Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJindřiška Blažková
1
Perspektivy uplatnění absolventů na trhu práce Ing. Jiří Braňka branka@nvf.cz Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání www.nvf.cz/observatorywww.budoucnostprofesi.cz
2
Malá země v globální ekonomice
3
Hlavní faktory růstu ČESKÁ REPUBLIKA: Čtvrtá nejotevřenější ekonomika EU Podíl zaměstnaných v průmyslu jeden z nejvyšších v EU Téměř polovina průmyslové produkce exportována Vysoká citlivost na vývoj světové a zejména německé ekonomiky Vysoký podíl zaměstnanosti v odvětvích, která jsou nejvíce citlivá na vývoj ceny práce … … a která jsou nejčastěji předmětem outsourcingu.
4
Co bude dál? Demografický vývoj (Počet absolventů škol ale i změny poptávky vlivem stárnoucí populace) Legislativa (pracovní právo, obchodní zákoník, environmentální právo) Vývoj zákaznických trhů Cena práce a energií Sociokulturní faktory (hodnoty a preference nové generace) „Co nám dovolí konkurence“ „Business models“ - Outsourcing a spol.
5
Regionální mobilita TP
6
Plzeňský kraj - zaměstnanost
7
OdvětvíZměna 2000-2009Podíl na zaměstnanosti Stavebnictví 10,1 %8,4 % Maloobchod 11,3 %7,4 % Zdravotnictví 46,6 %7,4 % Veřejná správa a obrana -14,7 %6,6 % Ostatní tržní služby 97,4 %5,9 % Vzdělávání 11,8 %5,5 % Automobilový průmysl 185,3 %4,2 % Pozemní doprava-14,8 %3,9 % Elektrotechnický průmysl 23,6 %3,8 % Kovoprůmysl-20,0 %3,6 %
8
Hlavní trendy trhu práce
9
ČESKÝ PRŮMYSL: SESTUP Z VÝŠIN? Odhadovaný pokles zaměstnanosti 2010-2020: 150 tisíc pracovních míst Textilní, oděvní a obuvní průmysl (-31 %) Hutnictví a slévárenství (-29 %) Výroba stavebních hmot a dalších nekovových výrobků (-20 %) Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků (-20 %) Všeobecné strojírenství (-19 %) Potravinářství a tabákový průmysl (-13 %) Těžba uhlí a energetických surovin (-13 %) … Automobilový průmysl (-8 %)
10
Hlavní trendy trhu práce ČESKÝ PRŮMYSL: SESTUP Z VÝŠIN? Odhadovaný pokles zaměstnanosti 2010-2020: 150 tisíc pracovních míst Textilní, oděvní a obuvní průmysl (-31 %) Hutnictví a slévárenství (-29 %) Výroba stavebních hmot a dalších nekovových výrobků (-20 %) Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků (-20 %) Všeobecné strojírenství (-19 %) Potravinářství a tabákový průmysl (-13 %) Těžba uhlí a energetických surovin (-13 %) … Automobilový průmysl (-8 %)
11
Příležitosti trhu práce
12
NA VZESTUPU (2010-2020): TECHNOLOGICKÉ, PODNIKATELSKÉ A OSOBNÍ SLUŽBY ICT sektor (+37 %) Podnikatelské služby (+28 %) Ostatní tržní služby (+24 %) Zdravotnictví a sociální péče (+18 %) Bankovnictví, finanční služby, pojišťovnictví (+15 %) Ostatní veřejné, sociální a osobní služby (+14 %) Ubytování a stravování (+12 %) Výroba elektrických přístrojů, zdravotnické, optické a automatizační techniky (+8 %) Vzdělávání (+8 %)
13
Plzeňský kraj - zaměstnanost OdvětvíZměna 2000-2009Podíl na zaměstnanosti Stavebnictví 10,1 %8,4 % Maloobchod 11,3 %7,4 % Zdravotnictví 46,6 %7,4 % Veřejná správa a obrana -14,7 %6,6 % Ostatní tržní služby 97,4 %5,9 % Vzdělávání 11,8 %5,5 % Automobilový průmysl 185,3 %4,2 % Pozemní doprava-14,8 %3,9 % Elektrotechnický průmysl 23,6 %3,8 % Kovoprůmysl-20,0 %3,6 %
14
2007-8: Absolventi učebních oborů Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo
15
2007-8: Absolventi učebních oborů 2010: Nezaměstnanost absolventů s vyučením až 40 % Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo
16
2007-8: Absolventi učebních oborů 2010: Nezaměstnanost absolventů s vyučením až 40 % Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo
17
„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) Je v něčem problém?
18
„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) Je v něčem problém?
19
„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) NEZAMĚSTNANÝCHVOLNÝCH PRACOVNÍCH MÍST 2x více 6x méně Je v něčem problém?
20
„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) NEZAMĚSTNANÝCHVOLNÝCH PRACOVNÍCH MÍST 2x více 6x méně Může – a CHCE – český dělník konkurovat Může – a CHCE – český dělník konkurovat čínskému / tureckému / malajskému?? čínskému / tureckému / malajskému?? Je v něčem problém?
21
Projekce absolventů SOU v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce, 2010-2014 Studijní obor SOUZměna 2010-2014Podíl skupiny Ekonomika, obchod, služby-16 %37 % Strojírenství, slévárenství, hutnictví-38 %26 % Zemědělství, lesnictví-24 % 9 % Stavebnictví-15 % 8 % Zpracování nekovových materiálů-15 %7 % Obory SOU celkem-23 %- Mladých lidí na SŠ ubývá...
22
Projekce absolventů SOŠ v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce, 2010-2014 Studijní obor SOŠZměna 2010-2014Podíl skupiny Ekonomika, obchod, služby-17 %52 % Elektrotechnika-15 %15 % Strojírenství, slévárenství, hutnictví-21 % 7 % Zdravotnictví-19 %6 % Učitelství-11 % 5 % Obory SOŠ celkem-13 %- Mladých lidí na SŠ ubývá...
23
Chybějící technici se SŠ 2010: Krize nekrize... Montážní dělníci v elektrotechniceMontážní dělníci v elektrotechnice Obsluha strojů v textilním průmysluObsluha strojů v textilním průmyslu Montéři kovových konstrukcíMontéři kovových konstrukcí Obsluha strojů v plastikářstvíObsluha strojů v plastikářství SvářečiSvářeči BrusičiBrusiči Obsluha obráběcích a tvářecích strojůObsluha obráběcích a tvářecích strojů... Stavební řemesla??Stavební řemesla??
24
2008-10 (a dále?): Absolventi technických a přírodovědných oborů VŠ (Západ stále častěji outsourcuje i výzkum a vývoj) Co trh práce potřebuje?
25
2008-10 (a dále?): Absolventi technických a přírodovědných oborů VŠ Co trh práce potřebuje?
26
2010-14, přírodovědné a technické obory: Situace se zlepšuje. Alespoň v kvantitě. Absolventi VŠ
28
VŠ a Plzeňský kraj Projekce absolventů magisterského studia v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce, 2010-2016
29
Stále víc a víc! 2012: vysokoškoláci budou tvořit 46 % příchozích absolventů na trh práce (2007 – 29 %)! Sníží to celkovou nezaměstnanost – vysokoškoláci z principu nacházejí uplatnění snadněji – avšak výkonnost podniků, inovační potenciál a konkurenceschopnost ekonomiky...? Přizpůsobení VŠ studia (stále klesajícímu) kvalitativnímu průměru studentů ohrožuje potenciál škol vychovávat skutečné talenty. Uplatnitelnost absolventů přír. a tech. VŠ v hlavní specializaci klesá (uplatňují se stále častěji mimo obor) – chemici, elektrotechnici až 90 %!
30
Kvalita: rostoucí problém? Naléhavost zaškolení absolventů přír. a tech. oborů po přijetí do praxe
31
Kvalita: rostoucí problém? Průměrné známky kvality: Průměrné známky kvality: - Bakalářský stupeň3,3 z 5 - Magisterský stupeň2,6 z 5 - Doktorský stupeň2,3 z 5 Hodnocení bakalářů většinou podprůměrné Hodnocení bakalářů většinou podprůměrné Vnímání bakaláře = nedostudovaný magistr? Vnímání bakaláře = nedostudovaný magistr? Bakalářské studium svůj význam má, je však třeba ho Bakalářské studium svůj význam má, je však třeba ho jinak pojmout! jinak pojmout!
32
Hodnocení škol „U mnoha škol – i učitelů - je odtrženost od praxe obrovská.“ „Vysoké školy často podávají studentům správné vzdělání nesprávným způsobem“. Školy nedrží tempo s rozvojem technologií a procesů Školy nedrží tempo s rozvojem technologií a procesů V čem by se školy měly zlepšit? V čem by se školy měly zlepšit? - Jazykové znalosti 54 % - Praktické zkušenosti, stáže apod.46 % - Oborové znalosti39 %
33
Kam jdou nejlepší?
35
Jak využíváme talenty? „Naší největší výzvou bylo nastavit systém ŘLZ ve firmě tak, abychom na středoškolskou práci získali kvalitní absolventy VŠ“.
36
Jak využíváme talenty? Trh práce vysáván velkými hráči s malým lokálním Trh práce vysáván velkými hráči s malým lokálním zakotvením, navíc s potenciálně značným rizikem odchodu zakotvením, navíc s potenciálně značným rizikem odchodu Výchova specialistů – velké firmy s pokročilým procesním Výchova specialistů – velké firmy s pokročilým procesním řízením potřebují úzce vymezené kompetence řízením potřebují úzce vymezené kompetence Segment MsP nepřitáhne tolik mladých talentů, inovační Segment MsP nepřitáhne tolik mladých talentů, inovační potenciál je oslabován potenciál je oslabován
37
Důsledky Mladý a talentovaný absolvent: po několika letech v Mladý a talentovaný absolvent: po několika letech v databázovém centru „ztracen“ pro práci vývojáře databázovém centru „ztracen“ pro práci vývojáře Potenciál perspektivní generace není využíván, rizika pro Potenciál perspektivní generace není využíván, rizika pro dlouhodobou konkurenceschopnost dlouhodobou konkurenceschopnost Uzavírá se kruh započatý vzdělávacím systémem: příliš Uzavírá se kruh započatý vzdělávacím systémem: příliš mnoho zaměstnanců, málo podnikatelů a lidí s vizí mnoho zaměstnanců, málo podnikatelů a lidí s vizí Necháváme tvorbu nových pracovních míst na zahraničním kapitálu?
38
Závěrem Školství se nezhoršuje, avšak požadavky firem rostouŠkolství se nezhoršuje, avšak požadavky firem rostou Často není problém to, co školy učí, ale jak učíČasto není problém to, co školy učí, ale jak učí Školy: problém zachytit nové trendy v procesech a technologiích (strojírenství/plastikářství)Školy: problém zachytit nové trendy v procesech a technologiích (strojírenství/plastikářství) Jazyky – ne jeden, ale dva!Jazyky – ne jeden, ale dva! Kvalitu VŠ absolventů rozhodujícím způsobem ovlivňuje počáteční a sekundární vzděláváníKvalitu VŠ absolventů rozhodujícím způsobem ovlivňuje počáteční a sekundární vzdělávání Školství chybí vize – na trh práce jen reaguje, nedokáže příležitosti pro pracovní místa vytvářet. Klíčová otázka:Školství chybí vize – na trh práce jen reaguje, nedokáže příležitosti pro pracovní místa vytvářet. Klíčová otázka: JAKÉ ZAMĚSTNAVATELE CHCEME A JAKÉ ZDE MŮŽEME UDRŽET?
39
Ing. Jiří Braňka branka@nvf.cz Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání www.nvf.cz/observatorywww.budoucnostprofesi.cz DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST...
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.