Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM. Základní vývojové tendence v literatuře pro děti a mládež.
2
Úvod v protikladu k literatuře pro dospělé příjemce: 3-16 let
intencionální LD neintencionální LD variabilita estetické funkce Úvod
3
Tematické proměny žánrové skladby
závislé na postavení dítěte ve spol. a vzáj. reflexi dětí a dosp. do konce XVIII. stol. dítě jako zmenšenina dospělého Orbis sensualium pictus (1658) Francoise Fénelon: Příběhové Télemacha, syna Ullysova (1699) Charles Perrault: Pohádky matky Husy (1697) historicko-geografická teorie vzniku pohádek Tematické proměny žánrové skladby
4
Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu
pedagogická osvěta osvícenství romantismus: folklorní žánry Brentano, C.-Arnim, A. von: Chlapcův kouzelný roh ( ) Erben, K.: Věk dětský v prostonárodních českých písních a říkadlech (1864) Bartoš, Fr.: Naše děti (1888) Vývoj žánrové skladby LPDM v evropském kontextu
5
Marie Terezie a Josef II.
školní četba výchovné mravní spisy „zábavného“ charakteru přelom 18. a 19. stol.: mravní spisy s příznačnými názvy (Výstrahy pro nezkušenou mládež) školní čítanka překlady Ch. Schmida a K. G. Nieritze konec 19. stol.: umělá poezie čítanky obrozenců: F. L. Čelakovský, Fr. Bartoš, J. Kožíšek
6
1. pol. XX. stol.: sociálně orientovaná tvorba
vývoj autorské pohádky dobrodružná próza próza s dětským hrdinou vznik českého komiksu okupace : adaptace, vlastenectví socialistický realismus 60. léta: autorská pohádka tabuizovaná a „ideově nevhodná“ témata souč.: křížení témat klas. žánrů, novodobá média (fantasy, gamebook)
7
Zdroje žánrů LPDM žánry určené dětem a mládeži
žánry převzaté ze starověké a folklorní lit. univerzální žánry LPDM a lit. pro dosp. (vznik podmíněn zavedením povinné školní docházky, zvyšující se čtenářskou gramotností, sociálním postavením dětí a mládeže) Zdroje žánrů LPDM
8
Specifičnost LPDM specifický adresát
důraz ne specif. rysy LPDM se zvyšuje snižováním věku příjemce respektování aspektu dítěte akcentování gnoseologické a formativní funkce zjednodušování lit. postav na malý soubor znaků důraz na dějovou složku (děj v základních fázích, lineární, bez preference složitějších narativních postupů) důraz na dialog mezi vypravěčem a čtenářem obraz světa přizpůsoben možnostem dítěte důraz na spojení ilustrace a textu Specifičnost LPDM
9
Základní termíny aktuální čtenářský kontext aktuální tvůrčí kontext
axiologické hledisko četba dětí a mládeže estetická hodnota estetická norma estetický objekt funkce literárního díla hodnotová intence autora intencionální-neintencionální literární interkomunikace primární evidence sekundární evidence substandardní literatura valorizace literárního díla Základní termíny
10
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006.
Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. Použitá literatura
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.