Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtakar Ovčačík
1
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika literární postavy AutorMgr. Radka Dušková Tematická oblastČeský jazyk a literatura Tematický okruhSlohové útvary RočníkPrima (8. ZŠ) Datum tvorbyleden 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Charakteristika literární postavy Slohové útvary
3
Charakteristika literární postavy 1. Zachycuje vzhled a vlastnosti literární postavy, tj. fiktivního literárního hrdiny - podmínkou k vytvoření výstižné charakteristiky je dobrá znalost přečteného díla - představy o tom, jak postava vypadá a jaké má vlastnosti, do značné míry velmi závisí na fantazii čtenáře
4
Z VLÁŠTNÍ DRUH POPISU - jde vlastně o zvláštní druh popisu : a) charakteristika vnější - popisuje vzhled osoby b) charakteristika vnitřní - popisuje duševní vlastnosti (povahové rysy, schopnosti, zájmy), které se projevují ve vztahu k lidem, v jednání, ve vztahu k práci apod.
5
P OJMENOVÁNÍ VLASTNOSTÍ - vlastnosti jsou pojmenovány buď: a) přímo - přídavnými a podstatnými jmény - např. je hodný, milý, dobrák, samotář... b) nepřímo - popisem řeči, chování, jednání v určité situaci
6
J AZYKOVÉ A STYLISTICKÉ PROSTŘEDKY 2. Jazykové a stylistické prostředky - různá přídavná jména - označují vlastnosti přímo - např. chůze může být pomalá, klouzavá, kolébavá, lehká, taneční, loudavá... - přirovnání - označují vlastnosti nepřímo - např. štíhlá jako jedle - rčení - např. je jako za groš kudla (tj. hubený)
7
J AZYKOVÉ A STYLISTICKÉ PROSTŘEDKY - vhodná podstatná jména, která sama o sobě naznačují určitou vlastnost - např. silák, krasavice, mrňous různá slovesa
8
J EDNOTLIVÉ ČÁSTI CHARAKTERISTIKY 3. Jednotlivé části charakteristiky : I. Úvod - seznámení s osobou II. Stať - vnější i vnitřní popis III. Závěr - zobecnění, shrnutí
9
P AMATUJTE ! 4. Při charakteristice literární postavy je důležité : - dobře vnímat četbu - pracovat s uměleckým textem, tj. umět vybrat a komentovat důležité myšlenky z textu - formulovat dojmy z četby - vyjádřit vlastní názor a hodnotit literární postavy
10
Z DROJE STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník ZŠ. Dotisk 2. vydání. Praha: SPN, 2005. 192 s. ISBN 80-7235-126-5. HANZOVÁ, Marie / SCHNEIDEROVÁ, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle. 1. vydání. Praha: Albatros, 2007. 208 s. ISBN 978 80-00-01825-6.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.