Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek
2
Co je přírodovědná gramotnost? Co žáci musí znát a být schopni udělat, aby byli připraveni pro život v moderní společnosti? Přírodovědná gramotnost je definována jako znalost vědy a znalost o vědě. Znalost vědy představuje vědomosti o přirozeném světě napříč hlavními oblastmi fyziky, chemie, biologie, vědy o Zemi a vesmíru a vědeckých technologií. Znalost o vědě představují znalosti prostředků (vědecké zkoumání, bádání) a cílů (vědecké vysvětlení).
3
Žák by měl z hlediska přírodovědné gramotnosti: 1. Disponovat přírodovědnými znalostmi a umět je použít ke zodpovězení otázek, osvojit si nové znalosti, vysvětlit vědecké jevy a vyvodit závěry. 2. Porozumět charakteristickým znakům vědy jakožto formě lidských znalostí a osvojit si je. 3. Uvědomit si, jak věda a technologie formují naše materiální, duševní a kulturní prostředí 4. Být ochotný zabývat se otázkami souvisejícími s vědou jakožto uvědomělý občan.
4
1. Znalosti a použití znalostí ke zodpovězení otázek, osvojování si znalostí a vyvozování závěrů. Znalosti nejsou jen vybavování si informací, faktů a názvů. Jde o vědomosti o přirozeném světě a znalosti o vědě jako takové, tj. pochopení vědeckých pojetí a teorií, aktivní pochopení principů vědy a omezování dogmatických znalostí. Informace získávat prostřednictvím vlastního zkoumání a informačních zdrojů – knihy, internet apod. Vyvozovat závěry, tj. nalézat, vybírat a zhodnocovat informace a data, popř. i spekulace a hypotézy.
5
2. Charakteristické rysy vědy jakožto formy lidských znalostí Porozumět tomu, jak získat vědecká data Navrhovat vysvětlení Rozpoznávat klíčové znaky vědeckého bádání a typy odpovědí na řešení problémů
6
3. Jak věda a technika ovlivňuje naše materiální, intelektové a kulturní prostředí Věda a technika je lidská snaha, která ovlivňuje naši společnost a konkrétní jedince Věda a technika se liší v účelu, procesech a výstupech, zároveň spolu souvisejí a doplňují se Slouží k zodpovězení různých otázek a problémů a současně nastolují nové otázky a problémy
7
4. Ochota zabývat se otázkami souvisejícími s vědou Nejde jen o registraci otázek a problémů Preferován je zájem o problémy Vytváření si názorů Přírodovědná gramotnost souvisí s čtenářskou a matematickou gramotností.
8
Souvislosti Životní situace zahrnující vědu a techniku Kompetence -Identifikace věd. problémů -Vědecké vysvětlení pojmů - Použití věd. dokazování Postoje reagující na věd. problémy -Zájem -Podpora vědeckého bádání -Odpovědnost za životní prostředí - a přírodní zdroje Znalosti -o běžném světě (znalost vědy) - o vědě jako takové Uspořádání oblastí přírodovědné gramotnosti :
9
Životní situace a souvislosti aplikace přírodních věd v různých oblastech Osobní rovina (já,rodina,vrstevníci) Společenská rovina (sousedství) Globální rovina (život ve světě) Zdraví Podpora zdraví, úrazy, výživa Kontrola nemocí, jejich přenos Epidemie a jejich svět. šíření Přírodní zdroje Osobní spotřeba materiálů a energií Podpora populací, produkce potravin, energií Obnovitelné a neobnovitelné zdroje, růst populace Životní prostředí Postoj k ŽPOdpady, lokální změny počasí Biodiverzita, ekologická udržitelnost Riziko Rozhodování jedinceHodnocení rizik – změny v přírodě Klimatické změny, války, voda Hranice vědy a techniky Zájem, koníčkyVynálezy, procesyZkoumání vesmíru, zánik lesů
10
Přírodovědné kompetence Rozpoznávání problémů, které lze vědecky zkoumat Identifikace klíčových slov k nalezení vědeckých informací Rozpoznávání klíčových znaků vědeckého zkoumání Používání vědeckých znalostí v dané situaci Vědecké popsání a interpretace jevů a předpovídání změn Interpretace vědeckých důkazů a formulování závěrů Uvažování o společenských dopadech vědeckého rozvoje
11
Vědecké znalosti – znalost přírodních věd - oblast: životní systém Buňky (struktury a funkce, rostliny a zvířata) Lidé (zdraví, výživa, subsystémy – dýchací, oběhový…vztahy mezi nimi, nemoci, reprodukce) Populace (lidstvo, evoluce, biodiverzita, genetické variace) Ekosystémy (potravní řetězce, látková a energetická výměna) Biosféra (služby ekosystému, udržitelnost)
12
Literatura: KELBLOVÁ, L., SOUKUP. P. ED AL.: Motivace – aspirace – učení II. Praha: ústav pro informace ve vzdělávání, 2007
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.