Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015
2
Pojem didaktická (edukační) média Dříve nazývány vyučovací a učební prostředky. Kritéria klasifikace DM v dějepisném vyučování: 1.hledisko autenticita – fikce 2.dle zdroje smyslového vnímání
3
I. Klasifikace DM dle autenticity Historické prameny listiny, kroniky, akta, umělecká díla, vyprávění pamětníků, fotografie, historické mapy, plány, dobové filmy a nahrávky, stavební památky, hmotné předměty Média zprostředkující s určitým prvkem autenticity literatura faktu, historická beletrie, slovníky, reprodukce uměleckých děl, dokumentární filmy s historickou tematikou, historické atlasy, odborná přednáška Zprostředkující (didaktická) média výklad učitele, učebnice, školní dějepisné atlasy, historické kartogramy, školní dějepisné mapy, školní makety, nástěnné obrazy
4
Klasifikace DM dle zdroje smyslového vnímání Textové prostředky 1.slovní – výklad učitele oral history? 2.písemné – učebnic, zápis na tabuli, historická literatura, naučné slovníky, kroniky, dokumenty Vizuální 1.obrazové – ilustrace v učebnicích, nástěnné obrazy, diapozitivy, reprodukce uměleckých děl, originály uměleckých děl ( obrazy, kresby, grafiky), fotografie, karikatury, plakáty
5
2. grafické – časové přímky, historické mapy, školní atlasy, plány měst, grafy, schémata, statistické tabulky hmotné prostředky – trojrozměrné učební pomůcky auditivní prostředky (dobové zvukové záznamy, rozhlasové pořady) audovizuální prostředky ( film, videozáznam, televizní pořady)
6
Moderní edukační média 1. Výukový CD -ROM – propojení médií, integrace zvuku, obrázků, textu, animace a videa →multimedialita Typy dějepisných výukových programů: historické dokumenty nástin obecné historie historické simulace didaktické hry, kvízy, testy Sledovat – instalaci, ovladatelnost, obsah,design
7
MEM 2. Internet + aktuální informace v elektronické a hypertextové podobě _ absence kontroly kvality, nesystematické uspořádání informací
8
Využití internetu ve výuce D informační zdroj komunikace, projektová výuka tvorba vlastních internetových stránek pro výuku D motivace Postup práce s internetem- zdrojem historického poznání ( dle J. Raveho):
9
vymezení problému rešerše z učebnic a příruček vyhledávání na internetu zpracování dat Stellner, František, Poláček, Jaroslav a kol., Internet nejen pro historiky, Praha 2003
10
Didaktická technika Umožňuje využití didaktických médií 1.Tradiční didaktická technika přístroje → statický obraz – diaprojektor přístroje → promítání neprůhledných předloh – epiprojektor přístroje → promítání průhledných předloh – foliografy, zpětné projektory přístroje →přenášení zvuku – magnetofon, gramofon, CD přehrávač přístroje →promítání pohyblivých obrazů a zvuku – filmový promítací přístroj, videorekordér, DVD přehrávač
11
Didaktická technika Moderní prostředky DT osobní počítač dataprojektor interaktivní tabule vizualizér
12
Práce s interaktivní tabulí Využití zakoupených výukových programů www.pachner.cz http://pachner.inshop.cz/inshop/encyklopedie-dejepis-umeni/dejepis-strana- 1/ www.terasoft.cz www.silcom-multimedia.cz Využití další nabídky výukových materiálů www.veskole.cz www.dum.rvp.cz Tvorba vlastního výukového programu např. software SMART Notebook www.mvcr.cz/clanek/moderni-vyuka-pomoci-interaktivnich-tabuli.aspx www.flexilearn.cz
13
Výhody a nevýhody práce s interaktivní tabulí + motivace ( vhodné využití tabule, samotná tabule) uplatnění zásady názornosti možnost zapojit Ž aktivně do výuky rozvíjení informační a počítačové gramotnosti žáků snadné uložení textu napsaného ve výuce a jeho sdílení prostřednictvím internetu se žáky - sklouzávání k encyklopedismu může být potlačován rozvoj abstraktního myšlení žáků příliš časté používání →opadá zájem Ž dbát při používání IT o interaktivitu tvorba vlastních výukových programů náročná na čas problémy s odhadem velikosti písma a čitelností textu Ani sebelepší technologie nedokáže udělat ze špatného učitele dobrého.
14
Příprava vlastní prezentace Využití: spojovačky přesouvačky přiřazovačky dokreslovačky dopisovačky doplňovačky poznávačky animace hry
15
Internet ve výuce dějepisu František Stellner, Jaroslav Poláček a kol., Internet nejen pro historiky. Jak hledat a najít, Praha 2003 aktuální informace absence kontroly kvality nesystematičnost i na stránkách historických institucí, univerzit chyby častější než u tištěných publikací
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.