Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikola Kovářová
1
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace Tlumiče plynokapalinové Klíčová slovaTlumení, tlumič, tlumičový olej, škrtící ventil, píst, plyn, tlak PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Tlumiče plynokapalinové 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_14_266
2
Tlumiče plynokapalinové Vysokotlaký jednoplášťový plynokapalinový tlumič jednoplášťový teleskopický vysokotlaký tlumič byl vyvinut proto, aby odstranil hlavní nedostatky dvouplášťového tlumiče problémem dvouplášťového tlumiče je pěnění oleje nebo tvorba vzduchového polštáře nad pístem, když prochází olej škrtícími ventily v pístu jednoplášťový teleskopický tlumič zachytí kapalinu plynovým polštářem pod plovoucím pístem, který nedovolí pěnění kapaliny a zabraňuje tvorbě vzduchového polštáře jednoplášťový tlumič nemá vyrovnávací (kompenzační) prostor, ten je nahrazen plynovou náplní, kterou od kapaliny odděluje plovoucí píst. Při pohybu pracovního pístu dolů protéká kapalina škrtícími ventily. tlak plynu „N“ je v rozmezí 18 – 25 bar 2
3
Tlumiče plynokapalinové Výhody oproti dvouplášťovému tlumiči: větší průměr pracovního pístu při stejném vnějším průměru tlumiče, z toho důvodu nižší pracovní tlaky v kapalině (dynamické) vzniklé při pohybu pístu lepší funkce při kmitavém pohybu s vyššími frekvencemi a menšími amplitudami, když přetlak plynu zabraňuje pěnění oleje lepší chlazení pracovního prostoru necitlivost na změnu objemu kapaliny při ochlazení tlumiče v klidovém stavu u tlumičů s dělícím pístem libovolná pracovní poloha 3
4
Tlumiče plynokapalinové Nevýhody oproti dvouplášťovému tlumiči: velkým problémem je těsnost tlumiče a životnost ucpávky nedostatečné mazání vodícího pouzdra. Tyto nedostatky mají za následek zkrácení životnosti tlumiče!!! 4
5
Tlumiče plynokapalinové 5 Schéma vysokotlakého jedno- plášťového a dvouplášťového nízkotlakého tlumiče. Princip činnosti: Při roztažení tlumiče dochází k průchodu kapaliny škrtícím ventilem do prostoru pod píst, tlak plynu pod plovoucím pístem svým odporem brání průchodu kapaliny do prostoru pod píst. Při stlačení naopak pomáhá v průtoku oleje do prostoru nad píst, aniž by olej pěnil anebo se vytvořil vzduchový polštář.
6
Tlumiče plynokapalinové 6 Dvouplášťový nízkotlaký tlumič: má dva prostory - a) pracovní, b) kompenzační a) vnitřní trubka, b) mezi vnitřní a vnější trubkou oddělený škrtícím ventilem píst spojený s pístní tyčí, jenž protlačuje olej přes otvory průtokových ventilů, tlumící síla je závislá na rychlosti pístu - vytváří tak hydraulický odpor při škrcení průtoku kompenzační prostor mimo jiné vyrovnává objemové rozdíly vzniklé ohřevem kapaliny dvouplášťový tlumič může být použit jen ve svislé poloze nebo při sklonu do 45°, pokud by byl sklon tlumiče větší než 45° dostal by se do pracovního prostoru plyn „N“, který je v kompenzačním prostoru tlak plynu „N“ v kompenzačním prostoru je obvykle 2,5 – 5,0 bar, mezi plynem a olejem je vložen oddělovací kroužek
7
Tlumiče plynokapalinové 7 Schéma dvouplášťového nízkotlakého tlumiče pravý obr. Princip činnosti : Při roztažení pístu je olej přepouštěn ventily v pístu do prostoru pod píst a ventily v pevné části vnitřní trubice do kompenzačního prostoru, kde přetlak stlačeného plynu působí proti toku oleje. Tím se zamezuje napěnění oleje. Při stlačení tlumiče je olej přepouštěn obráceným směrem. I u těchto tlumičů platí, že síla nutná pro roztažení tlumiče je vždy větší než síla nutná pro pro stlačení tlumiče!!!
8
Tlumiče plynokapalinové 8 01. pístnice tlumiče 02. píst tlumiče 03. vodítko pístnice 04. těsnící kroužek pístnice 05. tlakový pracovní válec tlumiče 06. vyrovnávací nádoba, zásobník kapaliny 07. soustava spodního ventilu 08. obtokový ventil 09. pružina 10. stavící klobouček 11. stavící trn 12. šoupátko ventilu 13. vrchní mechanismus ventilu 14. spodní mechanismus ventilu 15. ochranná prachovka 16. spodní, ovládací část stavěcího trnu 17. zpětný ventil 18. zpětný ventil 19. ventily
9
Tlumiče plynokapalinové 9 Náprava typu Mc Pharson Opel Astra Nízkotlaký dvouplášťový tlumič „Nitrocharger“ 1 Kvalita materiálů Vysoce kvalitní materiály pro prodlouženou životnost. 2 Unikátní těsnění se třemi břity Vysoce kvalitní polyuretanové a pryžové materiál pro prodlouženou životnost. 3 posuvný sací ventil Unikátní těsnění se třemi břity. 4 Vratný píst s pruhy teflonu Vyvážený vratný píst o průměru 35 mm s teflonovými pruhy zajišťuje vynikající regulaci ventilu. 5 Pístní tyč Pístní tyč o prům. 18 mm s povrchem tvrzeným chromováním. 6 Nízkotlaká „N“ náplň přispívá k optimálnímu výkonu 7 Odolná dvouplášťová konstrukce 8 Vícestupňový kompresní ventil Vícestupňový ventil, ovládající tlumení při kompresi tlumiče, zajišťuje širší rozsah regulace tlumení, což přispívá ke zlepšení komfortu a ovladatelnosti vozu. 9 Doplňkové horní a spodní sváry Doplňkové horní a spodní sváry zvyšují pevnost a bezpečnost.
10
Tlumiče plynokapalinové 10 Plynokapalinové nízkotlaké tlumiče pro přední nápravu Mc Pharson a pro zadní nápravy Výrobce KAYABA
11
11 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s principem činnosti, funkcí a použitím plynokapalinových tlumičů v automobilech. V současnosti jsou tyto tlumiče základním standardem moderních podvozků osobních vozidel a jsou velmi důležitým článkem v konstrukci stavby vozidel. Cvičení: 1)Z jakého důvodu se používá inertní plyn u tlumičů? 2)Jakým způsobem pracuje jednoplášťový tlumič? 3)Jaké jsou výhody použití jednoplášťového tlumiče? Děkuji za pozornost
12
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky. V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů : http://www.mjauto.cz/images/koniC.jpg http://www.autoprofiteam.cz/podvozky/9/02.jpg http://www.mjauto.cz/editor/image_uploads/0d222_koni_tlumic_rez1.JPG http://www.oldmanemu.cz/images/vizualizace/nitrocharger-shock-absorbers-features.jpg http://kayabaparts.ru/sites/default/files/kayaba_premium_63_series.gif http://www.kybcom.ru/images/kayaba_44_series.gif
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.