Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."— Transkript prezentace:

1 Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov

2 Modul 2 Základy elektrotechniky vozidel DRUHY ALTERNÁTORŮ A JEJICH POUŽITÍ Autor:Ing. Michal Kratochvil

3 Druhy alternátorů a jejich použití Alternátory s kompaktní konstrukcí (Compact) Alternátory řad GC, KC, NC Určeny pro osobní automobily a mohou dodávat značné proudy Provětrávání alternátoru je obousměrné 12 pólový drápkový rotor Usměrňovač je osazen Zenerovými diodami chránící spotřebiče před přepětím Jsou velmi tiché díky úpravám drápků rotoru a provětrávání K motoru jsou připevněny otočným ramenem

4 Alternátory s víkovou konstrukcí Alternátory řad G1, K1, N1 Určeny pro osobní automobily i užitková vozidla Mohou být doplněny ochranou proti korozi nebo adaptérem nasáváním čerstvého vzduch 12 pólový drápkový rotor Usměrňovač je umístěn uvnitř diodového víka a je osazen 6 diodami hlavního a 3 pomocného usměrňovače Jádro statoru je pouze uchyceno mezi předním a zadním víkem Pro osobní automobily se dnes častěji používají alternátory s kompaktní konstrukcí

5 Dvojité alternátory Alternátory řad T1 Určeny pro vozidla odebírající větší proudy – např. autobusy MHD Dodávají velké proudy v širokém rozsahu otáček vč. otáček volnoběžných Má dva statory a dvě budící vinutí Představuje mechanické a elektrické spojení dvou jednoduchých alternátorů do jednoho celku Paralelně pracující dvě pracovní vinutí znamenají změnu v zapojení usměrňovače

6 Alternátory s rotorem se samostatnými póly Alternátory řad U2 Používají se pro vozidla vysokými nároky na odběr proudu až 100 A a jmenovitým napětím 24 V Vyskytují se u kolejových vozidel, lodí, velkých speciálních vozidel a autobusů Označují se jako - Standard Každý pól má samostatné budící vinutí a je tedy samostaně buzen Konstrukčně jsou delší, ale mají menší průměr Regulátor je od alternátoru oddělen a umístěn mimo dosah tepla od motoru, chráněn před vlhkosí a nečistotami U speciálních vozidel může být mimo alternátor umístěn i usměrňovač (např. kapalinou chlazený speciální kryt)

7 Bezkroužkové alternátory Alternátory řad N3 Používají se u stavebních strojů, těžkých automobilů a vysoce namáhaná speciální vozidla Jedinými součástmi podléhajícími opotřebení jsou valivá ložiska Označují se jako bezkroužkové Nepotřebují prakticky žádnou údržbu, nemají sběrací kroužky Jsou chráněny proti vlhkosti a prachu Konstrukční provedení je víkové Hlavním rysem těchto alternátorů je nepohyblivé budící vinutí, proto není potřeba sběracích kroužků a uhlíků

8 Alternátory s buzením permanentními magnety Jsou nejednoduší a nejspolehlivější zdroje proudu pro motorová vozidla Jednofázové alternátory s oběžným rotorem Třífázové alternátory s vnitřním rotorem Nejčastější druhy alternátorů s pernanentním buzením: Jednofázové alternátory s oběžným rotorem se používají pro jednostopá vozidla a malé motory U motocyklů mohou být magnety zality do setrvačníku a alternátor doplněn zapalovacím ústrojím (setrvačníkové magneto) Pro nabíjení akumulátoru musí být proud usměrněn – jednocestný usměrňovač Třífázové alternátory mají stejnou konstrukci jako s buzením stejnosměrným proudem pouze místo budících cívek je na rotoru prstencový magnet

9 Údržba a opravy alternátorů Pokyny pro provoz alternátorů Akumulátor nesmí být nikdy přepólován, došlo by ke zničení polovodičů – usměrňovač, regulátor alternátoru Nabíjení akumulátoru cizím zdrojem je možné po odpojení od el. instalace vozidla Při opravách nabíjecího okruhu je nutno odpojit akumulátor, mžikový zkrat může poškodit diody usměrňovače alternátoru Alternátor nesmí pracovat bez zatížení (svorka B+ vždy zapojena) Při svařování el. obloukem na vozidle musí být alternátor vždy odpojen

10 Zkoušení částí alternátoru Ve vinutí statoru a rotoru alternátoru mohou vzniknout tři závady: Zkoušení alternátoru na zkušebním stavu  Zjišťujeme ohmmetrem  Kontrola alternátoru na zkušebním stavu  Za normálních okolností nestavá Přerušení vinutí kotvy Mezizávitový zkrat Přerušení vodiče statoru Na zkušebním stavu se alternátor kontroluje: a)Bez zatížení b)Při zatížení

11 POUŽITÉ ZDROJE OBRAZOVÉ MATERIÁLY Jan, Z. – Ždánský, B. – Kubát, J.: Automobily 5 Elektrotechnika motorových vozidel I, Vyd.2. Brno, Nakladatelství Avid, spol.s r.o., 2009. ISBN 978-80-87143-13-1 Jan, Z. – Ždánský, B. – Kubát, J.: Automobily 5 Elektrotechnika motorových vozidel I, Vyd.2. Brno, Nakladatelství Avid, spol.s r.o., 2009. ISBN 978-80-87143-13-1

12 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."

Podobné prezentace


Reklamy Google