Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA."— Transkript prezentace:

1

2 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: Sk, Kn, 1.A DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

3  Materiál je určen pro teoretickou část vyučovací hodiny tělesné výchovy tříd 1. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 2. a 5. ročník osmiletých gymnázií.  Časová náročnost teoretické části je 30-45 minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma lyžování.  V prezentaci je rozváděno téma sjíždění a zatáčení.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v lyžárně či prostorech určených k manipulaci s potřebným vybavením.

4 ÚVODEM VÝBAVA PRO SNOWBOARD OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ VÝBAVA PRO SJEZDOVÉ LYŽE VÝBAVA PRO BĚH NA LYŽÍCH

5  Lyže jsou sportovním náčiním, umožňujícím snadnější pohyb v zasněženém terénu  Lyže se skládá ze špičky, předního ohbí, střední části, patky a skluznice  Tvar lyží – je určen pro daný způsob jízdy  Laťkový tvar – lyže jsou po celé délce stejně široké, využití u lyží určených pro bruslení  Telemarský tvar – uprostřed je lyže nejužší, což umožňuje snazší zatáčení, velikost vykrojení je různá, tento tvar mají všechny lyže určené pro sjíždění a zatáčení  Šípovitý tvar – směrem od vázání ke špičce se lyže zužuje, tento tvar mají lyže určené pro klasickou techniku běhu

6  Mechanické vlastnosti lyží: ◦ Pevnost – schopnost lyží snést určité zatížení bez poškození ◦ Pružnost – schopnost reakce lyží změnit svůj tvar v závislosti na terénních nerovnostech ◦ Tlumení kmitů – schopnost lyží co nejrychleji tlumit nepříznivé kmity ◦ Tuhost ve zkrutu – schopnost lyží co nejvíce odolávat nerovnoměrnému zatížení lyží při jízdě po hraně  Funkční vlastnosti lyží: ◦ Rychlost – schopnost lyží vytvořit při jízdě co nejmenší tření ◦ Vodivost – schopnost lyže vést stopu ve zvoleném směru ◦ Točivost – schopnost lyží reagovat na působení sil v určitém směru změnou směru jízdy Zpět

7  Rozlišujeme vybavení dle způsobu jízdy pro: ◦ Klasickou techniku – delší lyže, dlouhá zvednutá špička ◦ Bruslení – kratší lyže, krátká a nízká špička ◦ Universální běh – lyže umožňují použití obou technik běhu ◦ Turistický běh – lyže mají větší hmotnost, jsou širší = jízda v neupraveném a hlubokém sněhu

8 SkupinaZávodní lyže klasika Závodní lyže bruslení Univerzální lyže combi Turistické lyže Muži+ 20–30 cm+ 10–15 cm+ 15–25 cm+ 20–30 cm Ženy+ 20–25 cm+ 05–10 cm+ 15–25 cm Mládež+ 15–25 cm+ 05–10 cm+ 10–20 cm Děti+ 05–15 cm+ 0–10 cm+ 10–15 cm

9  Nižší bota - umožňuje pohyb v hlezenním kloubu, proto je takováto obuv určena pro klasickou techniku běhu  Vyšší bota - tepelně izoluje kotník, jelikož v něm nedochází k pohybu, proto je takováto obuv určena pro bruslení

10  Běžecké vázání tvoří důležitý spojovací článek mezi botou a lyžemi  Jednotlivé typy vázání mají rozdílné systémy uchycení boty  Rozlišujeme tedy vázání SNS (Salomon Nordic Systém) a NNN (New Nordic Norm)  Funkčnost obou typů vázání je srovnatelná SNS - SalomonNNN - Rotefella SalomonAlpina HartjesRossignol AtomicMadhaus AddidasKarhu BotasFischer

11  Hmotnost a délka holí mohou výrazně ovlivňovat techniku běhu  Délka holí je pro jednotlivé techniky jízdy rozdílná Správné držení hole Zpět Technika běhuDélka holí Klasická technika Výška postavy -15 % (po ramena lyžaře) BrusleníVýška postavy -10 % (po ústa lyžaře) UniverzálníVýška postavy -12-13 % (po bradu lyžaře)

12 Kategorie sjezdových lyží (dle vykrojení atd.):  Obří slalom – jedná se čistě o závodní lyže, rádius 17-24 m  Racecarver – lyže která je kompromisem na obří slalom a slalom, rádius 15–21 m  Slalom – Race – pro sportovní jízdu v krátkých obloucích, rádius 9-13 m  Slalom - Sport – pro sportovní jízdu v krátkých obloucích, rádius 11-14 m  Allround – pro méně sortovní jízdu v kratších až středních obloucích, rádius 10-17 m  Allmountain (Crosscarver) – sportovní lyže pro neupravené sjezdovky a hluboký sníh, rádius 14-18 m  Shorties – pro začátečníky, byť jsou krátké a měkké, rádius 8-10 m  Supershorties (Snowblade) – pro nácvik carvingového oblouku na mírném svahu a při nízké rychlosti, rádius 6-8 m

13 Větší boční vykrojení lyže možnost jezdit oblouky o menším poloměru Menší boční vykrojení lyže možnost snadně jezdit i jinou technikou než je carving Širší lyže možnost jezdit v hlubokém sněhu Užší lyže rychleji se překlápí na hranu a jsou na tvrdé trati rychlejší Delší lyže lépe vedou stopu ve větší rychlosti Kratší lyže umožňují rychlejší zahájení oblouku o menším poloměru Tvrdší lyže pro jejich ovládání je třeba větší síla a správná technika, ve větší rychlosti lépe drží stopu Měkčí lyže jsou snáze ovladatelné ale hůře drží stopu ve větší rychlosti

14  Skelet sjezdových bot, vysoký přibližně do poloviny lýtek, je vyroben z pevného materiálu, aby umožnil co nejlepší přenos řídících sil z dolních končetin lyžaře na lyže  Pro začátečníky a mírně pokročilé - jsou určeny boty z měkčího materiálu, často mají 1 až 2 přezky, zadní nástup, jsou pohodlnější ale neumožňují dostatečný přenos řídící síly z bot na lyže  Pro sportovní a závodní lyžaře – jsou boty vyšší, zhotoveny z tvrdšího materiálu, čtyř přezkový systém umožňuje lepší dopnutí a tedy i lepší ovládání lyží

15 Sjezdové vázání  Sjezdové vázání zaručuje správnou funkci jen tehdy, pokud jsou správně nastaveny vypínací síly a předpětí  Hodnota nastavení musí odpovídat tělesné hmotnosti, výšce a dovednostem lyžaře  Nastavené hodnoty na špičce a patce musí být shodné  Vázání si necháváme seřídit ve ski-servisu Sjezdové hole  Jsou tvořeny tubusem, talířkem, držátkem a poutkem  Kruhové talířky znemožňují zapichování hole do sněhu  Pro určení správné délky hole musíme uchopit hůl za držátko a ve svislé poloze na zem svírat v loketním kloubu uhel 90°  Poznámka: při tomto testu hůl nezapichujeme do sněhu! Zpět

16  Snowboard je sportovní náčiní, které umožňuje jízdu na sněhu v bočním postavení snowboardisty  Díky šířce snowboardu je umožněna jízda i v poměrně hlubokém sněhu  Snowboardové vybavení dělíme na: ◦ Alpské disciplíny ◦ Freestylové disciplíny

17  Snowboardy pro slalom a obří slalom  Jsou určeny především pro jízdu na sjezdových tratích  Snowboard je: ◦ Delší = rychlejší ◦ Užší = rychlejší přehranění ◦ Tvrdší = lepší vedení jízdy po hraně  Boty – jsou vysoké přibližně do poloviny lýtek, z pevného materiálu, přezkové = lepší přenos řídících sil  Vázání – deskové, pevně spojuje botu se snowboardem = snazší ovládání při jízdě

18  Snowboardy jsou určeny pro provádění skoků a akrobatických prvků ve vzduchu a na sněhu  Snowboard je: ◦ Kratší = snadnější ovládání při tricích ◦ Širší = stabilnější ◦ Měkčí = snadnější ovládání při tricích  Boty – jsou vysoké přibližně do poloviny lýtek, často kožené, šněrovací = lepší pohyblivost při provádění triků  Vázání – botičkové, pomocí pásků s přezkou je připevněna obuv = větší volnost pohybu při obratech a skocích Zpět

19 1. Z čeho se skládá lyže? Z čeho se skládá lyže? 2. Jaké znáš mechanické vlastnosti lyží? Jaké znáš mechanické vlastnosti lyží? 3. Jaké rozlišujeme vybavení u běžeckého lyžování dle způsobu jízdy? Jaké rozlišujeme vybavení u běžeckého lyžování dle způsobu jízdy? 4. Jak dlouhé jsou hůlky pro klasický způsob běhu? Jak dlouhé jsou hůlky pro klasický způsob běhu? 5. Jaký význam má větší boční vykrojení lyže? Jaký význam má větší boční vykrojení lyže? 6. Jak určíme správnou délku hůlek pro sjezdové lyžování? Jak určíme správnou délku hůlek pro sjezdové lyžování? 7. Jak dělíme snowboardové vybavení? Jak dělíme snowboardové vybavení? 8. Charakterizuj freestylový snowboard? Charakterizuj freestylový snowboard? Zpět

20  Lyže se skládá ze špičky, předního ohbí, střední části, patky a skluznice. Zpět

21  Pevnost, pružnost, tlumení kmitů, tuhost ve zkrutu. Zpět

22  Vybavení pro klasickou techniku běhu, bruslení, dále univerzální a turistické vybavení. Zpět

23  Po ramena lyžaře. Zpět

24  Umožňuje lyžaři jezdit oblouky o menším poloměru. Zpět

25  Pro určení správné délky hole musíme uchopit hůl za držátko a ve svislé poloze na zem svírat v loketním kloubu uhel 90°. Zpět

26  Snowboardové vybavení dělíme na alpské disciplíny a freestylové disciplíny. Zpět

27  Snowboard je kratší, aby bylo jeho ovládání snadnější při skocích a akrobatických prvcích, širší jelikož je stabilnější a měkčí rovněž pro snadnější ovládání při tricích. Zpět

28  GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246- 1587-5.  Obrázky - GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1587-5.


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_12_Výzbroj a výstroj TÉMA."

Podobné prezentace


Reklamy Google