Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-003 Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-003 Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip."— Transkript prezentace:

1

2 KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-003

3 Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip funkce Princip funkce Princip funkce  Směšovací poměr Směšovací poměr Směšovací poměr  Části karburátoru Části karburátoru Části karburátoru  Výhody karburátoru Výhody karburátoru Výhody karburátoru  Nevýhody karburátoru Nevýhody karburátoru Nevýhody karburátoru

4 Význam karburátoru v automobilu  Karburátor slouží přípravě zápalné směsi benzín – vzduch Karburátor  Zajišťuje změnu v dávkování paliva při zrychlení nebo zpomalení automobilu  Zajišťuje nastartování vozidla ve stížených podmínkách (teplo, chlad)  Zajišťuje optimální spotřebu paliva

5 Princip funkce  Základem funkce karburátoru je platnost Bernoulliho rovnice kontinuity  Při proudění vzduchu přes karburátor vzniká podtlak díky němuž se nasává palivo a mísí se vzduchem Při proudění vzduchu přes karburátor vzniká podtlak díky němuž se nasává palivo a mísí se vzduchem Při proudění vzduchu přes karburátor vzniká podtlak díky němuž se nasává palivo a mísí se vzduchem  Toto je jen základní princip. Takový karburátor by velmi špatně reagoval na zrychlení a změnu zatížení vozidla

6 Směšovací poměr  Popisuje zápalnou směs z hlediska množství vzduchu a benzínu  Existují dva typy směšovacích poměrů  α a λ  Směšovací poměr α – zápalná směs je tvořena 1dílem benzínu a 14,8 díly vzduchu  Běžně se vyjadřuje v následujícím tvaru 1:14,8  Chudá směs obsahuje více než 14,8 dílů vzduchu  Bohatá směs obsahuje méně než 14,8 dílů vzduchu

7  Směšovací poměr λ je roven číslu 1  λ = 1  Chudá směs λ > 1  Bohatá směs λ < 1  Směšovací poměr λ se měří na stanicích měření emisí

8 Části karburátoru  Sytič Sytič  Akcelerační pumpička …………..foto Akcelerační pumpičkafoto Akcelerační pumpičkafoto  Škrtící klapka ………….foto Škrtící klapkafoto Škrtící klapkafoto  Plováková komora ………..foto Plováková komorafoto Plováková komorafoto  Difuzor …………….foto Difuzorfoto Difuzorfoto

9 Sytič  Mění směšovací poměr  1:3  Jeden díl benzínu tři díly vzduchu  Umožňuje nastartování motoru vozidla je- li jeho teplota o několik desítek °C nižší než jeho provozní teplota  Je ovládán mechanicky nebo teplotou chladící kapaliny

10 Akcelerační pumpička  Vstřikne palivo do difuzoru během prudkého sešlápnutí plynového pedálu  Vstříknutím paliva se na krátkou chvíli změní směšovací poměr ve prospěch benzínu  Umožňuje akceleraci vozidla, která by jinak byla velmi pomalá  Akcelerační pumpička se někdy nazývá AC pumpa

11 Škrtící klapka  Reguluje množství vzduchu proudícího karburátorem a tím také spotřebu paliva v daném okamžiku  Je ovládána mechanicky nebo elektricky  U motocyklů je škrtící klapka nahrazena šoupátkem z důvodu rozměrových požadavků

12 Plováková komora  Slouží jako zásoba paliva pro karburátor  Z plovákové komory se nasává palivo přímo do vzduchu, který proudí karburátorem  Výška hladiny paliva v plovákové komoře má vliv na množství paliva, které se nasává do vzduchu proudícího karburátorem  Správnou výšku hladiny benzínu v plovákové komoře udržuje plovák  Plovák svým pohybem uzavírá nebo otvírá přítok paliva do plovákové komory

13 Difuzor  Zúžené místo karburátoru, kterým proudí vzduch  Ve zúženém místě vzniká má vzduch větší rychlost, ale menší tlak  Důsledek Bernoulliho rovnice kontinuity  Díky sníženému tlaku se nasává palivo z plovákové komory do difuzoru

14 Výhody karburátoru  Konstrukce  Údržba  Cena

15 Nevýhody karburátoru  Karburátor se seřizuje pouze na určité otáčky  V jiných otáčkách vychází pouze z nastavených parametrů  To má vliv na spotřebu a emise  Konstrukcí elektronicky řízeného karburátoru se karburátory dostali na vrchol svých možností  Dnes se používají pouze z důvodů snížení ceny výrobku

16

17

18

19

20

21

22 Literatura: JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 4. 4. vyd. Brno : Avid, 2005. 305 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 1. 3. vyd. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 3. 5. vyd. Brno : Avid, 2007. 164 s. JAN, Zdeněk, ŽDÁNSKÝ, Bronislav. Automobily 2. 3. vyd. Brno : Avid, 2004. 129 s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika II. Praha : Informatorium, 2002. 183 s. POŠTA, Josef, et al. Opravárenství a diagnostika I. Praha : Informatorium, 2000. 145 s. ČUPERA, Jiří, ŠTĚRBA, Pavel. Automobily (7) : Diagnostika motorových vozidel. Brno : Avid, 2007. 195 s.


Stáhnout ppt "KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U-2-003 Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip."

Podobné prezentace


Reklamy Google