Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Jarošová
1
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR
2
Sportovní trénink Kondice - schopnosti Technika - dovednosti Lyžování Formy lyžování O B S A H Základní pojmy, tělesná zátěž, reakce - superkompenzace, adaptace - kumulativní efekt, hodnocení zátěže, cvičení dětí, žen a ve stáří Pohybové schopnosti - síla, rychlost, vytrvalost, koordinace, pohyblivost Didaktické pokyny, model motorického učení, závěry pro praxi Česká škola lyžování - komplexní pojetí, schéma a struktura výcviku Hlavní formy a organizační formy lyžování - výcvik, závody, turistika, závěry 1 hod.
3
zatížení zotavení životospráva sportovní výkonnost genetika Základní pojmy kondice technika psychika taktika Sportovní trénink
4
Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny
5
Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon) SUPER kompenzace
6
ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Ukazatele hodnocení zátěže: Kvalita * Četnost * Objem * Intenzita * Hustota
7
Nárazové Kondiční Výkonnostní Vrcholové EFEKT kumulativní Základní typy zatěžování a účinku (KE) EFEKT kumulativní EFEKT Bez EFEKTU
8
Upraveno podle řady pramenů Hodnocení zátěže (zóny intenzity a ukazatele)
9
BARVA BARVA slabě červená červená až bílá POCENÍ POCENÍ slabé značné i pod pasem DÝCHÁNÍ DÝCHÁNÍ zrychlené velmi rychlé, ústy, nepravidelné POHYBY POHYBY správné nekoordinované POCITY POCITY bez stížností únava, bolí nohy a hlava, závratě, zvracení MALÁúnava Hodnocení zátěže (subjektivní příznaky) Podle: ZOTOV (1950) VELKÁúnava
10
Podle KUČERA (1996) Věk - 10 let 18 - 20 10 % Každý rok má klesat o 10 % všestrannost 10 % a naopak může o 10 % stoupat speciální rozvoj Jak „cvičit“ s mládeží ?
11
Rozdíly somatické menší postava ( cca o 12 cm) rozdílná stavba těla, méně svalstva ( až o 10 kg) více tuku fyziologické menší fyziologická kapacita svalů, kardio - respirace, anaerobní i aerobní výkon ( cca o 15 % ) psycho-sociální rozdílná sociální role (zvláště od puberty), méně času pro sport, jiné sportovní zájmy Upraveno podle: KUČERA aj. (1996) Jak „cvičit“ se ženami ? Podle STRAKOVÁ (1967), BARTŮŇEK (1976) Motorická výkonnost žen vzhledem k mužům
12
Pokles a úpadek motoriky Podle KUČERA (1996) Jak „cvičit“ ve stáří ? Zhoršené vnímání (zrak, sluch) Úbytek svaloviny Oslabení kostí, kloub ů Ztráta výkonnosti Značně nižší zátěž a rozsah pohybů Potíže koordinace při složitých pohybech dovednosti nacvičit velmi pečlivě + důkladně se vždy rozcvičit (i „docvičit“) + dostatečně dlouho regenerovat
13
Kondice - schopnosti Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané osvojené znaky - dovednosti (fenotyp) v pohybovém chování
14
Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990) Síla - rychlost - vytrvalost - obratnost - pohyblivost a jejich vzájemné propojení
15
1 2 3 4 Technika - dovednosti Podrobné informace o motorickém učení jsou v přednášce Pedagogika a psychologie
18
Česká škola - komplexní pojetí Lyžování Podle: PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999)
19
Schéma členění lyžařského výcviku Podle PŘÍBRAMSKÝ aj. (1999)
21
ÚZL - SL ČR (2007)
22
Struktura výuky běhu na lyžích ÚZL - SL ČR (2007)
23
Formy lyžování Obsahové formy lyžování * výcvik * trénink a závody * turistika * rekreační lyžování Typické organizační formy * družstvo * terénní a volné jízdy * hry a soutěže na lyžích
24
Diagnostika
25
Kontrola - testy Rozcvičení Protáhnout a rozcvičit hlavní svalové skupiny a klouby !!!
26
Organizace 1 2
27
3 4 5
28
Fyziologickou efektivitu výcviku zjistíme podle subjektivních příznaků únavy (viz tabulka ZOTOVA), záznamem času pohybu, kontrolou tepové frekvence (palpačně, sporttester) v kontrolních běžeckých (vytrvalost) a sjezdových (síla, obratnost a pohyblivost) závodech Stupeň osvojení a šíři uplatnění motorických dovedností zjistíme kontrolními cviky (viz cíle - učivo - kontrola), soutěžemi kvality (demo jízdy skupin), nebo závěrečnou klasifikací (viz zkušební prvky) jízdou v terénu (lyžařská túra, sjezdovky různé obtížnosti: modrá - červená - černá) a v kontrolních a závěrečných závodech Hodnocení 1) Fyziologický účinek výcviku a výkonnost 2) Stupeň osvojení a šíře uplatnění dovedností
31
Ukázka dokumentace programové přípravy lyžařské túry
32
ZÁVĚRY: Instruktor volí takové organizační formy, které vedou k pestré, fyziologicky přiměřeně náročné a motoricky úspěšné pohybové aktivitě s výrazným prožitkem každého účastníka akce. ručí za bezpečnost a zdraví: * uvědomělá kázeň, bezpečnost a přiměřenost (podstatné podmínky pestré a účinné činnosti) dbá didaktických zásad: * soustředěná pozornost žáků * co nejdříve první pokusy všech členů * opravy + pobídky hromadné i individuální
33
K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.