Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHynek Beran
1
Trh a tržní systém 2. 10. 2008
2
Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží
3
Typy trhů Místní Národní Mezinárodní Dílčí Agregátní Výrobků a služeb Výrobních faktorů Trh peněz
4
Tržní subjekty Domácnosti Firmy Stát
5
Základní úkoly trhu Základním úkolem trhu je odpovídat na otázky: Co? Jak? Pro koho?
6
Typy ekonomických systémů Zvyková ekonomika Příkazová ekonomika Tržní ekonomika
7
Smíšené ekonomiky
8
Bývalé rozdělení Evropy
9
Zvyková ekonomika Na otázky Co?, Jak? a Pro koho? odpovídá zvyk, tradice Historicky nejstarší ekonomické uspořádání Založena na kmenovém uspořádání a dělbě práce Technologie výroby se nemění Největší zastoupení má v rozvojových zemích (kastovní systém v Indii)
10
Příkazová ekonomika Na otázky Co?, Jak? a Pro koho? odpovídá centrální autorita, například státní plánovací komise Je vytvořen plán (pětiletky) Je potlačováno soukromé vlastnictví Převažovala v bývalém Východním bloku Dnes: Severní Korea
11
Tržní ekonomika Na otázky Co?, Jak? a Pro koho? odpovídá trh Neviditelná ruka trhu Cena je určena interakcí nabídky a poptávky Základní předpoklady existence: Soukromé vlastnictví Konkurenční prostředí
12
ČR před rokem´89 a po roce´89
13
USA a Severní Korea
14
Marketing Výroba předem prodaného zboží Segmentace trhu: V tržní ekonomice se snaží pomoci odpovědět na otázku Pro koho? Pomáhá firmě s orientací na zákazníka
15
Segmentace trhu
16
Klady a nedostatky trhů Klady: Konkurence: konkurenční boj mezi obchodníky, vítězem je zákazník Zápory: Trhy mají mnoho nedokonalostí: monopoly, externality, veřejné statky, asymetrická informace
17
Externality Kladné: Společenský užitek je větší než užitek soukromý Dárcovství krve, hlídací pes, včelstvo Záporné: Společenské náklady jsou větší než náklady jednotlivce Znečišťování životního prostředí
18
Veřejné statky Základní vlastnosti: Nevylučitelnost Nezmenšitelnost Veřejné osvětlení, sledování komerční televize
19
Asymetrická informace Jeden z ekonomických subjektů je informován lépe než ten druhý Nesoulad mezi kvalitou a cenou některých výrobků
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.