Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, 463 53 Křižany Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3335 Autor Mgr. Ing. Alena Chotěborská Číslo VY_32_INOVACE_19 Název Poezie - pojmy Předmět Český jazyk Ročník/y/ 6. - 9. ročník Anotace Prezentace seznamuje se základními pojmy z poezie Druh učebního materiáluPrezentace s výkladem Časová dotace 2 vyučovací hodiny Datum vytvoření10. 1. 2014 Datum ověření20. 1. 2014

2  Básně psané ve verších a slokách „řečí vázanou“ rýmem a rytmem  Užívá básnické jazykové prostředky – poetismy, přirovnání, … ČLENĚNÍ POEZIE: 1/ EPICKÁ – líčí příběh, děj odehrávající se v čase  převažovala v minulosti – eposy /o Gilgamešovi, Ilias, Odyssea/ 2/ LYRICKÁ – líčí city, nálady, dojmy, prožitky, popisy  dnes lyrická poezie převažuje 3/ LYRICKO-EPICKÁ – děj proložený lyrikou  Balady – smutná lyricko-epická báseň s tragickým koncem K. J. Erben – Kytice, Bezruč – Slezské písně, Wolker  Romance – optimistická, radostná báseň J. Neruda – Balady a romance, J. Vrchlický, J. Seifert

3 VERŠ - jeden řádek básně – délka verše je dána  melodická jednotka, intonační a rytmický celek SLOKA = strofa – rytmický, intonační a významový celek – složený z několika veršů – řádků /nejčastěji 4 veršová sloka/ RYTMUS – pravidelné opakování zvukových schémat – stop: TROCHEJ – přízvučná + nepřízvučná slabika /— υ/ / Ne-choď / Vaš-ku / s pá-ny / na led / čtyřstopý trochej / — υ / — υ / — υ / — υ / JAMB - nepřízvučná + přízvučná slabika /υ — / / Byl pozd/ní ve/čer prv/ní máj / čtyřstopý jamb / υ — / υ — / υ — / υ — / DAKTYL - přízvučná + nepřízvučná + nepřízvučná slabika /— υ υ/ / Stří-ha-li/do-ho-la/ma-lé-ho/chla-peč-ka/ čtyřstopý daktyl / — υ υ /— υ υ /— υ υ / — υ υ /

4 RÝM - zvuková shoda hlásek na konci veršů DRUHY RÝMU:  SDRUŽENÝ Na topole nad jezerem a a – a – b – bseděl vodník podvečerem. a „Sviť, měsíčku, sviť, b ať mi šije niť.“ b Karel Jaromír Erben – Vodník – sbírka Kytice  STŘÍDAVÝPod vodou měl ji sedm let a a – b – a - ba měla s ním dvě děti. b Pak řekl vodník: „Můžeš teď a zas domov uviděti.“ b Jan Neruda - Matka

5  OBKROČNÝ Byl pozdní večer – první máj a a – b – b – avečerní máj byl lásky čas. b Hrdliččin zval ku lásce hlas, b když večerní zaváněl háj. a Karel Hynek Mácha - sbírka Máj  PŘERÝVANÝSeděly žáby v kaluži, a a – b – c – bhleděly vzhůru k nebi, b a – b – c – astarý jim žabák učený c otvíral tvrdé lebi. b Jan Neruda – Seděly žáby v kaluži – Písně kosmické/sb./

6


Stáhnout ppt "Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,"

Podobné prezentace


Reklamy Google