Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství Téma: 9C_DĚ6.roč. Datum ověření: VM ověřen dne Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: Výukový materiál je určen pro podporu výkladové části vyučovací hodiny, pracující s učebnicí: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN 80- 7235-337-3. Materiál je vytvořen pro libovolné tempo výkladu s možností interaktivních vstupů. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost

2 ZEMĚDĚLSTVÍ vznik zemědělství v době kamenné - zhruba 5500 – 2000 let př. n. l.

3 Vývoj zemědělství - první vzniká ochranářské zemědělství - - lidé zalévají, plejí a ochraňují nalezené rostliny - záměrný výsev - - lidé shromažďují semínka rostlin, které na jaře vysejí a poté o ně pečují

4 díky tomu se člověk usadil a pečoval o pole usadil se v místech lovišť to mu zaručovalo lov i zemědělství

5 Místa a čas vzniku zemědělství - v 9. století př. n. l. - nezávisle v Číně, ve střední Americe a na Předním východě - lidé vybírali rostliny a zvířata,která domestikovali - domestikace = zdomácňování - obilí, luštěniny - zvířata, která dávají vlnu, mléko a pracují

6 Místa prvního zemědělství Místa prvního zemědělství Čína, Střední Amerika, Přední východ 1)

7 - - muži díky lovu rozuměli více zvířatům - - ženy díky sběru rozuměli více rostlinám - - proto muži domestikovali zvěř, ženy rostliny - - zakládání polí způsobilo usazení na jednom místě

8 - národy, které domestikovali jenom zvířata, mohly kočovat – těm se říká nomádi 2)

9 Důsledky zemědělství menší závislost na přírodě vznik trvalých příbytků → dožívaní se vyššího věku nová vrstva obyvatel – staří lidé zkušenosti hlídání dětí vaření, domácnost růst počtu lidí

10 Nadprodukce potravin lidé vypěstovali více plodin, něž sami spotřebovali někteří se tak mohli specializovat na jinou činnost → vznik řemesel → vznik společenských vrstev bojovníci kněží = společenská dělba práce

11 Závěrečné opakování 1. Kde zemědělství vzniklo? - Čína, Přední Východ, Střední Amerika 2. Označ slovo DOMESTIKACE českým pojmem. - zdomácňování 3. Vysvětli, kdo jsou nomádi. - lidé, kteří domestikovali pouze zvířata 4. Proč se zemědělci dožívali vyššího věku? - protože lidé měli trvalé příbytky, zásoby potravin a díky tomu i možnost případného uzdravení

12 Zdroje obrázků: 1. 1. 35_O.JPG. http://mapaonline.cz/mapa-sveta/ [online]. [cit. 12.5.2012]. Dostupný na WWW:. 2. 2. PUSTELNÍK, Martin. http://www.protibet.org/aktuality.php [online]. [cit. 13.5.2012]. Dostupný na WWW:.

13 Použití zdroje: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN 80-7235-337-3 Citace: 1.35_O.JPG. http://mapaonline.cz/mapa-sveta/ [online]. [cit. 12.5.2012]. Dostupný na WWW:. 2.PUSTELNÍK, Martin. http://www.protibet.org/aktuality.php [online]. [cit. 13.5.2012]. Dostupný na WWW:. Anotace: Výukový materiál je určen pro podporu výkladové části vyučovací hodiny, pracující s učebnicí: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN 80- 7235-337-3. Materiál je vytvořen pro libovolné tempo výkladu s možností interaktivních vstupů. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství."

Podobné prezentace


Reklamy Google