Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIvo Mareš
1
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková
2
Hra – prostředek výchovy a jedna ze základních lidských činností. Je dominantní činností v předškolním věku. Se hrou se však setkáváme i u školáků, pubescentů, adolescentů i u dospělých.
3
Hra jako ČINNOST Spontánní - vychází ze zájmu jedince samotného Samoúčelná - dítě si hraje pro hru samotnou – významem je průběh, nikoliv výsledek činnosti Symbolická - Uplatňuje a rozvíjí se v ní FANTAZIE. - Znakem je SYMBOLIČNOST – zastoupení skutečného reálného podnětu (hračka).
4
Etapy hry: Motivace a) vnější – pohádkou, sladkou odměnou b) vnitřní – vyplývá z potřeb dítětě Průběh objevuje se citové prožívání Výsledek hra je uspokojením dítěte
5
HRA jako VYJÁDŘENÍ POTŘEB dítěte 1. Sociální potřeba spolupracovat, soutěžit, být spolu, sdílet 2. Potřeba poznávací zvídavost 3. Potřeba aktivity hlavně v pohybových hrách 4. Potřeba nápodoby – vzoru námětové hry – na maminku, na tety, na prodavačky, na zpěvačky... 5. Biologická potřeba u dětí stejné jako u mláďat – hravá koťata, štěňata...
6
HRA jako ZÁBAVA a UVOLNĚNÍ Dítě při hře vydá energii, ale není unavené Hra podporuje psychickou rovnováhu - ve hře se dítě vyrovnává s náročnými situacemi Funkce relaxační a terapeutická Hra je pro dítě velmi přitažlivá - hrají si děti zdravé i nemocné, děti živé i klidné, bystré i opožděné.
7
HRA jako PROSTŘEDEK POZNÁNÍ Poznatky o sobě samém Poznatky o druhých lidech Poznatky o vnějším světě
8
HRA V JEDNOTLIVÝCH ETAPÁCH VÝVOJE 1. Kojenec, batole Předhrová stádia a) manipulace (4. - 5. měsíc) b) experimentace (cca 2 roky) c) hra (mezi 2. a 3. rokem)
9
2. Předškolní věk Hra je dominantní činností. Zvyšují se požadavky na pravdivost her a hraček Hry s pravidly ( kolem 4 let) vyžadují kázeň a spolupráci tvoří přechod ke školní práci
10
3. Mladší školní věk Plní funkci relaxační, odpočinkovou. Hry pohybové a didaktické Vytváří se homogenní skupiny mezi nimi panuje nepřátelský vztah dívky - klidnější hry Chlapci - pohybově náročnější Spojení skupin - kolektivní sportovní činnosti
11
4. Starší školní věk První místo zaujímají hry kolektivní – cílem je navázat kontakt s osobou opačného pohlaví 5. Dospělost Hra rozvíjí zájmy – odpočinek, relaxace, záliby, koníčky. Na prvním místě je PRÁCE.
12
VÝVOJOVÁ STÁDIA HRY 1. Individuální do 2 let 2. Paralelní 2 – 3(4) let 3. Párové kolem 4 let
13
VÝVOJOVÁ STÁDIA HRY 4. Skupinové od 4 let 5. Kolektivní u dětí školního věku – 6 let a více
14
Informační zdroje: http://www.zichovice.cz/post http://www.zsezzlin.cz/ http://www.magdalenaorlikova.estranky.cz/ http://relax.lidovky.cz/ http://www.seznamzbozi.cz/drevene-hracky/1530816/ http://interaktivni-hracky.heureka.cz/ http://detske-hracky.eod.cz/ http://www.audioknihy.net http://www.babinet.cz http://www.seznamzbozi.cz/hracky-pro-kocky/20696220/ http://alik.idnes.cz http://www.profimedia.cz/ http://kadlecova.blog.denik.cz http://www.dietologie.cz http://jmss.chess.cz/ http://www.zs-zihle.cz
15
http://www.zshuskom.cz/1.-stupen-prvnaci-v-knihovne http://www.oaza.cz/zabava-a-hracky http://press.aspen.pr http://zlinsky.denik.cz/ http://habokawy.cz/tag/vikendovky http://zena.centrum.cz/deti/batolata-a-predskolaci http://www.ahaonline.cz http://www.mamaaja.sk http://prozani.mimishop.cz Vlastní fotografie
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.