Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM
2
PLYNOVÉ A NAFTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY KOGENERAČNÍ JEDNOTKY NA BÁZI PLYNOVÝCH MOTORŮ VÝROBA TEPLA A ELEKTŘINY, OZE AUTOBUSY SPECIALIZACE NA CNG MĚSTSKÉ, LOW ENTRY PRODUKT TEDOM VÝROBCE PROVOZOVATEL
3
ZEMNÍ PLYN JAKO POHONNÁ HMOTA CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn), LNG – Liquefied Natural Gas (zkapalněný zemní plyn) - ?? Obsahuje 96–98% metanu Těžba - ropná (naftový) nebo uhelná (karbonský) ložiska CNG uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách o tlaku 200 bar LNG uskladněn v kapalném skupenství při tlaku v řádech jednotek barů při kryogenních teplotách (-167 st. C) Lehčí než vzduch Oktanové číslo 130
4
SCÉNÁŘ ROZVOJE ALTERNATIVNÍCH PALIV V DOPRAVĚ V EU Evropa (15) – záměr: 23,5 mil. CNG vozidel 47 mld. m 3 zemního plynu 20 000 plnících stanic Druh paliva2005201020152020 Zemní plyn%2510 Biopaliva%2678 Vodík%25 Celkem%281423
5
PODPORA ROZVOJE CNG V ČR Rok 2001 - Bílá kniha dopravní politiky EU - do r. 2020 nahradit 10% kapalných paliv v dopravě zemním plynem; dne 11.5.2005 - k cílům EU se přihlásila i vláda ČR Usnesením č. 563 + uložila ministrům zajistit vytvoření podmínek k naplnění cíle; dne 16.3.2006 - uzavřena Dohoda mezi MPO ČR a plynárenskými společnostmi o výstavbě 100 plnících stanic CNG v hodnotě cca 1 mld. Kč a na dalších oboustranných aktivitách, stabilizaci spotřebních daní, apod.
6
ÚPRAVA SPOTŘEBNÍ DANĚ NA CNG nové znění zákona o spotřební dani, platnost od 1.1.2007. od 2020 – sazba 3 355 Kč/t, (100 EUR?) resp. minimální nově stanovená EU.
7
„Dobrovolná“ dohoda Závazky plynárenství Plynárenské společnosti vybudují plnící stanici pro autobusovou dopravu, při vhodných podmínkách (počet autobusů 4 ks (, odběr plynu 100 tis. m3/rok, což je do 200 tis. km/rok v MHD), dále každý rok další 4 ks až do počtu 16 vybudují plnící stanice CNG podél hlavních silničních a tranzitních tahů; vybudují plnící stanici CNG v dalších vhodných lokalitách - celkem do r. 2020 výstavba 100 plnících stanic. finanční příspěvky na plynové autobusy 200 tis. Kč/bus - max. 10 mil.Kč/rok, což je 50 autobusů ročně
8
ČR – SOUČASNOST A CÍLOVÝ STAV Současnost: v České republice bude do konce roku 2007 provozováno 20 plnících stanic CNG. V provozu je okolo 630 CNG automobilů, z toho 180 autobusů. Od r. 2007 po snížení sazby spotřební daně je očekáván zvýšený zájem dopravních podniků o provozování plynových autobusů a zájem společností s flotilami dodávkových a osobních automobilů Cíl k r. 2020: roční prodej 600 - 800 mil. m 3, 350 - 450 000 CNG automobilů, 350 - 450 veřejných plnících stanic
9
VEŘEJNÉ PLNÍCÍ STANICE CNG po r. 2010
10
CNG v dopravě = EMISE Ve srovnání s naftou PM - 100 % (EURO …) SO2 - 100 % (EURO …) NOxsrovnatelné HxCx=uhlovodíky srovnatelné COsrovnatelné Výrazně nižší hlučnost!!! CO2- 15 %
11
DALŠÍ DŮVODY PRO CNG Silniční doprava v EU : Spotřebovává 26% primární energie Produkuje 23% emisí CO2 V mnoha zemích se intenzivně přechází na CNG zejména z důvodu: Snížení emisí CO2 až o 25% Snížení emisí hluku Snížení emisí částic a škodlivin – nízká ventilace měst Technologie se nejvíce podobá klasické a je dobře odzkoušena
12
Ekonomika provozu MHD na CNG průměrné ceny k 1.5.2007 Cena 1 litru dieselového paliva: včetně DPH: 27,- Kč bez DPH: 22,70 Kč. Cena 1 kg CNG: včetně DPH: 20,- Kč bez DPH: 16,80 Kč Srovnání spotřeby: 1 l nafty = 0,9 kg CNG. Faktor úspory: 0,9 *16,80/22,70 = 0,67. Závěrem lze konstatovat, že náklady na palivo v případě autobusu na CNG budou tvořit 67% nákladů na naftu v cenách k 1.5.2007, neboli provoz na CNG bude v nákladech na palivo o 33% levnější.
13
Další ekonomické aspekty provozu na CNG Autobus na CNG musí mít jinak srovnatelné náklady na provoz, aby nižší náklady na palivo tvořily profit pro dopravce. Ostatní náklady na vozidlo nemají důvod být vyšší než u dieselových autobusů Vhodný motor a kvalitní plynová instalace jsou tedy klíčem k dobré ekonomice provozu MHD na CNG. U autobusu na CNG je tedy nutno věnovat ZÁSADNÍ pozornost servisním nákladům
14
Požadavky na motor CNG autobusu Dlouhý servisní interval – musí být podobný či shodný s naftovými vozidly Musí být rozumná četnost výměny tzv. „spotřebního“ materiálu, jako jsou svíčky, kabely, vstřikovače, prvky plynové trasy – regulátory, filtry, atd. Spotřeba oleje, cena oleje – plynové oleje jsou někdy dražší Musí být rozumná cena uvedeného materiálu Spolehlivost vozidla musí být srovnatelná s dieselem Měly by být podobné výkonové a momentové parametry – dodržování jízdního řádu. Plynové motory jsou zážehové a mají jinou charakteristiku, motor by měl mít dostatečný objem, vyšší než diesel
15
Možnosti dotací Dotační tituly ROP v rámci Dotační tituly ROP v rámci NUTS II – evropské strukturální fondy. Ve všech krajích dotační tituly na nákup ekologických vozidel, alternativní pohony, CNG, atd. Dotace od dodavatele plynu 200 tis. Kč/autobus Dotace z MD pro rok 2007 – 800 tis. Kč/CNG autobus Noví dopravci či města na základě těchto skutečností zvažují přechod na plyn – Brno, Třebíč, Znojmo, Mladá Boleslav, Tábor, Praha??
16
Závěr MHD na CNG je ekologická MHD na CNG je ekonomická, pokud jsou splněny tyto předpoklady: Kvalitní a spolehlivý autobus na CNG Spolehlivý dodavatel CNG Kombinace obojího přinese spokojeného klienta spokojeného dopravce spokojeného občana města Spokojenou radnici
17
DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Josef Jeleček TEDOM www.tedom.eu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.