Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Seminář pro příjemce z globálních grantů OP VK 10. ledna 2012
2
Program 9:30 – 10:30Finanční řízení projektu 10:30 – 11:00Změny projektu 11:00 – 11:30Publicita projektu 11:45 – 12:15Přestávka 12:15 – 13:15Monitorovací indikátory 13:15 – 14:00Pravidla veřejných zakázek 14:00 – 14:30Diskuze
3
Finanční řízení 10. ledna 2012
4
Obsah Financování ex-ante Způsobilé výdaje Přímé náklady dle kapitol Nepřímé náklady Účetnictví a dokladování Nesrovnalosti
5
Financování ex-ante 1. zálohová platba – 20 – 25 % způsobilých výdajů (dle Smlouvy – bez ŽoP) Další zálohové platby vychází z předložených Žádostí o platbu (ŽOP) na základě skutečně vynaložených způsobilých výdajů včetně příslušného podílu nepřímých nákladů ŽOP - generuje se z Benefitu7, podává se spolu s MZ v intervalu zajišťujícím plynulost realizace a financování Výše prostředků vyúčtovaných v žádosti o platbu se může maximálně rovnat výši poslední poskytnuté zálohové platby zvýšené o nevyužité prostředky předcházejících zálohových plateb. Max. 90 % schválené částky (10 % „zádržné“)
6
Financování ex-ante Závěrečná platba - dle skutečně vynaložených a schválených způsobilých výdajů Mimořádná žádost o platbu - Pokud Příjemce vyčerpal 70 % poskytnuté zálohy a 100 % všech předchozích poskytnutých plateb, je oprávněn předložit žádost o platbu spolu s mimořádnou monitorovací zprávou
7
Způsobilé výdaje Charakter výdaje (přiměřené, hospodárné, účelné, efektivní) Účel výdaje (vazba na aktivity) Prokazatelnost (doložené účetními doklady a požadovanými podklady s předepsanými náležitostmi, skutečně zaplacené z bank.účtu či pokladny) Datum uskutečnění výdaje (v průběhu realizace výjimka - až po ukončení realizace – mzdy, audit – prokázané a zaplacené do závěrečné zprávy) V případě, že poskytovatel dotace dojde na základě kontrol k závěru, že prokázaný výdaj nesplňuje některé z kritérií, neuzná výdaj jako způsobilý, a to i tehdy, byl-li tento výdaj schválen v rozpočtu
8
Přímé x nepřímé náklady Přímé náklady Přímo přiřaditelné k určité konkrétní aktivitě projektu Položky v rozpočtu Prokazují se a podléhají kontrole Nepřímé náklady Spojené s administrací, nelze je jednoznačně přiřadit k aktivitám Stanoveny procentem z celkových přímých nákladů snížených o položky křížového financování Nedokládají se, nejsou předmětem kontroly, pouze ZS kontroluje procento čerpání vzhledem k prokázaným způsobilým přímým nákladům projektu bez křížového financování
9
Přímé náklady – – kapitoly rozpočtu
10
Osobní výdaje (kapitola 1) Mzdové výdaje pracovníků, kteří mají v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah/poměrnou výši Výdaje na odměnu zaměstnanců, kteří jsou v rámci projektu zaměstnáni na DPČ nebo DPP Autorské honoráře Zákonné odvody na SP a ŽP hrazené zaměstnavatelem (i u DPP nad částku 10 000 Kč/měsíc, doporučujeme v Benefitu7 uvádět v položce rozpočtu 1.5. Jiné povinné výdaje) Další zákonné platby - pojištění, FKSP, nemocenské dávky
11
Vykazování osobních výdajů Pracovní smlouvy (DPČ, DPP) + čestné prohlášení - max.1,5 úvazku u příjemce a partnerů Výkazy práce za jednotlivé pracovníky (MZ) – pouze činnosti přímých nákladů Výplatní listina nebo výplatní páska pracovníků, mzdový list Výpis z projektového/provozního účtu/výdajový pokl.doklad Rozpis mzdových nákladů pracovníků projektu (příloha MZ) Sestava mzdových nákladů (z účetnictví)
12
Pracovní smlouva, DPP, DPČ v souladu se zákoníkem práce (č. 262/2006) § 34 - druh práce, den nástupu, místo výkonu + další náležitosti (OP VK): Identifikace projektu Popis pracovní činnosti – dostatečně specifikovat Rozsah činnosti Výše odměny – hodinová/měsíční sazba (z rozpočtu - průměrový ukazatel, lze čerpat nerovnoměrně, ale nelze navyšovat) Zakotvena povinnost odevzdávat pracovní výkaz Publicita (logolink)
13
Nejčastější chyby Předčasná refundace mezd (max. 5 pracovních dnů předem) Zaokrouhlování odvodů SP a ZP, FKSP Nezakotvení odevzdávání výkazu práce do smlouvy Mylné platby
14
Cestovní náhrady (kapitola 2) Tuzemské pracovní cesty patří do nepřímých nákladů Způsobilé přímé náklady jsou jen zahraniční cesty, které ale musí být schváleny v rozpočtu a nelze je navyšovat
15
Zařízení 25% (kapitola 3) Nehmotný majetek do 60.000 Kč Dlouhodobý nehmotný majetek nad 60.000 Kč Drobný hmotný majetek do 40.000 Kč – výukový a spotřební materiál Použitý drobný hmotný majetek (prohlášení prodejce, znalecký posudek na cenu atd.) Nájem zařízení, operativní leasing Daňové odpisy vlastního DHIM a DNIM Výdaje na opravy a údržbu majetku pořízeného ze ZV Křížové financování
16
Křížové financování 15/9/5 % Neinvestiční část - nábytek do 40 tis.Kč Investiční část – nábytek, zařízení a vybavení - dlouhodobý hmotný majetek nad 40.000 Zařízení v KF k realizaci aktivit Zařízení v KF pro realizační tým do 15tis/přepočtený úvazek Limit podkapitoly musí být dodržen i při závěrečném vyúčtování
17
Dokladování Dle platné legislativy Faktura (objednávka/smlouva/dodací list) Výběrové řízení Inventární karta Publicita (označení logy) Příjemce nesmí zařízení zapůjčovat, jen partnerům s nefinanční účastí na základě smlouvy o výpůjčce
18
Nejčastější chyby Dělení zakázek - nesečtení spolu souvisejícího plnění Neúplné doklady (náležitosti dokladů) Křížové financování Vazba na aktivity
19
Nákup služeb 49 %(60%) (kapitola 4) Dodávky související s realizací projektu (věcně i časově) Dodavatelem služeb nesmí být zaměstnanec projektu Publikace/školící materiály/manuály – nákup na zakázku vyvíjených publikací, školících materiálů Odborné služby/Studie a výzkum Výdaje na konference/kurzy – zajištění prostor a techniky Podpora účastníků konference/kurzu (stravné, ubytování) – limity (300/1500 Kč), realizační tým je NN Jiné výdaje – doprava cílové skupiny
20
Nejčastější chyby Neúplné doklady (náležitosti dokladů) Nedodržení limitu a obecně formulované doklady např. u občerstvení Dodavatelem služeb je zaměstnanec projektu či partner projektu
21
Stavební úpravy (kapitola 5) Drobné stavební úpravy (do 40 tis. vč. DPH za všechny dokončené stavební úpravy jedné účetní položky majetku v rámci zdaňovacího období) – úprava pracovního místa pro osoby ZP, úprava prostor využívaných pro realizaci aktivit s CS
22
Přímá podpora (20 %) (kapitola 6) Výdaje týkající se přímo cílové skupiny (výdaje placené přímo osobami z cílové skupiny) Smlouva o vzdělávání (příjemce – zaměstnavatel) – rozpis cestovních náhrad a rozpis mzdových příspěvků, doložit doklady a jejich proplacení Mzdové příspěvky (pedagogové, akademici a další pracovníci ve školství) – poskytovány zaměstnavateli jako částečná náhrady mzdy pracovníka v době jeho účasti na dalším vzdělávání Ubytování, jízdné, stravování (limity) Doprovodné aktivity
23
Náklady vyplývající ze smlouvy (kapitola 7) Audit (6 měsíců před koncem projektu musí být uzavřena smlouva s vhodným auditorem) Publicita (nepřímé náklady) Ostatní (např. poplatky za vedení účtu – výdaje za vedení účtu jsou nepřímými náklady; náklady, které vzniknou v době mezi podpisem smlouvy a zahájením realizace jsou nezpůsobilé v prioritní ose 1, způsobilé v oblasti podpory 3.2)
24
Nepřímé náklady
25
NN - výčet Odměňování pracovníků (kap. 1) – vedení účetnictví, mezd, rozpočtu, personalistika, úklid, opravy, publicita, PC správa, kopírování, tisk Cestovné (kap. 2) – tuzemské cestovné, provoz vozidel Zařízení (kap. 3) – kancelářské potřeby, zajištění občerstvení, odpisy budov, odpisy zařízení sloužící pro administraci, zařízení pro publicitu Služby (kap. 4) – nájem pro administrativu, vodné…, internetové připojení, vedení účetnictví, daňové poradenství, vedení personalistiky, zajištění publicity, správa webu a PC, zajištění úklidu, ostrahy, notářské a správní poplatky OSTATNÍ: bankovní poplatky, publicita..
26
NN – dokladování a kontrola čerpání Stanoveny procentem 16/18 % ze způsobilých přímých nákladů ponížených o křížové financování Změna v křížovém financování, nebo nedočerpání PN = změna výše NN, nelze překročit výši NN ze smlouvy Nepřímé náklady se pro OP VK neprokazují ÚD, nepodléhají kontrole na místě Nejsou dotčeny účetní postupy organizace ani další povinnosti – doporučujeme samostatné středisko pro PN a NN
27
Nepřímé náklady – čerpání ŽoP = přímé náklady za monitorované období + 16/18% (NN) – úrok z projektového účtu (v oblasti podpory 3.2 se kladné úroky z projektového účtu neodečítají) Čerpání NN libovolné, ale výše následující ŽoP je závislá na prokázaných PN, proto z hlediska plynulosti doporučujeme čerpání v % stanoveném ve smlouvě (převod na provozní účet) Nutno sledovat čerpání NN vzhledem k prokázaným a schváleným PN, přečerpání NN při závěrečném vyúčtování je porušením rozpočtové kázně
28
Nezpůsobilé výdaje Pokud vzniknou, hradí je příjemce z vlastních prostředků Podrobný výčet obsahuje Příručka pro Příjemce (např. neopodstatněný nákup zařízení nebo služeb před ukončením projektu, výdaje věcně a časově nesouvisející s realizací projektu)
29
Účetnictví a doklady Povinnost vést účetnictví ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v aktuálním znění Oddělené účetnictví související pouze s realizací projektu (např. středisko projektu, popř. středisko PN a NN) Účetnictví musí být vedeno elektronicky Originály dokladů a soupisky účetních dokladů za celý projekt musejí být k dispozici u příjemce/partnera do roku 2025 Dokládání účetních sestav za středisko projektu k ŽoP (náklady a výnosy)
30
Náležitosti účetních dokladů Označení účetního dokladu Popis a obsah účetního případu a označení jeho účastníků Peněžní částka nebo údaj o množství a ceně Datum vyhotovení účetního dokladu Datum uskutečnění účetního případu, není-li shodné s datem vyhotovení Podpis osoby odpovědné za účetní případ a podpis osoby zodpovědné za jeho zaúčtování a schválení(kopie shodná s originálem) Označení dokladu identifikací projektu Pozor na obecné formulace (např. občerstvení)! Doložit všechny doklady k jednotlivým položkám výdajů uvedených v soupisce Vnitřní přeúčtování
31
Prokazování uskutečněného výdaje Faktura, zjednodušený daňový doklad Musí obsahovat všechny náležitosti daňového dokladu Označení identifikací projektu Likvidační/průvodní list k faktuře Doplnění faktur podkladem dle předmětu fakturace – dodací list, objednávka, smlouva, prezenční listiny, program kurzu Zálohové faktury musí být vyúčtovány nejpozději do konce realizace projektu
32
Prokazování uskutečněného výdaje Samostatný účet projektu Měsíční výpisy Nesmí se zrušit dřív, než dojde k finančnímu vypořádání projektu Převod prostředků z projektového na provozní účet jen v souvislosti s platbou k realizaci projektu, hromadné platby – interní doklad Pokladna Samostatná (oddělená) pokladna projektu NEMUSÍ být vedena Pokud vedena je, musí být vnitřním předpisem příjemce stanoven její limit
33
DPH Dotace z OP VK není předmětem daně Příjemce dotace nemá nárok na odpočet DPH DPH je způsobilým výdajem Oblast podpory 3.2 Plátce DPH Způsobilá je ta část DPH, na kterou není u daného přijatého plnění nárok na odpočet v souladu se zákonem o DPH Neplátce DPH Pro osoby neregistrované k DPH je DPH způsobilým výdajem v rámci projektu
34
Příjmy projektu Projekt negeneruje příjmy Úroky z projektového účtu - odečítají se od prokazovaných výdajů v ŽoP v prioritní ose 1, v oblasti podpory 3.2 se úroky z projektového účtu od ŽoP neodečítají
35
Nesrovnalosti – porušení rozpočtové kázně Porušení rozpočtové kázně – dle zákona č. 250/2000 Sb. Neoprávněné platby z projektového účtu – pokud jsou vráceny do 5 pracovních dnů není porušení rozpočtové kázně a nesrovnalost Refundace – osobní výdaje 5 pracovních dní předem, jinak nejdřív ve stejný den Nezpůsobilý výdaj zahrnutý v ŽoP – krácení ŽoP, příjemce je povinen neprodleně vrátit neoprávněně použité prostředky na projektový účet Přečerpání limitovaných kapitol rozpočtu při závěrečném vyúčtování – KF, NN
36
DĚKUJI ZA POZORNOST Kontaktní e-mail: opvk@kraj-lbc.czopvk@kraj-lbc.cz Milan Tkáč Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů 485 226 344 milan.tkac@kraj-lbc.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.