, V.Cílek, F. Hasch, Z.Storchová, Scientia, s.r.o., Pedagogické nakladatelství, Praha 1997, ISBN 978-80- 86960-59-3 Přírodopis 6 – V. Čabradová, F. Hasch, J.Sejpka, I. Vaněčková, Nakladatelství FRAUS 2003, ISBN 80-7238-211-X Přírodopis 6: J. Jurčák, J. Froněk, Prodos, Olomouc, 1997, ISBN 80-85806-58-4 http://www.youtube.com/watch?v=6x2R7Td1 _SM http://www.youtube.com/watch?v=6x2R7Td1 _SM


Stáhnout ppt "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google