Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková."— Transkript prezentace:

1 Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková

2

3 1712 – 1778 Narodil se v Ženevě (Švýcarsko) Matka zemřela při porodu, otec ho opustil v 7 letech – vychovávali ho příbuzní Nedostalo se mu vzdělání – samostudoval Miloval literaturu JEAN JACQUES ROUSSEAU

4 Odchází do Francie Na základě studia se řadí mezi příslušníky pokrokové skupiny, která se snaží změnit společnost, zejména katolickou církev

5 Nejvýznamnější díla SPOLEČENSKÁ SMLOUVA EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ - Tato díla významně ovlivnila jeho život. - V obou dílech se objevuje kritika proti katolické církvi - Ve druhém díle Emil,…se snaží ochránit Emila právě před katolickou církví.

6 - Církev Rousseaua odsoudila za kacíře a knihy veřejně spálila. Rousseau uprchl do Švýcarska, později do Anglie. V roce 1770 se vrací zpět. - Pokrokoví lidé jeho díla přijali s nadšením. Rozšíření těchto myslitelů mu umožnilo návrat do vlasti. - 1778 umírá - zemřel na mozkovou mrtvici. Celý život ho sužoval zánět močového měchýře a trpěl maniodepresivní psychózou. - Nebyl ženatý, ale s jednou pokojskou měl 5 dětí, které postupně končily v nalezincích (sirotčincích). Měl z toho výčitky celý život.

7 Další díla Vyznání Nová Heliosa Bláznova moudrost – napsal Lion Feuchtwanger – O životě J.J. Rousseaua

8 NÁZORY J. J. ROUSSEAUA J.J.R. je považován za pedagoga romantika Názory na výchovu: – vychází z TEORIE PŘIROZENÉHO PRÁVA Obsah jeho výchovy – VŠICHNI JSME SI OD PŘÍRODY ROVNI. Nerovnost, která je způsobena majetkem, chápe jako hlavní zlo.

9 Výchova má být v souladu s přírodou a v přírodě (co nejdál od lidské společnosti) Výchova se má dít podle potřeb samotného dítětě – tedy mluvit jen o tom, na co se dítě zeptá, co ho zajímá – nic mu nepodsouvat. Celý jeho výchovný systém je obsažen v díle: Emil, čili o výchově

10 Dílo je rozděleno do 5-ti částí. PERIODIZACE VÝVOJE 1.díl: narození – 2 roky pojednává o VÝCHOVĚ TĚLESNÉ potřeba volnosti, pohybu utváření jemné a hrubé motoriky – „plácání nožiček, ručiček,... prostředkem jsou hračky – hra dítě je odmala otužováno EMIL, ČILI O VÝCHOVĚ

11 2.díl: 3 – 12 let možnost rozvíjet SMYSLY – SMYSLOVÁ VÝCHOVA (sen rozumu – rozum spí) probíhá v lůně přírody, kde dítě sahá, čichá, kouká, chutná,… nic není dáno dopředu – na co se narazí, o tom se povídá velká pozornost je věnována pozorování

12 V tomto období Rousseau zavrhuje všechny knihy. Je dovolena jen jedna a tou je Robinson Crusoe neuznává tělesné tresty - trestem je metoda přirozených následků (např. rozbije okno, bude mu zima, uvědomí si svůj nesprávný čin)

13 3.díl: 12 – 15 let - VÝCHOVA ROZUMU - PRACOVNÍ VÝCHOVA východiskem je příroda Rousseau je zastáncem metody názornosti - pozorování Dítě získává poznatky z přírodopisu, astronomie, zeměpisu, atd. Každý správný chlap by měl umět jedno řemeslo, aby se uplatnil v životě kdykoliv a ve všem. (Emil se učí truhlářem) Završení jeho výchovy

14 4.díl: 15 – 20 let VÝCHOVA SRDCE (mravní výchova) výchova citů prostřednictvím historie, ze života, vlastní zkušeností 5.díl: POJEDNÁNÍ O VÝCHOVĚ SOFIE Žena má být odmala vedena, aby zvládla vařit, šít, uklízet, prát a žehlit…. Vše má činit proto, aby byl Emil blažen. Jakékoliv rozumové vzdělání – nulové.

15 ZÁVĚR Pozitivní: - objevují se všechny složky výchovy, ale nesprávné je členění složek do věkových kategorií Negativní: - V praxi je jeho systém neuskutečnitelný výchova je určena těm dětem, které budou jednou vést společnost, opomíjí chudou vrstvu přeceňování výchovy – věří, že změní poměry ve společnosti jeho Emil je protknut obrovskou dávkou citu. Odsuzován za rozpor teorie a praxe.To, co on udělal (odložil děti do sirotčince) neodpovídá tomu, co psal.

16 Použité zdroje: Vlastní zápisky z dob studií (zdroj mi není znám) ROLLAND, R.: Živé myšlenky, nesmrtelné stránky J. J. Rousseaua. Nakl. F. Borový. Praha, 1947. Obrázek: http://images.google.com/


Stáhnout ppt "Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice Dějiny pedagogiky JEAN JACQUES ROUSSEAU Mgr. Irena Kudláčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google