Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavla Dvořáková
1
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - OBOJŽIVELNÍCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach
2
Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO62033026 Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.21 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Morfologie a anatomie živočichů. ● Fyziologie živočichů. ● Systém a evoluce živočichů. ● Živočichové a prostředí. ● Etologie. Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test - obojživelníci Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva zoologie – kapitola OBOJŽIVELNÍCI Klíčová slovaobojživelníci, anatomie, fyziologie, prostředí, systematika, ekologie Ročník2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenočerven 2013 Celková velikostVelikost souboru 1599 kB
3
Doplň správný výraz: 1) Obojživelníci se odborně nazývají ___________. 2) Zvláštností morfologie těla je přítomnost ____ párů končetin, které se napojují na ___________ kostru tzv. ______________. 3) Zcela novou kostí v kostře žab je _____________ kost. Amphibia 2 pletencemosovou hrudní
4
Doplň správný výraz: 4) Dýchacím orgánem macaráta jsou _____________________. 5) Larva žáby dýchá ________, zatímco dospělec pak ________. 6) Krevní oběh je poprvé rozdělen na __________ a __________. vnější keříčkovité žábry žábrami plícemi malý plicnívelký tělní
5
Vyber správnou odpověď: 7) Srdce obojživelníků je složeno ze a) 1 síně a 1 komory b) 1 síně a 2 komor c) 2 síní a 1 komory
6
Doplň správný výraz: 8) Kůže obsahuje _______ a ________ žlázy, které produkují sekrety sloužící k ochraně. 9) Jak se odborně nazývají shluky jedových žláz? slizové jedové
7
Vyber správnou odpověď: 10) Pářícímu spojení žab se odborně říká a) ambiplex b) biplexus c) amplexus
8
Doplň správný výraz: 11) Schopnosti rozmnožovat se ve stádiu larvy se říká _________. 12) Zatímco žáby mají oplození __________, _________ a __________ pak _________. neotenie vnější čolcimlocivnitřní
9
Vyber správnou odpověď: 13) Má-li pulec vytvořené jako první zadní končetiny, pak jde o larvu a) žáby b) čolka c) mloka
10
Doplň správný výraz: 14) Přečkávání zimního období také u obojživelníků nazýváme ___________________. 15) Řekni, kde obojživelníci přečkávají zimní období. - zemní pukliny a dutiny, kořeny stromů, kamenité svahy, sklepy,……… anabióza - hibernace
11
16) Pro který druh obojživelníka platí: - žije především v noci - je to jedovatý druh - rozmnožuje se na souši (vejcoživorodost) - prostředím mu jsou hlavně bučiny mlok skvrnitý
12
17) Pro který druh obojživelníka platí: - žije v tůních a slepých ramenech řek - je to ocasatý obojživelník - v době rozmnožování má samec hřbetní lem - břišní strana může být výrazně zbarvená čolek (horský, obecný)
13
18) Pro který druh obojživelníka platí: - žije v nížinách - má výrazný hlas - má jeden hrdelní vak - vylézá na stébla nebo stonky dřevin u vody rosnička zelená
14
Doplň správný výraz: 19) Mezi beznohé obojživelníky patří cizokrajní __________. 20) Najdu-li ve vodě vajíčka slepovaná do řetízků, bude se zde vyskytovat žába _________ (rod). červoři ropucha
15
Vyber správnou odpověď: 21) Na území ČR žijí: a) 2 druhy ropuch a 2 druhy kuněk b) 3 druhy kuněk a 2 druhy ropuch c) 3 druhy ropuch a 2 druhy kuněk d) 3 druhy kuněk a 3 druhy ropuch
16
Doplň správný výraz: 22) Vývojovými předchůdci obojživelníků byly patrně ___________________. 23) Obor, zabývající se studiem obojživelníků, se nazývá ______________. lalokoploutvé ryby batrachologie
17
24) Uveď, které druhy obojživelníků jsou relativně hojné na Svitavsku (uveď konkrétní lokality): ropucha obecná, skokan hnědý, skokan zelený, skokan krátkonohý, čolek horský, čolek obecný, mlok skvrnitý - Svitavské rybníky (Dolní, Horní a Lánský) - rybníky u Opatova (Hvězda, Nový,…….) - bučiny Hřebečského hřbetu
18
25) Uveď tři skupiny bezobratlých živočichů, kterými se živí žáby: 26) Vyjmenuj alespoň 5 možných příčin ohrožení obojživelníků v ČR: měkkýši, pavoukovci, hmyz - ztráta přirozeného prostředí (regulace toků, zasypávání tůní a lomů, vysušování mokřadů,…….) - chemické znečištění (odpady, hnojení,…..) - přímá mortalita - plísňové nemoci - intenzivní chov (ryby)
19
27) Vysvětli, k čemu můžeme využívat obojživelníky jako tzv. bioindikátory prostředí? - ukazatele chemicky neznečištěného prostředí, - ukazatele zachovalého přirozeného prostředí, - ukazatele vzdělanosti a nesobeckosti člověka,…
20
Použitá obrazová část: Snímek č. 4: autor: Arne Hodalič, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Arne HodaličCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6, 7, 12, 13, 14 a 15: vlastní fotografie autora prezentace Snímek č. 9: David Perez, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0David PerezCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 11: autor: Huhulenik, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0HuhulenikCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 14: (červor), autor: Ajith U, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 2.0Ajith UCreative Commonslicence 2.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.