Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVojtěch Macháček
1
REGIONÁLNÍ PRODUKT PODKRKONOŠÍ SEMINÁŘ PRO ODBORNÍKY A ŠKOLY V CESTOVNÍM RUCHU 26.4.2016, DVŮR KRÁLOVÉ NAD LABEM
2
Proč regionální značení výrobků, služeb a zážitků? - zviditelnit jednotlivé regiony (jak tradiční, tak zapomenuté) - upozornit na zajímavé produkty - určeno návštěvníkům regionů, kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem - určeno i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce - výrobci získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci své produkce, nové kontakty a možnost nových forem spolupráce
3
Historie značení - 2004 – 2006 projekt Natura 2000 – Lidé přírodě, příroda lidem: zavedení značení místních výrobků v regionech Krkonoše, Šumava a Beskydy zavedlo Regionální environmentální centrum Česká republika, o.s. - 2006 – 07: systém značek se začal nazývat Domácí výrobky (zavedení značení v regionu Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina) - 2008: vznik Asociace regionálních značek, o.s. – převzala zodpovědnost za systém značení - 2008: zavedení značky v Polabí a Podkrkonoší - 2009: zavedení značky Haná,.....
4
Regionální značky dnes - 26 regionů v Asociaci regionálních značek (ARZ): ◦Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Moravské Kravařsko, Górolsko Swoboda, Vysočina, Polabí, Podkrkonoší, Haná, Českosaské Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko, Broumovsko, Kraj blanických rytířů, Železné hory, Moravská brána, Zápraží, Znojemsko, Toulava, Opavské Slezsko, Krušnohoří, Kraj Pernštejnů, České středohoří a Poohří - další regiony mimo Asociaci regionálních zanček: ◦Tradice Bílých Karpat, Regionální produkt Český ráj, Regionální produkt Jizerské hory, Regionální produkt Lužické hory a Máchův kraj, Místní výrobek ze západu Čech
5
Asociace regionálních značek - je sdružením regionů s vlastní značkou - její činnost je upravena stanovami a vnitřním řádem - na národní úrovni koordinuje systém regionálního značení výrobků, služeb a zážitků - dbá, aby si všechny značky udržely vysokou úroveň - poskytuje prostor pro společné rozvíjení regionálního značení - národní koordinátor x regionální koordinátoři
6
Asociace regionálních značek - noviny Doma v regionech - web www.regionalni-znacky.czwww.regionalni-znacky.cz
7
Asociace regionálních značek - pořádání akcí ◦Novoměstský krajáč ◦24.10.2015 - https://youtu.be/VGR_VMloGBo https://youtu.be/VGR_VMloGBo ◦5.3.2016
8
Asociace regionálních značek ◦spolupořádání akcí: Má vlast cestami proměn ◦www.cestamipromen.czwww.cestamipromen.cz ◦putovní výstava o proměnách míst z celé naší země ◦slavnostní zahájení 21. 5. 2016 v Praze na Vyšehradě (jarmark, hudební vystoupení)
9
Asociace regionálních značek ◦spolupořádání akcí: Vítání jara v Podkrkonoší ◦7.5.2016, Lázně pod Zvičinou ◦jarmark, dílny s místními výrobky, stará řemesla, divadlo, hudební vystoupení
10
Regionální značky zapojené do ARZ - jednotný vizuální styl značek - jednotný vizuální styl propagačních materiálů ◦letáky ◦katalogy ◦noviny Doma v... - prezentace na veletrzích a festivalech - stejná pravidla pro udělování značky
11
PODKRKONOŠÍ regionální produkt
12
- značení místních výrobků a produktů od r. 2008 - v rámci systému regionálních značek, který rozvíjí ARZ - koordinátor systému značení – MAS Podchlumí, z. s. - v květnu bude vyhlášena IX. výzva k podání žádostí o certifikaci - v září zasedá certifikační komise - 1. října 2016 - předání certifikátů na Slavnostech Holovouských malináčů
13
Pravidla pro udělování značky A. KRITÉRIA PRO VÝROBCE: 1) místní subjekt 2) kvalifikace pro příslušnou výrobu 3) bezdlužnost 4) zaručení standardní kvality výroby (hygienické a technické normy, bezpečnost práce apod.) 5) proces výroby nepoškozuje přírodu
14
Pravidla pro udělování značky B. KRITÉRIA PRO VÝROBEK: 1) spotřební zboží, zemědělské a přírodní produkty nebo umělecká díla vyrobená v Podkrkonoší 2) zaručení standardní kvality (předpisy a normy) 3) šetrnost k přírodě 4) jedinečnost spojená s regionem (kritérium lze splnit dosažením min. 10 bodů v celkovém součtu bodů získaných v následujících 5 subkritériích) ◦tradiční výrobek z Podkrkonoší
15
Pravidla pro udělování značky B. KRITÉRIA PRO VÝROBEK: 4) jedinečnost spojená s regionem ◦produkt z místních surovin ◦ruční, řemeslná nebo duševní práce
16
Pravidla pro udělování značky B. KRITÉRIA PRO VÝROBEK: 4) jedinečnost spojená s regionem ◦výrobky specifické pro Podkrkonoší ◦výjimečné (nadstandardní) vlastnosti výrobku ◦výrobek svou kvalitou nebo jinými výjimečnými vlastnostmi dobře reprezentuje region, komise uděluje podle vlastního uvážení 0 až 5 bodů
17
PODKRKONOŠÍ regionální produkt Jablka, hrušky, švestky, meruňky, třešně Sušené ovoce z Podchlumí 100% přírodní mošty Skutečný mošt z Podkrkonoší Jablka z Konecchlumí Bašnická jablka Jablka z Petroviček Dobrovodské kysané zelí Včelí med z Konecchlumí Bašnický mák Med ze včelí farmy Pod Zvičinou Ostroměřský česnek Pramenitá voda ze studně Mariánské v Lázních pod Zvičinou Tučkovy lahůdkové brambory
18
PODKRKONOŠÍ regionální produkt Chutný preclík Královédvorské pivo Tambor Kubištovy hořické trubičky Podzvičinská medovina Hořické trubičky Ručně vyráběné produkty pekárny Švamberk Soubor keramických výrobků Skleněné ručně vyráběné ozdoby Dřevěné palisády, kůly a kolíky Bělohradský pískovec Mýdlo s kozím mlékem Podkrkonošské košíkářství Přírodní mýdla a šampony
19
Ovocná stezka Podkrkonoším - netradiční turistický produkt - projekt snoubí agroturistiku s aktivní pěší poznávací turistikou, která vede mimo frekventované úseky silnic - seznámuje s tradicí pěstování ovoce - začíná v obci Kamenice a vede přes Podhorní Újezd do Ostroměře, pokračuje do Holovous a polní cestou nad obcí Bílsko do Hořic - spolufinancováno z Programu rozvoje venkova
20
Co je to MAS? - nezisková organizace - zapsaný spolek nezávislý na politickém rozhodování - partnerství veřejného, soukromého a neziskového sektoru - veřejný sektor ani žádná zájmová skupina nepředstavuje více než 49 % hlasovacích práv - 10.000 – 100.000 obyvatel (mimo měst nad 25.000 obyvatel) - MAS musí zpracovat rozvojovou strategii regionu, poté jsou vybrané nejlépe zpracované strategie, které získají podporu - vybrané MAS poté vyhlásí výzvu k předkládání projektových záměrů v rámci svých strategií a vyberou ty, které doporučí k podpoře
21
MAS Podchlumí, z.s.
22
- založena v roce 2005 - 42 obcí, 22 tisíc obyvatel, 278 km2 - 37 členů (15 fyzických osob, 7 obcí, 1 mikroregion, 6 NNO, 8 podnikatelů a zemědělců) - Strategie komunitně vedeného místního rozvoje pro období 2014-2020 Na společné cestě krajem ovoce a pískovce ◦Integrovaný regionální operační program (IROP) ◦OP Zaměstnanost (OP Z) ◦Program rozvoje venkova (PRV) ◦žadatel – jakýkoliv subjekt sídlící na území MAS
23
Zdroje: ◦www.maspodchlumi.cz ◦www.regionalni-znacky.cz ◦www.cestamipromen.cz
24
Děkuji za pozornost. Ing. Petra Štěpánková koordinátor značky PODKRKONOŠÍ regionální produkt e-mail: stepankova@podchlumi.cz MAS Podchlumí, z.s. Holovousy 39, 508 01 Hořice
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.