Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu VY_12_INOVACE_01.02. 14., Kohout Autor Mgr. Veronika Mikešová Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby 7. 1. 2014 Anotace Materiál slouží k získání základních vědomostí o životě a tvorbě P. Kohouta. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

2 PAVEL KOHOUT (1928)  prozaik, dramatik, básník  překladatel, publicista  scénárista, režisér  narodil se v Praze v rodině ekonoma  reálné gymnázium Praha  FF UK > studií zanechal  redaktorem Dikobrazu  1956 spisovatel z povolání

3  postupně přehodnotil své komunistické přesvědčení  1968 aktivní spolutvůrce pražského jara  signatář Charty 77  1979 odjel s manželkou (Jelena Mašínová) na pracovní do Rakouska > zbaven občanství  žije střídavě ve Vídni a v Praze  založil Pražský divadelní festival německého jazyka ŽIVOTŽIVOT

4 CHARAKTERISTIKA TVORBY  začínal jako básní a publicista  zpočátku: poplatný komunistické ideologii  kritický postoj k režimu: od 50. let  Kohout své komunistické přesvědčení netají  publikoval v Mladé frontě, Literárních novinách, Literárních listech atd.  doma i ve světě proslul adaptacemi svých literárních děl

5  v 60. letech mu slávu získala divadelní hra August August, august  charakter jeho her: humorný nadhled, nová divadelní poetika, využití prvků z muzikálu, využití filmové techniky (montáž, rychlý střih)  v 70. letech se proslavil především jako prozaik (vztah jedince a totalitní moci) TVORBATVORBA

6 KATYNĚ  černý román o škole pro popravčí  ukazuje na mechanismy moci a její zneužití  hlavní postava: Lízinka Tachecí (15 let) > nedostala se na žádnou střední školu > je jí nabídnut „speciální obor humanitního směru s maturitou“  o osudech třídy (budoucí kati) a jejich učitelů  satira na praktiky státní bezpečnosti, lidskou krutost

7 NÁPADY SVATÉ KLÁRY  humoristický román  politický podtext  o mladé dívce, která v sobě (doba socialismu) objeví schopnost věštit  dokáže určit čísla ve Sportce, příklady v písemce  parodie na totalitní úřady

8 DALŠÍ TVORBA  Ta žena a ta muž (groteska)  Hodina tance a lásky (román o Terezíně 2. světové války)  Hvězdné hodiny vrahů  Konec velkých prázdnin  Kde je zakopán pes (autobiografický román – deník o zápasu jedince s totalitní mocí)

9 KONTROLNÍ OTÁZKY 1. Co víš o životě Pavla Kohouta 2. Charakterizuj tvorbu P. Kohouta. 3. Co víš o díle Katyně? 4. Co víš o díle Nápady svaté Kláry?

10 PRAMENY A POUŽITÁ LITERATURA Lehár J. a kol.: Česká literatura od počátků k dnešku. NLN, Praha 2004. Prokop V.: Přehled české literatury 20. století. O.K. – Soft. Sokolov 2004. Andree L.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Didaktis, Brno 2010. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:20 08.03.12._Pavel_Kohout_by_Kubik_01.JPG? uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:20 08.03.12._Pavel_Kohout_by_Kubik_01.JPG? uselang=cs autor: Mariusz Kubik, licence Creative Commons, BY-SA


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google