Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice a rozdělení lipidů Klíčová slovaLipidy, tuky, oleje, estery, rostlinné tuky PředmětChemie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. a 2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana LIPIDY 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_24_485

2 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lipidy  (z řeckého lipos tj. tučný)  jsou přírodní látky živočišného i rostlinného původu  existují v kapalné nebo pevné podobě  chemicky se jedná o estery vyšších mastných kyselin

3 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení podle původu : 1.Rostlinné oleje a)vznikají v rostlinách přeměnou sacharidů b) získávají se lisováním plodů a semen za studena nebo za tepla

4 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. Živočišné tuky a)Živočišný organismus si vytváří vlastní tuk z tuků či olejů přijímaných v potravě nebo z přijatých sacharidů b)Získávají se z podkožních vrstev vyškvařováním, lisováním nebo extrakcí vhodným rozpouštědlem

5 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nejvýznamnější rostlinné oleje Slunečnicový olej Řepkový olej

6 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nejvýznamnější rostlinné oleje Lněný olej Konopný olej

7 7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nejvýznamnější rostlinné oleje Olivový olej Makový olej Sójový olej

8 8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nejvýznamnější živočišné tuky Historická máselnice máslo sádlo Vepřové sádlo Husí sádlo

9 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nejvýznamnější živočišné tuky Hovězí lůj Rybí olej Treska obecná

10 10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování 1.Co jsou to tuky? 2.Rozdělení lipidů? 3.Uveď způsob získávání rostlinných olejů. 4.Napiš alespoň tři příklady rostlinných olejů. 5.Napiš dva příklady živočišných tuků. 6.Jak získáváme živočišné tuky?

11 11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sunflowerseed_oil.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CanolaOil_bottle.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Brassica_napus_- _K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-169.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A_sunflower.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Linum_usitatissimum_L_ag1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olej_lniany.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homelard.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sow_with_piglet.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Domestic_Goose.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gadus_morhua-Cod-2-Atlanterhavsparken- Norway.JPG

12 12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cannabis_flowering.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hempseeds.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Italian_olive_oil_2007.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Olea_europaea_g2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soja.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Poppy_seeds.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Historic_churn.jpg RNDr. BLAŽEK,CSc., Jaroslav; RNDr. FABINI, Ján. Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření. Praha: SPN, 1999, ISBN 80-7235-104-4.


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice."

Podobné prezentace


Reklamy Google