Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVendula Pokorná
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Druhy ventilových rozvodů Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:duben 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Druhy ventilových rozvod ů.
3
Úvod Nejčastěji používaný druh rozvodů u čtyřtaktních motorů. Každý válec motoru má nejméně jeden sací a jeden výfukový ventil. Rozdělují se podle způsobu ovládání a umístění hlavních částí.
4
SV (Side Valves) Vačkový hřídel i ventily jsou umístěny v bloku motoru. Výhody – konstrukčně jednoduché, tichý chod, malé setrvačné síly. Nevýhody – nevhodný tvar spalovacího prostoru, účinnost, obtížné nastavování vůle ventilů.
5
Obrázek 1: SV
6
OHV (Over Head Valves) Vačkový hřídel je umístěný v bloku motoru, ventily v hlavě válců. Výhody – jednoduchá konstrukce, snadné seřizování ventilů, vytvoření vhodného spalovacího prostoru. Nevýhody – větší počet pohybujících se částí, hlučnost, velké setrvačné síly, malá tuhost soustavy.
7
Obrázek 2: OHV
8
IOE (Inlet Over Exhaust) Kombinace rozvodu OHV (sací ventily) a SV (výfukové ventily). Vačkový hřídel v bloku motoru, výfukové ventily v bloku motoru, sací ventily v hlavě válců. Nevýhody – složitá konstrukce, nevhodný tvar spalovacího prostoru.
9
Obrázek 3: IOE
10
OHC (Over Head Camshaft) Vačkový hřídel na hlavě válců, ventily v hlavě válců. Výhody – menší počet pohybujících se součástí, větší tuhost soustavy, nižší hlučnost. Nevýhody – složitá konstrukce hlavy motoru, větší výšky hlavy válců, složitější pohon.
11
Obrázek 4: OHC
12
DOHC (Double Over Head Camshaft) Dva vačkové hřídele na hlavě válců, jeden ovládá sací a druhý výfukové ventily, ventily v hlavě válců. Používá se u víceventilových rozvodů. Výhody – lepší výměna náplně ve válci. Nevýhody – větší počet součástí, prostorová náročnost.
13
Obrázek 5: DOHC
14
CIH (Camshaft In Head) Vačkový hřídel v hlavě válců, ventily v hlavě válců. Výhody – malý počet pohybujících se součástí, tuhost soustavy. Nevýhody – složitá konstrukce hlavy motoru, prostorová náročnost.
15
Obrázek 6: CIH
16
Desmodromický rozvod Vačkový hřídel na hlavě válců, ventily v hlavě válců. Rozvod s nuceným zavíráním ventilů. Výhody – rychlejší zavírání ventilů, možnost použít při vyšších otáčkách motoru. Nevýhody – složitost, seřizování.
17
Obrázek 7: Desmodromický rozvod
18
Pneumatické zavírání ventilů Vačkový hřídel na hlavě válců, ventily v hlavě válců. Rozvod dál zvyšuje rychlost zavírání ventilů. Výhody – rychlejší otvírání a zavírání ventilů, použití pro velmi vysoké otáčky motoru. Nevýhody – těsnost systému.
19
Obrázek 8: Pneumatické zavírání ventilů
20
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [2] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6. [3] VÁVROVEC, Jiří. Současný stav a vývojové tendence v konstrukci ventilových rozvodů [online]. [cit. 9.4.2013]. Dostupný na WWW: https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/6981/Bakal%C3%A1% C5%99sk%C3%A1%20pr%C3%A1ce%20V%C3%A1vrovec.pdf?sequ ence=1
21
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. proud2ride.files.wordpress.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://proud2ride.files.wordpress.com/2013/01/side-valve.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. 3.bp.blogspot.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://3.bp.blogspot.com/- bfMJC3dK5BA/UE_Ahkt7g_I/AAAAAAAAHKM/_LNu9xMX580/s8 00/overhead-valve-mechanism.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. home.ican.net [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://home.ican.net/~magnet/p4/ioe2.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. arthursclipart.org [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.arthursclipart.org/carmechanic/mechanic/overhead%20cam shaft.gif
22
[5] AUTOR NEUVEDEN. media.caranddriver.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://media.caranddriver.com/images/media/220556/2003-toyota- corolla-valve-train-photo-220676-s-986x603.jpg [6] AUTOR NEUVEDEN. dankalal.net [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.dankalal.net/sport- touring/opelcaminhead.jpg [7] AUTOR NEUVEDEN. s67.photobucket.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://s67.photobucket.com/user/issah2074/media/desmodromic_valve.j pg.html
23
[8] AUTOR NEUVEDEN. constructorsf1.com [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.constructorsf1.com/images/construction/norm_39a.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.