Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVáclav Müller
1
Rozvoj a inovace finančních produktů 2016 – změna modelu fungování finančního trhu VŠE, FFÚ 10.2.2016 Pavel Štěpánek, ČBA
2
5 trendů Digitalizace Bankovní i nebankovní konkurence Regulace Ochrana spotřebitele Banky jako veřejná utilita (plíživá etatizace bank)
3
Nová pyramida rizik Kybernetické riziko se dere nahoru Nekonzistence regulací Morální hazard produkovaný regulací „Tradiční rizika“ (úvěrové, likviditní, tržní, operační …) Riziko nebankovních (FinTech) finančních institucí: riziko domino efektů na kredibilitu celého finančního systému
4
Další faktory Level playing field vs. diverzita jako zdroj stability … … vliv sjednocování pravidel EU na konkurenční pozici českého bankovního sektoru Efekty národních legislativ na pan-evropský trh vč. ČR Měnový vývoj, politika a vyvolaný tlak na ziskovost bank
5
Komparativní výhody bank Stabilita, kapitálová síla, likvidita Investiční kapacita Big data: customizace vztahu se zákazníkem Inovativní schopnost Propracovaný a účinný systém řízení rizik Důvěra veřejnosti
6
Na druhou stranu … Nákladovost daná velikostí institucí, četností systémů (netýká se všech bank) a nutností jejich údržby a upgradů: potřeba racionalizovat technologickou infrastrukturu Regulatorní zátěž (navíc příprava na minulé války), náklady compliance Rezervy interface se zákazníkem Regulatorní hendikep při střetu s progresívní ale také méně regulovanou (nebo vůbec neregulovanou) konkurencí
7
Spotřebitelské téma Postupně se mění fundamentální vztah mezi odpovědností poskytovatele půjčky a odpovědností klienta – oslabuje se pozice věřitele Slovo o národním goldplatingu … Zákon o spotřebitelském úvěru Green paper EU o retailových službách PAD a zákl. bank účet PSD2 Fin-tech a nové platformy: v čem jsou jiné …
8
Regulatorika: stav a výhled CRD IV a CRR BRRD/MREL Velké a suverénní expozice, riziko protistrany Strukturální reforma Bankovní unie CRD V a CRR 2?
9
Banky 2025 Nezaniknou, jejich klíčová role ve finanční obsluze ekonomiky potrvá Zachovají si svou inovativní schopnost Ekosystém integrující finanční i nefinanční služby Procesní, produktová i prodejní konzistence Řízení klientských zážitků na základě digitální stopy – fungující interface s korporátní i individuální klientelou Klíčový hráč v budování důvěry ve finanční systém: lepší ochrana před riziky než „tam venku“
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.