Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítězslav Vávra
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Těsnění hlavy válců Tematická oblast:Motory – pevné části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:březen 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pevné části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Těsnění hlavy válců.
3
Úvod Těsnění hlavy válců utěsňuje spalovací prostor mezi hlavou válců a válci (blokem motoru). Těsnění musí být odolné vůči vysokým tlakům, vysokým teplotám a působení spalin, oleje, chladící kapaliny.
4
Vzduchem chlazené motory U vzduchem chlazených hlav válců (samostatné hlavy) je nejčastěji těsnění z hliníkové slitiny nebo těsnící kroužek z hliníkové slitiny. Obrázek 1: Těsnění vzduchem chlazeného motoru
5
Kapalinou chlazené motory Těsnění kromě spalovacího prostoru utěsňuje ještě rozvod chladící kapaliny a mazací kanály (čtyřtaktní motory) mezi blokem motoru a hlavou válců. Obrázek 2: Těsnění kapalinou chlazeného motoru
6
Druhy těsnění Ferrolastické těsnění FW – měkké bezazbestové těsnění, nosná část je z vroubkovaného plechu, na kterém je z obou stran vrstva těsnící hmoty. Spalovací prostor je utěsněný kovovou lemovkou. Celokovové vícevrstvé těsnění MLC – nosnou část tvoří za studena válcovaný nerezový plech, funkční vrstvy s prolisy jsou z pružinové oceli. Těsnění může být tří a vícevrstvé.
7
Obrázek 3: Celokovové vícevrstvé těsnění
8
Metalelastomerové těsnění ME – kovové těsnění kombinované s elastomerem, kde na kovovém nosiči je z obou stran navulkanizován elastomer. Těsnění odolává vysokým tlakům a má velmi dlouhou životnost.
9
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [2] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6. [3] SCHOLZ. Pístové spalovací motory [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.kvm.tul.cz/studenti/texty/PSM/PSM_17.pdf
10
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. http://www.a-zobchod-eshop.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.a-zobchod- eshop.cz/fotky947/fotos/gen320/gen__vyr_118T5---06-tesneni-hlavy- valce-MZ-150.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. http://www.automarg.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.automarg.cz/zbozifoto/is_166516_tesneni-hlavy-valcu- original-xs-047103383j.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. http://www.skoda-dily.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.skoda- dily.cz/data/items/57/50a26c60b3719_t.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.