Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDanuše Slavíková
2
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_07_Vědomostní soutěž TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: leden 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner
3
Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií. Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol. Časová náročnost vědomostní hry je 30-45 minut. Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pohybové schopnosti. Vědomostní soutěž si klade za cíl procvičovat dříve probranou látku. Kliknutím na políčko hlavního panelu se zobrazí otázka daného téma, následným kliknutím bude zobrazena odpověď na otázku. V každém pravém dolním rohu soutěžní otázky je umístěno políčko, které vás kliknutím vrátí zpět na hlavní panel. Každé políčko hlavního panelu, které bude použito, změní barvu, což bude vyjadřovat, že otázka je již vyčerpána. Procvičování je realizováno formou data-projektoru.
4
Pohybové schopnosti Rychlostní schopnosti Vytrvalostní schopnosti Silové schopnosti Koordinační schopnosti Schopnost pohyblivosti 1002005001000200030005000 1002005001000200030005000 1002005001000200030005000 1002005001000200030005000 1002005001000200030005000 1002005001000200030005000
5
Co to jsou pohybové schopnosti? Vrozené předpoklady. Zpět
6
Jak pohybové schopnosti členíme? Na rychlost, sílu, vytrvalost, koordinaci a pohyblivost. Zpět
7
Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? Např. v bězích na dlouhé tratě, tj. maraton. Zpět
8
Na čem rychlost závisí? Na nervosvalové koordinaci, typu svalových vláken a velikosti svalové síly. Zpět
9
Charakterizuj silovou schopnost. Schopnost překonat vnější odpor svalovou kontrakcí. Zpět
10
K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? K nácviku sportovní techniky. Zpět
11
Charakterizuj pohyblivost. Schopnost vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu. Zpět
12
Jak bychom charakterizovali rychlost? Je schopnost realizovat daný pohybový úkol v co nejkratším úseku času. Zpět
13
Rychlost lze členit, víte jak? Rychlost reakce, jednotlivého pohybu, opakovaného pohybu, komplexního pohybu.. Zpět
14
Pro rozvoj rychlosti je vhodné? Běžeckou abecedou, štafetami, honičkami, cvičením frekvenčním a reakčním, cvičením hbitosti. Zpět
15
Co patří do běžecké abecedy? Liftink, skipink, zakopávání, předkopávání, odpichy. Zpět
16
Ve štafetách lze využívat náčiní, víte jaké? Švihadla, obruče, míče. Zpět
17
Cvičení typu žebřík, slalom, přeběh překážek slouží jako? Frekvenční cvičení. Zpět
18
Jako reakční cvičení lze provádět? Chytání štafetového kolíku, zrcadlové cvičení, či hra „odraz míč v kruhu“ atp. Zpět
19
Charakterizuj stručně vytrvalostní schopnost. Vytrvalost je schopnost odolávat únavě. Zpět
20
Jak členíme vytrvalostní schopnosti? Krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá. Zpět
21
Co to je fartlek? Hra s rychlostí dle vlastních pocitů a potřeb. Zpět
22
Pokuste se vysvětlit, co to je extenzivní metoda a kam ji v rozvoji vytrvalosti řadíme. V tréninku převažují krátké přestávky, jedná se tzv. o metodu vytrvalostní, řadíme jí do intervalových metod. Zpět
23
Uveď příklad cvičení, které slouží k extenzivnímu rozvoji vytrvalosti. Opakovaný běh na 300 m, přestávka mezi opakováními je 5 minut, intenzita zatížení nepřesahuje 160 tepu za min. Zpět
24
Pokuste se vysvětlit, co to je intenzivní metoda a kam jí v rozvoji vytrvalosti řadíme. V tréninku převažují dlouhé přestávky, jedná se tzv. o metodu rychlostní, řadíme jí do intervalových metod. Zpět
25
Uveď příklad cvičení, které slouží k intenzivnímu rozvoji vytrvalosti. Opakovaný běh na 400 m, přestávka mezi opakováními je 10 minut, intenzita zatížení přesahuje lehce 160 tepů za min. Zpět
26
Definuj sílu. Síla je schopnost vynaložit úsilí směřované proti odporu svalovou kontrakcí. Zpět
27
Jak členíme sílu? Maximální, rychlá a explozivní, vytrvalostní. Zpět
28
Charakterizuj maximální sílu. Schopnost vynaložit úsilí proti maximálnímu odporu. Zpět
29
Ve kterých sportech se uplatňuje vytrvalostní síla? Běžecké lyžování, plavání atp. Zpět
30
Uveď některé posilovací cviky bez náčiní. Kliky, leh sed, dřepy, opakované výpady vpřed atp. Zpět
31
Uveď některé posilovací cviky s plnými míči. Dřepy s planým míčem, výhozy s následným chytáním, podávání si míče ve dvojici daným způsobem atp. Zpět
32
Uveď některé posilovací cviky s využitím činek. Z upažení předpažením vzpažit, úklony doprava a doleva atp. Zpět
33
Definuj stručně koordinační schopnost. Schopnost řídit a regulovat pohyb Zpět
34
Co koordinaci zajišťuje? Činnost analyzátorů, činnost jednotlivých funkčních systémů, nervosvalová koordinace, psychické procesy. Zpět
35
Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? Zrak, sluch a činnost proprioreceptorů. Zpět
36
Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? Obecná koordinace se liší od speciální tím, že umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci. Zpět
37
Uveď alespoň tři součásti koordinace? Schopnost spojování pohybu, orientační schopnost a schopnost přizpůsobování. Zpět
38
Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? Rovnovážný stoj na balanční podložce, váha na kladině. Zpět
39
Uveď alespoň dva balanční cviky. Přeskoky švihadla v různých obměnách, vyhození a chycení míče v různých obměnách. Zpět
40
Definuj stručně pohyblivost. Předpoklady pro rozsah pohybu v jednotlivých kloubech. Zpět
41
Jak také nazýváme pohyblivost? Ohebnost. Zpět
42
Jmenuj tři činitele, které ovlivňují pohyblivost. Tvar kloubu, pružnost vazivového a kloubního aparátu, aktivita reflexních systémů ve svalech a šlachách. Zpět
43
Jaký je rozdíl mezi dynamickým a statickým cvičením? Při dynamickém cvičení je využívána pohybová energie částí těla ke švihu či hmitu, kdežto při statickém cvičení setrváváme určitou dobu v jedné poloze. Zpět
44
Jmenuj jeden z cílů strečinku. Zvětšení pohybového rozsahu. Zpět
45
Stručně popiš speciální strečinkovou metodu PNF. Metoda, ve které je využito svalové kontrakce, relaxace a protažení. Zpět
46
Jaký je rozdíl mezi aktivním a pasivním cvičením? Cvičíme li sami, hovoříme o aktivním strečinku, cvičíme li s dopomocí, jedná se o pasivní strečink. Zpět
47
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-80-7376-130-1. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.